• flisanzigge

    ska man våga starta?????

    Har ett par frågor angående EC

    Jag blev mamma till en flicka för snart 10 veckor sen.
    Har bekanta som kör med EC men när de förklarat varför de gör det så har jag missförstått dem med anledningen till varför man gör detta. Efter att ha läst den infon som finns härinne har jag nu förstått och blivit väldigt positiv till det.
    (Tack för den fina infon)
    Nu till mina frågor:
    Jag är tyvärr ganska lat av mig så jag undrar vad som är bäst för dottern, kan man köra med EC på dagarna när man är hemma och strunta i det om man är ute eller på besök hos någon?? Skadar det henne mer att bara få uttrycka sig, och göra sina behov utan blöja ibland??
    Vill ju inte starta med något som jag inte kan fullfölja och som inte ger henne något positivt.
    Kan man börja med potta direkt??
    Vill inte gärna göra det i vasken och det känns bara bökigt över toaletten. Har testat med papper på skötbordet men tycker inte att det är en bra idé i längden då man inte kan använda bordet som det är tänkt från början.
    Har en massa funderingar kring detta och hoppas på att få svar på dem härinne Skrattande

  • Svar på tråden ska man våga starta?????
  • nausika

    Nja, om du är lat är EC inte rätt för dig

    Det går absolut som du säger att köra EC vissa tider på dygnet. Barnet blir inte "förvirrat" om det är blöjfritt hemma och blöja ute. Det är ju precis samma sak med ytterkläder. Samma med blöja natt, det är samma "markering" som att pyjamasen åker på när det är dags att sova.

    Men om du ska vara konsekvent med blöjfritt på dagtid, eller del av dag, betyder det att det kommer komma kiss o bajs lite här och där, och att det kommer se väldigt olika ut olika månader. I början när den lilla enklast ligger med rumpan bar, eller med liten trosa, behöver det ju vara rätt varm innomustemperatur. Eftersom du bara kommer "fånga" en bråkdel av kissandet, och ev bajsandet, de första månaderna måste du alltså ha något, t.ex. en handduk, under hennes rumpa. När hon börjar krypa behövs mattor som är lätta att tvätta och några disktrasor i närheten för ev golvpölar. Det hör till EC att aldrig någonsin bli upprörd över pölar. Barnet får inte känna att det gör något fel. Det är fysiskt omöjligt för det att göra "rätt". Det är vi som ska hjälpa, guida och känna av.

    Jag tror de flesta som kör EC i Sverige kör light = att ha blöja ute och på besök hos andra. Sedan är det ju lätt att ta med barnet på toa när man själv går och erbjuda toalett.

    Att ha potta direkt går säkert, det är oväsentligt vilket kärl sakerna hamnar i. Det viktiga är att du och barnet är bekväma med sättet. Jag upplevde att det var väldigt olika olika perioder. Handfatet var suveränt för att jag kunde se i spegeln när kisset kom och då ge bättre service med papper i rätt sekund. Det tar ju ett tag innan barnet kan sitta tryggt och bekvämt på en potta. Jag använder bara toa (håller under armarna på min ettåring och kan ibland göra "panna mot panna" på skoj, för en lugn toastund). Det är irriterande med pottan eftersom jag då alltid måste tvätta den efter varje användning. När hon är lite större kommer jag slussa in pottan mer, så kan hon välja att sätta sig på den själv. Den står redan framme och är en bekant grej.

    Enklaste formen av EC är att göra blöjbytena vid bestämda tider (efter sov, efter mat) och att samtidigt hålla barnet över något och säja "sss" eller något liknande. Då kanske blöjan i alla fall inte behöver bli blöt just när det är påsatt. Med tiden kanske man lär sig se bajssignaler och då är det lätt att dra av blöjan och hålla upp barnet.

    Lycka till om du väljer att börja!

