• Bella B

Plommonstor cysta på Skölkkörteln. Nån form av struma alltså. Ngn annan med erfarenhet?

Hej,

För två veckor sedan upptäckte jag en stor knöl på sköldkörteln, fullt synlig. Det såg ut som om jag hade en golfboll på halsen. Hade haft svårt att svälja i ngra dagar men annars mådde jag som vanligt. Blev skiträdd rent ut sagt men efter ett par läkarturer inkl ultraljud och punktion fick jag svaret att det var en cysta, stor som ett plommon. Har tydligen 2 små (3 mm) på andra sidan också som inte märks. Man tömde cystan men nu känner jag att det är på väg tillbaka. Ska till läkaren igen nästa vecka. Det som retar mig nu är att jag inte får nåt vettigt svar på vad de ska göra åt det. Det jag har är ngn form av struma, men blodproverna visar inte på ngn avvikelse i hormonproduktion eller annat. Det verkar "bara" vara cystorna som jag har.

Ngn med erfarenhet av detta? Vad gjorde man åt det hela? Operation? Medicinering? Blev ni av med struman?

Tack på förhand!

Bella B

• Svar på tråden Plommonstor cysta på Skölkkörteln. Nån form av struma alltså. Ngn annan med erfarenhet?
  • oceanney

Hej! Så intressant! Har också en svullnad på ena sköldkörteln som undersökts med ultraljud. Har också normala TSH-värden. Fick ingen diagnos eller idéer om hur jag skulle gå vidare med detta så tyvärr har jag inga bra svar men är mycket intresserad av att höra om någon annan har. Det är ju minst sagt besvärande!

Cysta nämndes aldrig men eftersom besvären är någonting som kommer och går verkar det rimligt. Tycker att det känns lite olika beroende på var i menscykeln man befinner sig så på något sätt inbillar jag mig att hormonerna påverkar. Gjorde IVF och fick mediciner som helt stoppar kroppens egna hormonproduktion och det är enda gången jag varit helt fri från besvär. Under graviditetens gång har det varierat lite. För några veckor sedan var det värre än någonsin men nu har det lugnat sig lite. Hoppas du får fram lite info!

• skypigveon

Japp! jag har en 4x4 cm stor cysta i sköldkörteln som jag haft i sköldkörteln i 3 år ...för att göa en jättelång historia kort så har jag haft jättestora besvär med överproduktion...men INGET har synts på blodproverna..har tagit prover på sköldkörteln 8 ggr under åren utan resultat ...ändå har jag mått piss! minskat i vikt, darrighet..hjärtklappning och så hög puls att jag gått på medicin...varit till kardiolog...tappat massor av hår...svettats floder... varit helt slut...men har INTE fått behandling för att det inte syns på blodproverna... ..har verkligen varit jättedålig...kardiologern är den enda läkaren som tagit mig på allvar och som sa att jag helt klart hade någon form av tyreotoxikos (giftstruma)...han sa att det kan klinga av av sig själv efter 2 år...det gjorde det men nu är svettningarna och håravfallet tillbaka...var till kirurgen för några månader sen för att få cystan tömd ( har gjortr så några gånger för att den  fylls på med vätska och trycker mot luftstrupen) och då säger den nya kirurgen att den måste opereras bort för att den kan utvecklas till en tumör...så jag står på kö för att operera bort halva sköldkörteln i september...sen får vi se om jag behöver Levaxin för underproduktion...kommer bli ett helvete...massor av folk får provblem med inställningen av Levaxindosen...och operationen är inte heller riskfri...så just nu är jag rätt så orolig...

• skypigveon

För att förtydliga lite: Mina symptom på överproduktion kom successivt med början c:a 1 månad efter att cystan upptäckts,,,jag vill naturligtvis INTE skrämma dig TS, men vill ge rättvisande information. Du får gärna inboxa mej om du vill veta mer! Kram!

• Bella B
    oceanney - Tycker du ska be om att få en ny undersökning/utredning på vad du har!

skypigveon
    - Tack för att du delar med dig. Det där låter inget vidare alls, stackare... Håller tummarna för dig att allt kommer bli bra!!! KRAM

Skumt att inget synts på proverna! Jag har för flera år sedan testats för underproduktion då jag har problem med övervikt fast jag" äter som en mygga" och inte borde vara överviktig. Inget var onormalt visade det sig. Jag är trött, ibland helt svimfärdig men det där går lite i perioder. Har i flera år haft problem med att jag snarkar. :-/ Snarket kommer från halsen enligt min man och är ibland så illa att han sover i barnens rum. Inte kul för nån av oss. Men inte undra på när jag har förstorad sköldkörtel. Kan struman hänga ihop med nedsatt immunförsvar också? Jag har haft stora problem med detta i många år (är sjuk OFTA) och jag har gått hos bla homeopat för att försöka få bukt med det.

