• UmmAlina

Köttfärsfylld smördeg?

Jag undrar om någon har använt färdiga smördegsplattor och fyllt dem med köttfärs?
    Kan man i så fall använda frysta?

Hur gör man?

• Svar på tråden Köttfärsfylld smördeg?
  • SIN74

Inte köttfärs men kyckling. Smaskens!
    De frysta fungerar fint! Tips. Ta ut dem ur förpackningen och dela upp dem.

• UmmAlina
    SIN74 skrev 2010-08-13 15:53:42 följande:
    Inte köttfärs men kyckling. Smaskens!
    De frysta fungerar fint! Tips. Ta ut dem ur förpackningen och dela upp dem.
    De tinar ganska fort eller?
    Om jag ska använda dem ikväll och ska handla om någon timme är det bättre med den rullen som är färsk då?

Om man köper de frysta plattorna så måste man kavla ut dem eller? Haha tusen frågor
  • Ann Nelly

De frysta tinar fort så du behöver inte ha färsk.
    Man behöver kavla ut dem lite (om du köper små plattor) för annars blir det för tjockt med smördeg, men de är lätta att hantera så kavlingen är inga problem.

• Echidna

Jag tycker det är enklare att använda den som inte är fryst och som är färdigutkavlad. Jag fyller den m köttfärs och riven ost (kanske oliver, soltorkade tomater eller liknade) och gör till en "korv". o sen penslar m uppvispat ägg. In i ugnen ca 30-40 min.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • h8him

Det är riktigt gott att fylla dem med köttfärsröra och grönsaker. Frysta som man tinar fungerar hur bra som helst.

• UmmAlina

Tack för alla svar!!!

Blir det bäst om man penslar lite ägg över?

• h8him
    UmmAlina skrev 2010-08-13 16:56:29 följande:
    Tack för alla svar!!!

Blir det bäst om man penslar lite ägg över?
    Det går bra utan att göra det också. Har du kanter som ska fästas så är det bra att pensla dem med ägg så att de håller ihop. Ytan blir lite finare om du penslar hela.
  • Sinne

En kompis till mig brukar göra med köttfärs och vitlöksost, bredbar eller vad man nu kallar den. Jävligt gott! :)

• UmmAlina
    luzorsus skrev 2010-08-13 21:24:52 följande:
    jag gör med filodeg...nyttigare o gott! Ägget ger fin färg och glans
    Jag brukar också alltid göra med filodeg, men ville pröva med smördegen.

Kan säga så här att jag kommer att fortsätta med filodeg då jag inte tyckte att smördeg var någon höjdare.
  • h8him
    UmmAlina skrev 2010-08-13 22:44:27 följande:
    Jag brukar också alltid göra med filodeg, men ville pröva med smördegen.

Kan säga så här att jag kommer att fortsätta med filodeg då jag inte tyckte att smördeg var någon höjdare.
    Kavlade du ut den så den blev tunn?
  • Sinne

Nu när ni säger det, undrar om det är filodeg hon brukar använda? Vad är skillnaden mellan det och smördeg? Jag gjorde nämligen med smördeg en gång men det blev inte så lyckat och smakade inte som hennes, fast jag ville minnas att hon använde smördeg.

• UmmAlina
    h8him skrev 2010-08-13 22:58:16 följande:
    Kavlade du ut den så den blev tunn?
    Den var väl så tunn den kunde bli tror jag. Jag gillade inte att det smakade så mycket smör och att den var så där frasig.

Därför gillar jag filodegen mer, den är mer fast.
Svar på tråden Köttfärsfylld smördeg?