  • flisanzigge

    Tack för svaret!Skrattande

    Har testat lite olika varianter härhemma nu, visst, vasken är ju enklast men sambon är inte så förtjust i det, speciellt inte när det gäller bajsandet. Ska se om jag hittar något smidigt sätt med toaletten som mål Flört
     
    Just nu är det ju enkelt att ha henne utan blöja och gå på toa med jämna mellanrum, kan känna att det blir värre med åldern då hon blir rörlig och kissar mer. Kommer nog att använda ganska mycket blöja ändå, även om jag erbjuder toabesök. Jag känner att det är en vinst bara att få slippa ha blöta blöjor på sig. Ett plus inom parantes är ju att man kanske kan hjälpa miljön lite och spara enstaka kronor på färre blöjbyten!

    Att "kissa" henne efter sovstund har varit ganska svårt att få till. Hon sover ganska oroligt och när jag uppfattat att hon är vaken har det varit försent. Men jag tänker fortsätta erbjuda det, då kanske det kommer på rutin sen.

  • nausika

    Kan tillägga att det inte behöver bli så otäckt i handfatet som man kan tro. Kisset är när det kommer ut fritt från bakterier. Det har inte heller vuxenkissets färg eller lukt. När det kommit i handfatet - där det är lätt att pricka rätt om man har en tjej - är det bara att spola av med varmvatten.

    (ursäkta språket här i fortsättningen De som har blöjbarn tror ofta att barnets bajs liksom exploderar ut i ett enda mos.  Det är inte min erfarenhet. När det inte stoppas av blöja kommer en fin korv, dock riktigt lös för de minsta barnen, och inget kladd hamnar på barnets rumpa. Om man sett signalerna för bajs är det lätt att lägga en bit papper (toa-, hushålls-, eller rispapper som används i tygblöjor) i handfatet eller under rumpan på spädbarnet, om man valt att låta barnet ligga kvar och bara håller upp rumpan när det är bajsdags. Sedan räcker det att vika ihop pappret och spola ned.

    Att erbjuda toalett efter sovstund är, som du skriver, klurigt med barn som sover oroligt. Ofta vill man då att barnet ska somna om och så hinner kisset komma. Man kan använda det ljud man valt som "kissljud" när man förstår att barnet kissar i blöjan, t.ex. om man känner att blöjan blir varm av nytt kiss. Då blir det ett tillfälle till "ljudprägling" och den vuxne hjälper barnet att märka att kissning sker - vilket är ett av syftena med EC - alltså att se till att de moderna superblöjorna inte ska trolla bort kissupplevelsen och göra att barnen förlorar känslan för kroppsfunktionen.

  • flisanzigge

    Jag tycker inte att det är så äckligt med handfatet, men sambon gör och det får jag väl respektera när det dessutom finns andra alternativ.
    Som du säger så är ju vasken enkel att rengöra och lätt att lägga papper där dessutom.

    Tack för tipset vid sovstunderna, ska ta för vana att alltid lägga handen så att jag förhoppningsvis kan känna om blöjan blir varm. Det kan man ju göra samtidigt som man letar efter nappen och lugnar.

    Igår lyckades jag hinna ut till skötbordet innan bajset kom och visst, det sprakade till ordentligt, och kom småstänk i en radie på ca 30 cm men annars landar det fint rakt nedanför henne. Idag har hon inte bajsat än så får se om jag kan lyckas ytterligare en gång. Tyckte det var skönt att slippa torka bajs som var utkladdat överallt och man slipper oroa sig för att torka för mycket och att ha röda rumpor efter att ha haft en massa kiss och bajs i blöjan.

    Hoppas att jag lyckas fler gånger och kan få in en bra rutin på det!Skrattande

    Efter gårdagens "träning" har jag sett hur mycket KISS det blir under dagen. Är helt förbluffad över hur mycket det får plats i en blöja. Förstår inte riktigt hur det går till utan att det känns allt för blött i blöjan!! Är iofs tacksam för att blöjan lyckas "trolla" bort så mycket kiss så att hon slipper känna av det så mycket när det väl kommer och man missar eller inte kan ta till toa.

