skypigveon skrev 2010-08-15 00:40:48 följande:
Japp! jag har en 4x4 cm stor cysta i sköldkörteln som jag haft i sköldkörteln i 3 år ...för att göa en jättelång historia kort så har jag haft jättestora besvär med överproduktion...men INGET har synts på blodproverna..har tagit prover på sköldkörteln 8 ggr under åren utan resultat ...ändå har jag mått piss! minskat i vikt, darrighet..hjärtklappning och så hög puls att jag gått på medicin...varit till kardiolog...tappat massor av hår...svettats floder... varit helt slut...men har INTE fått behandling för att det inte syns på blodproverna...

..har verkligen varit jättedålig...kardiologern är den enda läkaren som tagit mig på allvar och som sa att jag helt klart hade någon form av tyreotoxikos (giftstruma)...han sa att det kan klinga av av sig själv efter 2 år...det gjorde det men nu är svettningarna och håravfallet tillbaka...var till kirurgen för några månader sen för att få cystan tömd ( har gjortr så några gånger för att den fylls på med vätska och trycker mot luftstrupen) och då säger den nya kirurgen att den måste opereras bort för att den kan utvecklas till en tumör...så jag står på kö för att operera bort halva sköldkörteln i september...sen får vi se om jag behöver Levaxin för underproduktion...kommer bli ett helvete...massor av folk får provblem med inställningen av Levaxindosen...och operationen är inte heller riskfri...så just nu är jag rätt så orolig...

hej. jag opererade bort hela min sköldkörtel i juni och det var inte så farligt som man trodde att det skulle vara (om nu det lugnar dig lite :)
att man skulle kunna skada stämbandsnerven är väldigt liten, och desamma med bisköldkörtlarna.
min läkare kom aldrig nära stämbandsnerverna och lyckades se till att jag fick behålla alla bisköldkörtlar så jag behöver inget extra kalcium utan har normal produktion. min läkare valde att ta bort hela sköldkörteln då det fanns en liten risk att han skulle komma nära stämbandsnerven annars så skulle han ha sprat en bit stor som tummnageln men fick reda på att det är bättre att ta bort hela för då kan aldrig sjukdomen komma tillbaka (hade giftstrum och gravessjukdom)
och levaxinet har inte alls vart så svår instället efter op, dem ställde in mig på 125mg levaxin innan op och en måmad efter det så fick jag sänka till 100mg levaxin då jag hade ett t4 på 24 så det var på gränsen till för högt men nu ligger jag på 20 i t4 och mår faktiskt bra, mår ju inte identiskt som jag gjorde innan sjukdomen men sen jag fick diagnosen så mår jag som bäst just nu så det är ju synd att klaga ;)
lycka till och är det något du undrar över så är det bara att fråga :)