• CCA

Kan man läsa en dikt istället för att hålla tal på bröllopsfest?

Velar fortfarande  för om jag ska "hålla tal" eller inte på bröllopet som är om 1v.  Är väl inte helt bekväm i just "hålla tal" rollen.  Känner att jag egentligen skulle vilja säga ngt men vet inte vad det skulle vara. Undrar därför om man tex skulle kunna läsa en dikt istället, eller låter det bara dumt. Är det bättre att hålla tyst eller ska man försöka snickra ihop ett tal trots att man inte är bekväm i den rollen.

Den som gifter sig är min sambos bror. Jag och bruden har på senare år blivit  nära vänner.  Jag å sambon var från börjat tillfrågade att var tärna och bestman men vi valde att avstå (och de har inte valt några andra till den rollen). De få vänner som är inbjudna är gemensamma vänner till dem båda men som står bruden närmast.
    Brudgummens släkt kommer vara klart underrepresenterade på festen. De mest troliga är att inge från brudgummens sida kommer säga ngt . Vet dock att brudens släkt planerat en del. Kan tillägga att vi på festen även kommer ha med vår 3,5åring och 11mån. (två tjejer med mycket energi)

• Svar på tråden Kan man läsa en dikt istället för att hålla tal på bröllopsfest?
  • Tant Groda

En dikt kan mycket väl passa, dessutom tror jag brudgummen skulle bli glad om det kommer något från hans sida oxå

• summertime01

SJÄLVKLART!!!!
    Hoppas ni får trevligt!!!

• Fantasia78
    CCA skrev 2010-08-14 04:33:03 följande:
    Velar fortfarande  för om jag ska "hålla tal" eller inte på bröllopet som är om 1v.  Är väl inte helt bekväm i just "hålla tal" rollen.  Känner att jag egentligen skulle vilja säga ngt men vet inte vad det skulle vara. Undrar därför om man tex skulle kunna läsa en dikt istället, eller låter det bara dumt. Är det bättre att hålla tyst eller ska man försöka snickra ihop ett tal trots att man inte är bekväm i den rollen.

Den som gifter sig är min sambos bror. Jag och bruden har på senare år blivit  nära vänner.  Jag å sambon var från börjat tillfrågade att var tärna och bestman men vi valde att avstå (och de har inte valt några andra till den rollen). De få vänner som är inbjudna är gemensamma vänner till dem båda men som står bruden närmast.
    Brudgummens släkt kommer vara klart underrepresenterade på festen. De mest troliga är att inge från brudgummens sida kommer säga ngt . Vet dock att brudens släkt planerat en del. Kan tillägga att vi på festen även kommer ha med vår 3,5åring och 11mån. (två tjejer med mycket energi)
    En dikt kan passa jättebra. Tror det skulle kännas roligt för brudgummen att någon från hans sida säger något också. Välj något du känner dig bekväm med.
  • Idun

Självklart kan du läsa en dikt! Den här lästes på vårt bröllop- tycker den är mycket tänkvärd och vacker. Det är Rilke som skrivit den. 

Gott är det äktenskap
    där var och en utser den andre
    till väktare av sin ensamhet
    Förutsatt att båda har gjort klart för sig
    att det är och förblir
    ett oändligt avstånd
    även mellan människor
    som står varandra nära.
    Så kan ett underbart liv
    sida vid sida växa upp
    om de lyckas med att älska vidderna sig emellan
    vilka ger dem möjligheten
    att alltid se varandra i helfigur
    framför en stor himmel.

• Jamieolivia

Kärlek
    men inte den som springer
    på glödande fötter, till och från snabba möten
    jagad och jagande
    sårad och sårande.
    inte den som lever högt på ständigt
    smärtsamma avskedstaganden
    utan den kärlek
    som ger trygghet och vila
    som värmer och värnar
    och endast har ett enda avsked att frukta:
    dödens

Kärlek
    men inte den som knappast hunnit stilla sin längtan
    förrän en ny uppstår
    inte den hetsigt hetsande
    piskade av begärens krav
    oftast mer plågsam än ljuvlig
    inte heller den ångestfulla kärleken
    som är rädd för att bli bränd
    och samtidigt rädd att inte få brinna
    utan den milt flödande kärleken
    den som vågar vila
    och när tid är
    störa den utvilade

Kärlek
    som är att vakna tillsammans
    och möta den blåögda morgonen
    att utbyta leenden som värmer och värnar om den nya dagens framtid
    att på resan genom dagen
    vila tillsammans på klockslagens små väntstationer
    och inta gemensamma måltider
    upplysta av lingonsyltens röda glädje

De dagliga skavsår vi får och ger
    den dubbelsidiga smärtan
    som värker inom oss
    och som vi övervinner hos varann
    den osynliga skyddsängel
    som kammar ut irritationens snår
    övermättnaden som hotar med tomhet
    men botas genom att var och en
    drar sig tillbaka till ensamhetens nödvändiga oas
    rätten att vara frånvarande i var sitt drömland
    glädjen att vara närvarande i
    varandras liv -
    detta är kärlek.

av maria wine
  • CCA

Tack för era svar. kom gärna med fler tips om vilka dikter.  Paret som gifter sig har varit ihop i 15år

Svar på tråden Kan man läsa en dikt istället för att hålla tal på bröllopsfest?