Ska till läkaren på torsdag för att prata om "vad som skall hända nu". Tror jag ska bli remitterad vidare men jag vet inte vart eller så. Kan återkomma efter det...
  • skypigveon

Återkom gärna med uppdatering!

• milla01
    skypigveon skrev 2010-08-15 00:40:48 följande:
    Japp! jag har en 4x4 cm stor cysta i sköldkörteln som jag haft i sköldkörteln i 3 år ...för att göa en jättelång historia kort så har jag haft jättestora besvär med överproduktion...men INGET har synts på blodproverna..har tagit prover på sköldkörteln 8 ggr under åren utan resultat ...ändå har jag mått piss! minskat i vikt, darrighet..hjärtklappning och så hög puls att jag gått på medicin...varit till kardiolog...tappat massor av hår...svettats floder... varit helt slut...men har INTE fått behandling för att det inte syns på blodproverna... ..har verkligen varit jättedålig...kardiologern är den enda läkaren som tagit mig på allvar och som sa att jag helt klart hade någon form av tyreotoxikos (giftstruma)...han sa att det kan klinga av av sig själv efter 2 år...det gjorde det men nu är svettningarna och håravfallet tillbaka...var till kirurgen för några månader sen för att få cystan tömd ( har gjortr så några gånger för att den  fylls på med vätska och trycker mot luftstrupen) och då säger den nya kirurgen att den måste opereras bort för att den kan utvecklas till en tumör...så jag står på kö för att operera bort halva sköldkörteln i september...sen får vi se om jag behöver Levaxin för underproduktion...kommer bli ett helvete...massor av folk får provblem med inställningen av Levaxindosen...och operationen är inte heller riskfri...så just nu är jag rätt så orolig...
    hej. jag opererade bort hela min sköldkörtel i juni och det var inte så farligt som man trodde att det skulle vara (om nu det lugnar dig lite :)
    att man skulle kunna skada stämbandsnerven är väldigt liten, och desamma med bisköldkörtlarna.
    min läkare kom aldrig nära stämbandsnerverna och lyckades se till att jag fick behålla alla bisköldkörtlar så jag behöver inget extra kalcium utan har normal produktion. min läkare valde att ta bort hela sköldkörteln då det fanns en liten risk att han skulle komma nära stämbandsnerven annars så skulle han ha sprat en bit stor som tummnageln men fick reda på att det är bättre att ta bort hela för då kan aldrig sjukdomen komma tillbaka (hade giftstrum och gravessjukdom)
    och levaxinet har inte alls vart så svår instället efter op, dem ställde in mig på 125mg levaxin innan op och en måmad efter det så fick jag sänka till 100mg levaxin då jag hade ett t4 på 24 så det var på gränsen till för högt men nu ligger jag på 20 i t4 och mår faktiskt bra, mår ju inte identiskt som jag gjorde innan sjukdomen men sen jag fick diagnosen så mår jag som bäst just nu så det är ju synd att klaga ;)

lycka till och är det något du undrar över så är det bara att fråga :)
  • Millan603

Jag har också en cysta på sköldkörteln.

Jag har vid 2, nästan 3 tillfällen punkterat den.

Prover har tagits för att kolla sköldkörteln, men dom är ju bra så klart.... Försökt att säga detta till läkaren men dom vill inte lyssna.

Jag får vid varje gång gå följande väg: Vårdcentralen, remiss för ultraljud, tillbaks till vårdcentralen gör att konstatera att en punktering krävs, remiss till Karolinska och där utför dom ingreppet. Inget farligt med cystan och då är det inget att gå vidare med tycker dem. Men tar ca 1 år så har den växt på sig igen och alla symptomer återkommer. Trötthet, viktnedgång, håravfall och minskad aptit.

Och i och med viktnedgången så blir huden slapp på oönskade ställen och jag tappar muskelmassa.

Jag har påpekat att jag skulle vilja ha en rejäl åtgärd så jag slipper cystan föralltid, men det är tydligen ett för avancerat ingrepp för att dom ska vilja utföra den. Jag har vid varje tillfälle fått rejäl ångest av bara tanken att dem ska sticka en nål i halsen, men de äringen som dom tar på allvar. Därav att det nästan är 3 ggr jag gjort de. Jag gick helt enkelt inte dit. Jag måste bli rejält drogad för att fixa ingreppet.

Svar på tråden Plommonstor cysta på Skölkkörteln. Nån form av struma alltså. Ngn annan med erfarenhet?