    Då jag inte ser några tydliga signaler på kiss och bajs än så länge så tänker jag erbjuda ca var 20 min om det är möjligt. Det är ungefär vad jag har upplevt att hon håller sig.

    Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar innan de har kopplat ihop ljudet och att man ska kissa/bajsa och hur länge ska man ha dem på "toa" vid varje tillfälle??

    Jag har inte haft henne där så länge än, max 20 sekunder.
    Vid ett par tillfällen har hon blivit stel och gnällig och jag har tolkat det som att hon inte vill/behöver och har avbrutit direkt.

    Jobbigast av allt kommer nog att bli att försvara sig inför andra som tycker att man "pottränar" och är tramsig. Vet att tex min släkt är mycket negativ till det .Rynkar på näsan

  • nausika

    Det är nog mycket individuellt. Generellt upplever jag att EC lär en att bli ödmjukare. Ropar man Hurra! ena dagen blir det bara missar dagen efter. Att känna sig stressad eller prestationsinriktad kring EC'andet blir garanterat fel.

    Många vill nog att de ska "lyckas" lära barnet så fort så möjligt. Då blir det ju enkelt. Men EC är inte enkelt. I alla fall inte i ett i-land där vi flänger runt med barnen och inte har stora hushåll med flera gamlingar som kan sköta barnens toabesök. För så är det. Där inga blöjor finns är EC nödvändigt och ofta får äldre släktingar hjälpa till. En ensam mamma förväntas inte klara att springa med barnen på toa hela tiden.

    Hur länge man sitter på "toa" beror på barnet. Tycker nog att det brukar räcka med en halv minut. Men det beror på barnet. Vissa gillar att hänga i badrummet länge, andra vill aldrig vara still. På nätet kan man hitta tips om att sjunga en ramsa, rabla alfabetet, ha speciella pottleksaker etc.

  • kixan
    flisanzigge skrev 2010-08-14 17:49:38 följande:
     kan känna att det blir värre med åldern då hon blir rörlig och kissar mer.
    Fast ett ec:at barn kissar snarare färre gånger ju större de blir, eftersom de tömmer blåsan ordentligt när de kissar istället för att småskvätta som blöjbarn ofta gör.
  • flisanzigge
    nausika skrev 2010-08-14 20:59:37 följande:
    Att erbjuda toalett efter sovstund är, som du skriver, klurigt med barn som sover oroligt. Ofta vill man då att barnet ska somna om och så hinner kisset komma. Man kan använda det ljud man valt som "kissljud" när man förstår att barnet kissar i blöjan, t.ex. om man känner att blöjan blir varm av nytt kiss. Då blir det ett tillfälle till "ljudprägling" och den vuxne hjälper barnet att märka att kissning sker - vilket är ett av syftena med EC - alltså att se till att de moderna superblöjorna inte ska trolla bort kissupplevelsen och göra att barnen förlorar känslan för kroppsfunktionen.
    Var inne på ECsweden och där menade de att man inte skulle ljudprägla vid ett sånt tillfälle då det kunde förvirra barnen men var det var ok att kissa. Svårt att veta vad man ska rätta sig efter när det finns olika förslagFörvånad
    nausika skrev 2010-08-14 22:43:06 följande:
    Många vill nog att de ska "lyckas" lära barnet så fort så möjligt. Då blir det ju enkelt.
    Jag var mest nyfiken på hur snabba de är på att ta emot ny information. Vi ljudpräglar vid andra tillfällen oxå, tex speciellt ljud vid insomnande på kvällen.
    kixan skrev 2010-08-15 19:58:33 följande:
    Fast ett ec:at barn kissar snarare färre gånger ju större de blir, eftersom de tömmer blåsan ordentligt när de kissar istället för att småskvätta som blöjbarn ofta gör
    Bättre med en stor pöl än många småTungan ute
    Är nog jag som överdriver och tänker på allt jobb med att torka upp och att det ska förstöra våra golv, hahahaha
  • Alexe

    Vår metod är blöja på heltid (lat och rädd om möblerna), men regelbundna kissningar. Började vid 7 veckor och nu är sonen 5 månader och har haft sina första heltorra dygn.

