• MariaJL

Hur svårt är lärarprogrammet? jämförelser....

jag har läst att många skrivit att det är en bagatell, slapparlinje. Men är det i jämförelse med andra tuffa utbildningar som socionom och psykolog eller som komvuxstudier. Ni som vet får jättegärna svara.

Är det olika svårt inom lärarprogrammet, jag ska gå fritidsverksamhet. Tänker om det är svårare eller lättare än förskollärare.

• Svar på tråden Hur svårt är lärarprogrammet? jämförelser....
  • Memnok77

Vet inte riktigt vad jag skall skriva här. Alla de "tuffa" utbildningarna som du drar upp är snorenkla musse pigg-studier som du utan problem klarar på två dagars heltidsstudier i veckan.

Lärarprogrammet är ännu enklare, speciellt om du väljer ett ämne som är enkelt. Pedagogikstudierna är väl i stort sett bara att man skall sitta i en ring, diskutera hur hemskt det är med diskriminering och sjunga cumbayaa.

• Juppepuppe

Skulle väl inte säga att det är som att sitta i en ring och sjunga, men nog är det enkelt. Det som var svårt var tentorna på ämneskunskaperna, men det beror ju på vad du läser. Ska du inrikta dig på fritidsverksamhet är det nog inte särskilt svårt.. .
    Däremot är livet  som lärare svårt, men vet inte hur det är med fritidspedagoger.

• Tina83

nja, jag håller inte med.

jag läser till svensklärare. Har dock bara läst en termin, men vi har haft ganska mycket. I och för sig säger dem som läst ett ämne redan, och som har svenska som andraämne att denna termin har varit den tuffaste.

nu i sista kursen på 7.5 poäng hade vi 5 eximinationsuppgifter. två muntlig aredovisningar av en grej, sen tre skriftliga arbeten.

jag har dock inte pluggat ihjäl mig. har två små barn och pendlar 6 mil enkel väg varje dag, och det funkar.

men inte sitter vi i ring o sjunger.    men många seminarier är det och där är det många som inte bryr sig ett smack om att ha läst på. men det är ju deras förlust senare..

• Juppepuppe

Dessutom kan det inte finnas många som faktiskt kan hjälpa dig med jämförelser. Inte många som gått både komvux, lärarprogrammet och psykologutbildningen...

• MariaJL

Men om man ser till sig själv, hur tycker DU att det var. Det finns det som har jättelätt för skolan och det som har det svårare. Jag tycker att jag själv ligger i mitten ungefär. Men sen jag blev småbarnsmamma igen så blir jag så lätt trött när jag läser.

• Pilla70
    Memnok77 skrev 2010-08-13 21:34:43 följande:

Vet inte riktigt vad jag skall skriva här. Alla de "tuffa" utbildningarna som du drar upp är snorenkla musse pigg-studier som du utan problem klarar på två dagars heltidsstudier i veckan.

Lärarprogrammet är ännu enklare, speciellt om du väljer ett ämne som är enkelt. Pedagogikstudierna är väl i stort sett bara att man skall sitta i en ring, diskutera hur hemskt det är med diskriminering och sjunga cumbayaa.

jag skulle ju inte påstå att pedagogikstudierna är att sitta i ring och prata och sjunga. jag tyckte den första ped teminen var tuff, vi hade flera föreläsningar varje vecka och minst ett seminarie och massor av texter att läsa. Tuffa texter med massa begrepp som lät som jag hade svårt för. Vi läste om hela skolans historia från start fram till nutid.så terminen efter var betydligt enklare. så det variera nog från termin till termin och kasnke beror även på var man läser nånstans-
    Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Matillin

Min man har läst till lärare och ska börja läsa ekonomi i höst, han kan ju återkomma med svar då
    Jag tror i och för sig att han kommer tycka ekonomi är lättare då det är något han är riktigt bra på.

• Lillsnufflan

Som Juppepuppe skriver är det få som har läst massor av utbildningar och kan jämföra dem. Högskoleverket gör dock vissa jämförelser som man kanske kan dra vissa slutsatser av. Enligt Studentspegeln 2007 (en undersökning HSV genomför vart femte år) lägger de som studerar till läkare, tandläkare och apotekare ner i särklass flest timmar på sina studier, de tycker också i störst utsträckning att utbildningen motsvarar heltid och i minst utsträckning att kraven är för låga. Så kanske kan man säga att dessa program är "svårast"? Vad gäller lärarprogrammet tycks det befinna sig i mitten, lärarstudenternas svar överensstämmer i mångt och mycket med genomsnittsstudentens.

Sedan bör det ju också bero på vilken inriktning man har. Läser man till gymnasielärare i matematik och fysik är stora delar av utbildningen densamma som programmen i fysik och matematik som enligt svaren i Studentspegeln verkar vara "svårare" än lärarutbildningen. Läser man däremot till gymnasielärare i historia och religion bör man rimligen komma undan med lite färre studietimmar eftersom stora delar av utbildningen är densamma som inom humaniora som enligt Studentspegeln är det "lättaste" ämnesområdet.

Men sedan tror ju jag att det är ganska individuellt vad man har fallenhet för och vad som upplevs som lätt respektive svårt. Är man riktigt intresserad av något är det säkert också lättare än om man tycker det man gör är urtrist. Så jag tror att man ska söka det man är riktigt intresserad av och tycker är riktigt roligt. Då klarar man säkert av sina studier galant.

• Neko

Lärarprogrammet säger alla är lätt, lite lättare än gymnasiet kanske? Psykologprogrammet är superenkelt också. Det är oftast de naturvetenskapliga utbildningarna typ läkare, molekylärbiolog, kemist etc som är tunga...

Sedan beror det ju på om du vill klara tentorna enbart eller om du vill få alla rätt på dem plus att du vill hinna läsa och lära dej all studielitteratur utantill, då kan det ta mer tid...

första terminen på psykologprogrammet pluggade jag...

till första tentan: 3h totalt
    andra tentan: 15h
    tredje tentan: ~ 10h

Det blir inte så mycket om man lägger ut det jämt på en månad för varje tenta. Visst, man kan ju plugga 5h/dag om man vill, men jag fick inte sämre på tentorna än de som gjorde det... =S

• MariaJL

tack för att ni svarar, det blir lättare att förbereda sig mentalt..

Svar på tråden Hur svårt är lärarprogrammet? jämförelser....