• snusmumriken2

Hur tänker ni som låter era små barn dela rum?

Ja, hur tänker ni? Varför låter ni dem dela rum?

Anledningen till varför jag undrar är att jag starkt börjat fundera på att låta mina två söner (4 o 1,5 år) få dela rum, trots att de nu har varsitt rum!
    Vi har många sovrum i villan, så det är inte platsbrist som gör att jag funderar i de banorna.
    Deras nvarande rum är rätt små, medan vårt sovrum är stort. De bär hela tiden över saker i varandras rum o lekar tillsammans.
    Jag tänker att det vore både smidigt o praktiskt att låta dem ha ett stort rum tillsammans där de kan ha sakerna tillsammans o leka med, istället för att det hela tiden ska bäras hit o dit o tjafsas om i vilket rum sakerna hör hemma. Dessutom berhöver man ju inte skaffa två uppsättningar av tex lego, klossar o tågbanor, utan bara komplettera det som redan finns.
    Det jag känner kan bli problem är ju om de väcker varandra, eller om någon i framtiden vill vara ifred. Men då får man väl sära på dem igen då...

Snälla, dela med er av era erfarenheter ang att låta två små barn dela rum! Fördelar? Nackdelar?
    Tack

• Svar på tråden Hur tänker ni som låter era små barn dela rum?
  • Lurpa

Om du har plats så kan de ju ha varsitt sovrum där de även kan vara själva om de vill och sedan ett gemensamt lekrum.
    Jag har i nuläge bara ett barn. Men jag väntar tvillingar och när de är runt halvåret är tanken att de ska få dela sovrum och storebror har ett eget sovrum och sedan ett gemensamt lekrum för alla 3 barnen.

• lövet2

För oss har det framförallt gällt att de känt sig tryggare på kvällar/nätter när det sovit ett syskon i samma rum. Det kan bli förskräckligt ensamt och läskigt att somna själv i eget rum för småttingar ...

• Teskedsmamman

Vi har största rummet som lekrum, där har de alla leksaker, sedan sover de i samma rum, inte äldsta iofs för han vill sova i det andra sovrummet.... men de två små delar rum och de sover bättre om de sover ihop....

Fungerar alldeles utmärkt!

3 killar & pojke BF+2 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Cherie

Våra barn (3 o 6) har delat rum i 1,5 år ungefär. De har också ett lekrum så sovrummet är mest sovrum. När vi la dem i samma rum fick vi effekten att de somnade på egen hand, mycket smidigare än innan, och kom inte in till oss lika ofta på natten. Numera busas det en del innan de somnar, men de har stor trygghet hos varandra och vi tycker det funkar fint. Kommer nog att låta dem fortsätta dela tills de själva önskar egna rum.

• snusmumriken2

Tack för era svar
    Tanken är ju att de både ska sova o leka i rummet, alltså inte ha ett speciellt lekrum.
    Men det verkar ha fungerat bra för er iaf? Tror ni att de kommer att uppskatta att dela rum tro? Eller är lillen för liten ännu?

• Waitmstar

Sålänge den stora kan få komma undan och tex klippa eller annat pyssel som inte en 1,5 åring behärskar så tror jag att det funkar utmärkt med att ha dem i samma rum. 

Det är väl när det börjar komma hem kompisar, och de vill leka ensamma som det börjar bli dags att dela på dem igen.. 

• Bedhead

Jag har två sexåringar som delar ett minirum pga platsbrist. Jag tänker att när de börjar klaga, vilja ta hem kompisar etc som bara är den enes, då skaffar vi större. Inte innan.
    Men de har å andra sidan aldrig lekt särskilt mycket på sitt rum, utan är mest där övriga familjen är.