    I början höll jag honom i duschen, satt på huk med hans rumpa på knäna. Men sen två månader tillbaka kör vi pottinsats i knäet (insatsen till Babybjörn-potta, mycket praktiskt) och när vi är ute eller på andras toaletter håller jag honom helt enkelt under låren.

    Fram till fyra månader lyckas vi nästan aldrig med bajset eftersom han bajsade rinnande så fort han fes. Sen hade vi en övergångsperiod när han bajsade väldigt sällan och vi lyckades pricka in typ varannan gång. Nu, sen han börjat äta riktig mat bajsar han 1-2 gånger/dag och på den vecka som gått har inte bytt en enda bajsblöja eftersom det syns direkt när han vill bajsa och han också passar på vid kisspottningarna.

    Var 20:e minut låter ungefär rätt. Men för oss är det så ofta på morgonen, för att sen glesa ut till var 30:e minut under förmiddagen och kanske en bit in på eftermiddagen. På kvällen kan det sen gå 1-1 1/2 timme emellan.

    Som andra redan skrivit så tar ec tid och energi och man får försvara sitt val, eller iaf stå ut med lite skratt - fram tills att folk börjar se att det funkar. Och - det går upp och ner. Ibland kan han bara ligga och kissa utan att göra en min, ibland säger han till ordentligt. När jag började hade jag väl som outtalat mål att han skulle bli blöjfri tidigt. Nu ser jag det mer som att varje gång han säger till och jag förstår och vi hinner till toa är en fantastiskhet. Om det sen betyder att han blir torr när han är 1 eller 2 spelar mindre roll. Vi sparar ju hur som helst in både blöjor och röda rumpor.

  • Pocahontas

    Känner igen det där med att behöva försvara sig... En barnoktor på ett sjukhus sa åt oss att "det där kan ni ta och vänta med, vad ska det vara bra för". Man tycker att doktorer borde kunna bättre hur bebiskroppen fungerar... Men alla som ser att det funkar blir impade :P


    flisanzigge skrev 2010-08-13 21:27:43 följande:

    Vill inte gärna göra det i vasken och det känns bara bökigt över toaletten. Har testat med papper på skötbordet men tycker inte att det är en bra idé i längden då man inte kan använda bordet som det är tänkt från början.


    Vi började med Baby Björns Pottstol - den har så bra stöd att en ganska liten bebis (3 mån i vårt fall) kan sitta själv och man behöver bara "passa" med en hand.

    Vi kör EC light och har mestadels fångat bajs hittills, en del kiss "på köpet" och på rutin efter sovstunder. Växlar nu till tygblöja (vår lägenhet blir kall och bar rumpa går bort). Jag har fått tips om att det ska hjälpa, då de moderna blöjorna gör bebisar omedvetna om att de gjort något i dem.

    Jag tror att det är svårt att förmedla ljudet till barnet om man bara gör ljudet när kisset kommer i pottan. I början får man göra ljudet när det kissas helt enkelt, sen kan man börja göra ljudet när det ska kissas.

    Lycka till! 
  • flisanzigge

     Tack för era svar. Skönt att veta att folk tänker lika som en och att ni stöttar.

    Själv har vi haft ett par veckor av lite strul. Dottern har sovit dåligt på nätterna och kiss och bajs har inte funkat alls. Troligtvis har hon varit inne i en utvecklingsfas för nu sover hon hela natten genom, slutat äta på natten och vi har lyckats pricka in ett par kiss och bajsar igen.Skrattande (3 mån på tis)

    Är på väg att införskaffa en babybjörn potta, men då jag är lite snål vad gäller babysaker så försöker jag att skaffa en begagnad och det tar lite tid. Hon börjar bli tung att hålla ovanför vasken och då magen trycks ihop så kommer det ibland kräk och det verkar inte vara så bekvämt för henne.

