Köttfärsfylld smördeg?
Jag undrar om någon har använt färdiga smördegsplattor och fyllt dem med köttfärs?
Kan man i så fall använda frysta?
Hur gör man?
Jag undrar om någon har använt färdiga smördegsplattor och fyllt dem med köttfärs?
Kan man i så fall använda frysta?
Hur gör man?
Inte köttfärs men kyckling. Smaskens!
De frysta fungerar fint! Tips. Ta ut dem ur förpackningen och dela upp dem.
De frysta tinar fort så du behöver inte ha färsk.
Man behöver kavla ut dem lite (om du köper små plattor) för annars blir det för tjockt med smördeg, men de är lätta att hantera så kavlingen är inga problem.
Jag tycker det är enklare att använda den som inte är fryst och som är färdigutkavlad. Jag fyller den m köttfärs och riven ost (kanske oliver, soltorkade tomater eller liknade) och gör till en "korv". o sen penslar m uppvispat ägg. In i ugnen ca 30-40 min.
Det är riktigt gott att fylla dem med köttfärsröra och grönsaker. Frysta som man tinar fungerar hur bra som helst.
Tack för alla svar!!!
Blir det bäst om man penslar lite ägg över?
En kompis till mig brukar göra med köttfärs och vitlöksost, bredbar eller vad man nu kallar den. Jävligt gott! :)
jag gör med filodeg...nyttigare o gott! Ägget ger fin färg och glans
Nu när ni säger det, undrar om det är filodeg hon brukar använda? Vad är skillnaden mellan det och smördeg? Jag gjorde nämligen med smördeg en gång men det blev inte så lyckat och smakade inte som hennes, fast jag ville minnas att hon använde smördeg.