• NoKnock Angleton

Mina delar rum, hade vi haft plats hade vi låtit de ha varsitt sovrum och ett lekrum *drömmer*  Det är alltid ett konstant liv om den stora har kompisar hemma, de trimmar varandra om de lägger sig samtidigt, den ene väcker den andre på morgonen. Nej, fler rum åt oss Fast jag älskar vår lägenhet och området så vi lär inte flytta än på länge iaf

• Teskedsmamman
    snusmumriken2 skrev 2010-08-14 20:13:51 följande:
    Tack för era svar
    Tanken är ju att de både ska sova o leka i rummet, alltså inte ha ett speciellt lekrum.
    Men det verkar ha fungerat bra för er iaf? Tror ni att de kommer att uppskatta att dela rum tro? Eller är lillen för liten ännu?
    Jag har upptäckt att nattningen går mycket enklare om de inte har alla leksaker i samma rum Alltså leka i ett rum, sova i ett annat...
  • snusmumriken2
    Waitmstar skrev 2010-08-14 20:17:50 följande:
    Sålänge den stora kan få komma undan och tex klippa eller annat pyssel som inte en 1,5 åring behärskar så tror jag att det funkar utmärkt med att ha dem i samma rum. 

Det är väl när det börjar komma hem kompisar, och de vill leka ensamma som det börjar bli dags att dela på dem igen.. 
    Jadå, klipp o knep o knåp sysslar vi med i köket
    Bedhead skrev 2010-08-14 20:20:31 följande:
    Jag har två sexåringar som delar ett minirum pga platsbrist. Jag tänker att när de börjar klaga, vilja ta hem kompisar etc som bara är den enes, då skaffar vi större. Inte innan.
    Men de har å andra sidan aldrig lekt särskilt mycket på sitt rum, utan är mest där övriga familjen är.
    NoKnock Angleton skrev 2010-08-14 20:27:10 följande:
    Mina delar rum, hade vi haft plats hade vi låtit de ha varsitt sovrum och ett lekrum *drömmer*  Det är alltid ett konstant liv om den stora har kompisar hemma, de trimmar varandra om de lägger sig samtidigt, den ene väcker den andre på morgonen. Nej, fler rum åt oss Fast jag älskar vår lägenhet och området så vi lär inte flytta än på länge iaf
    Ja, det är väl med på min minuslista... Att de väcker varandra o att den stora kanske inte får ett eget space när han börjar ta hem kompisar...
    Men än så länge så kan ju den lilla vara med oss om stora vill leka ifred. Men det är klart, det går ju inte hur länge som helst. Åh vad svårt!
    O det för ju med sig en hel del renovering o kostnader, så det är ju lite trist om det inte blir bra
    Antar att jag är lite udda, som vill att de ska dela rum när de inte måste, när alla andra vill att barnen ska ha separata
    Teskedsmamman skrev 2010-08-14 20:31:07 följande:
    Jag har upptäckt att nattningen går mycket enklare om de inte har alla leksaker i samma rum Alltså leka i ett rum, sova i ett annat...
    Såna problem har vi som tur är inte
  • Teskedsmamman
    snusmumriken2 skrev 2010-08-14 20:46:16 följande:
    Såna problem har vi som tur är inte
    Än... nä.... Det hade inte vi heller förrän äldsta kom uppåt 6-6½ år.... Då får de annat sovmönster och vips så blir det genst mycket roligare att smyga med leksaker till sängen...

De två äldsta hade inga tankar på att leka när de skulle sova.... förrän nu vid drygt 6½ år då Men den minste har smugit leksaker till sängen i flera månader och han har precis fyllt 3 år
  • pigglet

Vi har för få sovrum, så de 3 barnen sover i ett rum och har ett lekrum. Barnen är 3,5 år, 6 år och 8 år.

Det känns tryggt för barnen. Inget konstigt heller, då många av våra bekanta har likadant varesig de har rum eller inte.

Enkelt när barnen är jämnåriga och leker med samma saker.
    ja, du har ju radat upp fördelarna redan...