    Jag har just nu gett upp morgon kissningarna för de kom så tätt som var 10 e minut och det gick bara inte att fånga dem. Speciellt inte om man missade en, då blev det totalt omöjligt. Bajset har varit lättare att fånga då hon endast bajsar 1-2 ggr/dygn och nästan vid exakt samma tid.

    Mitt mål med EC kommer att vara att få henne att slippa att ligga i blöta blöjor, tex en kvällskiss så vet jag att hon kommer att få vara torr ganska länge under natten vilket resulterar i en välmående rumpaTungan ute
    Det är ju ett plus att slippa använda så många blöjor och kunna tänka lite på miljön!


    Min mamma (barnmorska) tycker att jag bara är tramsig. Hon menar på att barnens hjärna och kropp inte är mogna än för att pott tränas.
    Förstår inte att det inte handlar om att pott tränas utan om att bara välja annan plats att kissa/bajsa på

    Är ju så skönt att slippa ta bajset i blöjan, även om man måste städa hela vasken efter en explosionTungan ute

    Hade gärna testat tygblöjor, men sambon vägrar och då han kommer att vara hemma på full tid om 3 månader så känns det inte lönt att köpa in.
     Jag märker ju oftast inte om det kommer kiss i blöjan utan präglar bara med ljudet när det kissas i vask. Hoppas kunna få det att fungera ändå. Tyckte att det fungerade bra innan då det nästan alltid kom kiss när vi provade. Nu i denna kassa perioden har inget funkat så jag släppte det för ett par veckor. Är nu igång igenGlad

  • kixan

    Du kan ju prova att bara lägga en liten tyglapp i blöjan så märker du lättare om det kommer kiss. Eller köp rutvävda vikblöjor att ha hemma bara, dom är inte så dyra och funkar bra för hemmabruk, dessutom kan man använda dom som trasor till allt möjligt annat sen (vi torkar golv och fönster med våra bl.a.)


    A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • flisanzigge

    Kanske en dum fråga nu men vare sig jag har tyg eller pappersblöja så är det väl försent att prägla ljud när hon redan har kissat?? Jag kan ju inte ha handen i blöjan jämtTungan ute

    Däremot så har jag faktiskt några gamla tygblöjor och nya trasor från Jysk som är som tygblöjorna, de hade man ju iofs kunnat vira om henne och då hade jag ju märkt när hon kissade men det hade inte komiit floder som dränkte ner mig, babysitter mm

  • kixan
    flisanzigge skrev 2010-09-02 13:28:02 följande:
    Kanske en dum fråga nu men vare sig jag har tyg eller pappersblöja så är det väl försent att prägla ljud när hon redan har kissat?? Jag kan ju inte ha handen i blöjan jämtTungan ute

    Däremot så har jag faktiskt några gamla tygblöjor och nya trasor från Jysk som är som tygblöjorna, de hade man ju iofs kunnat vira om henne och då hade jag ju märkt när hon kissade men det hade inte komiit floder som dränkte ner mig, babysitter mm
    Precis så gjorde vi. Googla trekantsvikning så får du en praktisk vikning med snibbar så du kan knyta fast blöjan hjälpligt.
    Jag vet inte riktigt det där med att prägla ljud, vi rutinkissade rätt mycket i början och då gjorde vi ljud när det kom kiss, men sen kändes det ändå överflödigt med ljud på nåt sätt, för jag fick in rytmen liksom (iaf när jag litade på magkänslan) och då kissade hon ju för att hon var nödig, inte för att jag gjorde något ljud.
    Man kan prova att spola vatten samtidigt som man rutinkissar, det blir man ju nödig av även som vuxen. Cool
    A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • flisanzigge
    kixan skrev 2010-09-02 18:59:36 följande:
    Man kan prova att spola vatten samtidigt som man rutinkissar, det blir man ju nödig av även som vuxen. Cool
    Skrattande
  • Pocahontas
    flisanzigge skrev 2010-09-02 13:28:02 följande:
    Kanske en dum fråga nu men vare sig jag har tyg eller pappersblöja så är det väl försent att prägla ljud när hon redan har kissat?? Jag kan ju inte ha handen i blöjan jämtTungan ute

