• stardream

Hur mycket växte ert barns fötter mellan 1 och 2 år?

Har köpt ett par vinterskor till min snart 14 månaders dotter, men är osäker på om de blir för stora för henne i vinter. Nu har hon storlek 20, men jag har köpt skorna i storlek 22. Tror ni de hinner växa till den storleken till vintern kommer? Eller ska jag lämna tillbaka dem?

Problemet är att det var halva priset på dem, och det är riktigt bra skor, men fanns tyvärr inte i mindre storlek...

därför undrar jag hur mycket era barns fötter hann växa mellan 1-2 år?

• Svar på tråden Hur mycket växte ert barns fötter mellan 1 och 2 år?
  • Waitmstar

Mät foten nu och lägg till 2cm.. så stora ska de vara inuti för att hålla vintern ut. 

• Guerita

Det låter lite väl stort men kan gå ändå. Prova att lägga i en sula och se hur det funkar. Verkar hon snubbla mycket så är de kanske för stora. Annars är det jättesvårt att svara på eftersom det är så individuellt. Min sons fötter var 22 när han var 1 år och 24 när han var 2 men de växte inte jämt hela tiden utan liksom resten av honom så gick det i spurter. Din dotters fötter kan visst växa 1 cm till i vinter så skorna blir mer lagom (nu har de ju 3 i stället för de rekommenderade 2 cm över). Eller så gör de inte det till december men kanske i januari. Det är ju bara 4 månader till december egentligen...

PS länken går till en toffel Flört

• sarsparis

Man ska köpa skor som är ca 1.5 - 2 cm större än foten, sen är det svårt att veta hur mycket foten växer, det är individuellt. Min sons fot var 11 cm när han var 1 år, när han var 2 år var foten 14 cm. Nu är han 2 ½ och de är 16.5 cm. 
    men jag tror att de skor du köpt funkar, än är det inte vinter och de lär nog växa lite till innan dess.

• Myshörnan

Förra sommaren hade min son storlek 20 och på h
    Vintern hade han 24. Vissa växer fort. Jag hade behållt skorna. Det blir kanske riktigt kallt så du måste ha raggsockor också annars om du märker att hennes fötter inte växer sälj dem. Kanske fler syskon npgongång som kan få dem istället

• Waitmstar

köpte precis från barnskoshopen.. Skriv in måttet i meddelandefältet som de föreslår när du beställer så kontaktar de dig om de tycker att det blir tokigt.. 

• Drömmerintedrömmar

när man har en raggsocka i kan det funka =) det gjorde det iaf för min dotter, så hon kunde ha skorna från Okt 09- april 10

• stardream

Tack alla som har svarat! Jag tror jag behåller skorna, men låter lapparna sitta kvar. I värsta fall kanske man kan sälja dem på tradera...

Ush svårt det där med skor tycker jag...

• Cecci78

min tjej hade strl 20 vid ett år och strl 22 vid 2 år

• LillaFlingan

jadu det e jättesvårt det där med stl o skor!
    vi köpte jättefina eccotofflor till vår pojke i slutet på maj.. inte ens 2mån sen hade han vuxit ur dem.
    nu har han stl 23 (det var 22 på tofflorna).. och det fanns inga tofflor kvar att köpa så vi fick köpa tygskor istället..

vågar INTE köpa vinterskor redan nu, han växer som ogräs och har gjort sedan han föddes! ´han är inte ens 16mån ännu..

• stardream
    LillaFlingan skrev 2010-08-15 01:56:35 följande:
    jadu det e jättesvårt det där med stl o skor!
    vi köpte jättefina eccotofflor till vår pojke i slutet på maj.. inte ens 2mån sen hade han vuxit ur dem.
    nu har han stl 23 (det var 22 på tofflorna).. och det fanns inga tofflor kvar att köpa så vi fick köpa tygskor istället..

vågar INTE köpa vinterskor redan nu, han växer som ogräs och har gjort sedan han föddes! ´han är inte ens 16mån ännu..
    Mmm....kul det där när man köper dyra fina skor, och de bara kan ha dem i ett par månader...

Jag köpte ett par kavat till dottern för 500:-, och hon kunda ha dem 1,5 månader. Nu är de för små..

När slutar dem växa så fort?
  • Marie IE B

Min dotters fötter var ca 12,5 cm i slutet av mars, nu mätte vi dom för två veckor sedan och då var de 13,5 cm alltså 1 cm på 4 mån. Jag går aldrig på storlek utan mäter alltid skor resp fötter. A har ett par stövlar som funkar bra och som är strl 20, sandaler har hon strl 21 men de börjar vara gränsfall (tur att sommaren snart är slut), och de nya gympaskorna vi köpte och som hade ca 8-9 mm marginal var strl 25!

• stardream
    Marie IE B skrev 2010-08-16 19:01:19 följande:
    Min dotters fötter var ca 12,5 cm i slutet av mars, nu mätte vi dom för två veckor sedan och då var de 13,5 cm alltså 1 cm på 4 mån. Jag går aldrig på storlek utan mäter alltid skor resp fötter. A har ett par stövlar som funkar bra och som är strl 20, sandaler har hon strl 21 men de börjar vara gränsfall (tur att sommaren snart är slut), och de nya gympaskorna vi köpte och som hade ca 8-9 mm marginal var strl 25!
    Jo, jag har med märkt att skor kan vara olika stora i samma storlekar...

men villken stor skillnad det är på hur snabbt era barns fötter växer!
  • Jungblom

Vår dotter har växt från strl 21 vid 1½ till strl 22 vid 2 år, vid 1 år hade hon strl 19/20
    Denna höst lite över 2 år ska vi börja med strl 23/24

Svar på tråden Hur mycket växte ert barns fötter mellan 1 och 2 år?