Vill barnen vara i fred stänger de in sig i tex tvättstugan/basun/toan/vårt sovrum, eller ber at få vara ifred i sovrummet medans de andra leker i lekrummet.

Under natten stör de sällan varandra, inte ens vid magsjuka vaknar de andra till nämnvärt. Däremot vaknar de oftast samtidigt på morgonen, när första stiger upp så vaknar de andra. De har en klockradio i rummet, och order att ligga i sängen tills klockan 7. Då hinner alla sova det de behöver.

• Tinnys

Har tre barn. 10 åringen har ett eget rum.
    2 o 3 åringen delar sovrum och har ett lekrum. Vi sover alla på samma plan och lekrummet är på samma plan som kök och vardagsrum där vi är hela dagarna. Funkar kanon, det är en trygghet för barn att dela rum. Kanon med separata sov och lekrum också.

• snusmumriken2

Tack för era svar!
    Det verkar som om många av er har lekrum. Det kommer inte vi kunna ha. Det skulle betyda att det enda stora rummet (som var meningen att de skulle dela) måste bli lekrum o det går inte in två sängar i de mindre rummen som finns i villan. Eller, det går in men det blir inte snyggt o bra O det skulle inte bli så bra med lekrum i de mindre rummen heller.
    Men ni ser bara fördelar med att dela rum?
    Eller finns det nån som tycker att det är ett big no-no att låta barnen dela rum när de inte måste?
    Blir det tokigt av mig att flytta ihop dem nu när äldsta sonen redan är van vid eget rum? Även fast de (när de är på samma våningsplan, vilket inte händer utan att en vuxen är med då alla sovrummen är en trappa upp) leker i samma rum?

• Southern Belle

Här sover hela familjen i samma rum, två vuxna och tre barn! Tryggt och mysigt för alla! De rum som så småningom är tänkta att bli barnens sovrum är för tillfället ett lekrum åt de små (3 resp 4 år), ett "lekrum" åt äldste sonen (8) och ett kontor. Funkar hur bra som helst!

Tror inte alls det blir tokigt att flytta ihop barnen även om din äldste är van att sova ensam! Han är ju fortfarande så liten så han kommer säkert bara att uppskatta den tryggheten det innebär att sova tillsammans med någon annan! Vi vuxna vill ju gärna sova tillsammans med någon annan.....

• pigglet

Barnen sover i vånings- och loft-sängar, för att spara plats.
    Dessutom har vi vuxna tagit det minsta rummet. Det går in en dubbelsäng, men inte mer än så. Fast vi gör ju liksom inget annat än sover i det rummet, så vi behöver ingen golvyta heller...

Våra grannar valde att ha barnen i samma sovrum, fast de kunde fått varsitt.
    Min bästa kompis hade alla 3 barnen i samma rum, fast de hade fler rum. Försökte dela på barnen, men de vägrade sova ensamma.
    Jag vet en 3-åring som var ledsen när hon skulle måsta börja sova i eget rum "mamma och pappa får ju sova tillsammans, varför måste jag sova ensam?!?"

• snusmumriken2

Ja, det ligger ju mycket i det ni säger, med tryggheten att sova tillsammans med nån. Äldsta sonen brukar ju komma in till oss på nätterna o krypa ner i vår säng
    Kanske blir det tom bättre för honom att dela rum än att ha eget?
    Jag o maken ska ta en rejäl funderare o höra lite med sonen hur han tänker.
    Men det är lockande att låta dem dela rum... Inte bara för att en inredningstokig mamma ska få en ursäkt för att börja renovera ytterligare ett nytt barnrum...

• pigglet

Apropå sängar så tycker jag det verkar supermysigt de som väljer att skaffa en större säng som båda barnen sover i tillsammans  :)
    Löser dock inte utrymmesproblemet nämnvärt, men en 120 säng tar ju mindre plats än 2x90.

Svar på tråden Hur tänker ni som låter era små barn dela rum?