    Däremot så har jag faktiskt några gamla tygblöjor och nya trasor från Jysk som är som tygblöjorna, de hade man ju iofs kunnat vira om henne och då hade jag ju märkt när hon kissade men det hade inte komiit floder som dränkte ner mig, babysitter mm
    Har en oanvänd ytterblöja från Imse Vimse, 3-6 kg, kan skicka den till dig om du vill!
  • Toppen9

    Hej jag kör också EC-light dvs ec:ar mest hemma och har använt handfatet då det ger mig bäst ställning.

    Men jag undrar hur man kan hålla lillen (en kille) ovanför toaletten, så att både kiss och bajs hamnar där i, utan att jag bryter ryggen av mig under tiden

    Nån som kan ge mig tips?

    (förlåt ts för att jag kapade tråden lite )

  • Alexe
    Toppen9 skrev 2010-09-09 20:54:34 följande:

    Men jag undrar hur man kan hålla lillen (en kille) ovanför toaletten, så att både kiss och bajs hamnar där i, utan att jag bryter ryggen av mig under tiden


    Nä, inga tips. Jag håller under knävecken och stöder händerna mot sitsen så att hela rumpan är nere i toan. Sen stöder jag armbågarna på knäna, men blir ändå böjd som en banan och klarar bara att stå så om det ska snabbkissas eller om vi är ute och det inte finns nåt alternativ. Rekommenderar varmt att köpa potta, en liten som man kan ha i knäet, mellan låren. Nu när han tar längre tid på sig för att bajsa är den ovärderlig.
  • Toppen9
    Alexe skrev 2010-09-10 23:13:40 följande:
    Nä, inga tips. Jag håller under knävecken och stöder händerna mot sitsen så att hela rumpan är nere i toan. Sen stöder jag armbågarna på knäna, men blir ändå böjd som en banan och klarar bara att stå så om det ska snabbkissas eller om vi är ute och det inte finns nåt alternativ. Rekommenderar varmt att köpa potta, en liten som man kan ha i knäet, mellan låren. Nu när han tar längre tid på sig för att bajsa är den ovärderlig.
    Jo jag har köpt en potta men jag funderade lite på hur man kan göra när man är bortbjudna
  • Alexe

    Har också köpt en hopfällbar resepotta som kan bli en sits i toasitsen. Ännu inte provat, men har hört den rekommenderas. Annars är det nog bara att ha ryggont :)

  • flisanzigge
    Pocahontas skrev 2010-09-04 08:50:57 följande:
    Har en oanvänd ytterblöja från Imse Vimse, 3-6 kg, kan skicka den till dig om du vill!
    Tack, det hade varit jättesnällt!! Tyvärr är dottern redan uppe i 7 kg Tungan ute

    Det går väldigt mycket upp och ner här just nu. Efter ett par veckor där det knappt funkade alls kom vi igång igen och det funkade skitbra. Sen kom vaccinationen med en orolig magen och vi kom av oss igen. Får dessutom för mig att spegeln distraherar henne då hon blir så himla glad att se sig själv och studsar i min famn. Över toaletten tycker hon blir obekväm ställning.
    Måste införskaffa en potta!!!!!!
    Toppen9 skrev 2010-09-09 20:54:34 följande:

    (förlåt ts för att jag kapade tråden lite )


    Det är helt ok, har själv en massa frågor och funderingar så det är bara bra att det kommer in "andra" diskussioner oxåSkrattande
Svar på tråden ska man våga starta?????