• Platy

Liten bil med plats för barnvagn?

Hej.
    Vi har funderat på att köpa en liten och billig bil. Men vi vill ändå att det ska finnas plats för en barnvagn om vi lyckas med våra försök att få barn. Är det någon som har bra förslag och/eller erfarenheter?

Vi har funderat mest på en Kia Picanto. Lågt pris och låg bensinförbrukning samt en lång nybilsgaranti verkar perfekt men bagageutrymmet är litet. Kanske finns det mindre barnvagnar som passar ändå?

Tackar på förhand för alla tips, råd och synpunkter! 

• Svar på tråden Liten bil med plats för barnvagn?
  • Rosenbarn

Vi hade en Skoda Fabia där gick vår Emmaljunga coty cross nätt och jämt in...

• padelin

Antingen väljer man bil först och anpassar valet av vagn efter bilen. Eller så tänker man igenom vilken typ av vagn man vill ha och så anpassar man valet av bil efter det.
    Jag har en liten bil och i bagageutrymmet så har jag en hundbur. Vagnen har alltid lastats i baksätet. Jag hade bilen först och fick välja vagn efter det.

Det finns några små vagnar som du säkert kan få in i bagaget på Kian. Skulle tro att t ex bugaboo bee går in, det r nog den minsta vagnen man kan ha till en nyfödd. Du kanske får nöja dig med att lasta in chassit därbak och ha liggdelen/liften i baksätet. Försök att välja en vagn som du kan fälla med sittdelen på så att du får in hela vagnen därbak.

• Platy

Tusen tack för svaren. Jag ska särskilt kolla den barnvagnen, bugaboo bee. Går den in så är det ju lugnt och om inte så vet jag då att det inte finns mindre som hade fungerat.

Ett alternativ som jag hörde är vanligt i Danmark är att spänna underredet på utsidan av bilen. Men jag är skeptisk. Det blir nog smutsigt...

• Joico

Att lasta barnvagnen inne i cupén är inte vidare säkert! Se isåfall till att den är ordentligt fastspänd.
    Spänna chassit på utsidan verkar inte heller särskitl bra trevligt, tänk på vintern så äckligt det ska bli.. och rosta!

Jag har haft en Citroën C3 och hade både en Brio Nova och en Emmaljunga City Gross i bagaget (inte samtidigt ), fick dock lov att ta av hjulen och vagnen stod på sidan. En VW Golf är ju lite större så i en sån kanske de går att behålla hjulen på.

• Platy

Jag har kollat på Kia Picanto nu och den är helt enkelt för liten. 

Det borde finnas en "standardbil" för normalfamiljen. En bil ska man ha ganska länge så det borde vara enkelt att säga vad som är en lagom bil. En bil som fungerar om man är två vuxna två små barn och en barnvagn... Kan inte Ikea göra en? De brukar ju alltid lyckas balansera nytta och pris...  Skrattande 

• RMM

Några kompisar hade begränsat utrymme i sitt bagageytrymme pga att hälften av avsett för deras stora hund. De köpte Brio sing som var den minsta vagn de kunde hitta. Kolla måtten på några märkens minsta vagnar.

• Gurkburken

Fast Picanton är en väldigt liten bil.
    Går ni däremot upp till en Kia c'eed så är det inga problem. Vi har den "vanliga" varianten (dvs ej kombin "SW") och det är faktiskt riktigt bra comfort i den. Vi är fem i familjen och har den visserligen inte som enda bil men har ändå åkt både kortare och längre resor alla fem i den och det fungerar fint.
    Yngsta killen (4 år) åker i en bakåtvänd stol, äldsta killen sitter på bälteskudde och dottern är nu så pass stor att hon åker utan specialanordning, men jag tror nog att det skull fungera att ha tex. två bakåtvända stolar i den om man har det behovet.
    En rejäl barnvagn går också att få in i bagageutrymmet.

• Platy

Tackar för input. Kia Ceed är intressant men om man ska upp med de pengarna så kan man också fundera på Skoda Roomster. Då får man VW-delar och en mer flexibel bil som kan lasta mycket. Och även om den ser annorlunda ut så tycker jag inte att den är så ful...Skäms  Tänkte försöka få tillfälle att provköra den så snart som möjligt.

Svar på tråden Liten bil med plats för barnvagn?