Inlägg från: Freijah |Visa alla inlägg
  • Freijah

Inköpslista för katt?

Fick igår veta att vi kommer få en kattunge om ca 9 veckor, och nu vill jag gärna ha tips och råd om vad som är viktigt att köpa innan den lille kommer hem?

Kattlåda
    kattsand
    matskålar
    kattmat
    sele+koppel
    leksaker
    aktivitetsboll
    klösmöbel
    klotång
    borste
    transportbur

är det jag kommer på såhär på rak arm..
    Något jag glömt?

Tar även tacksamt emot länkar till bra djuraffärer på nätet :)

Mvh
    Christina

• Svar på tråden Inköpslista för katt?
  • Freijah

Va skönt :P
    Sen lär det ju dyka upp saker som man "måste" ha när väl kissen är hemma..
    lååååång tid kvar, *längtar*

• Freijah

SailorGirl Tusen tack!
    Har funderat på Everclean kattsand och ANF eller precept kattmat.
    Ska ta o kika lite på "hemmabygda" klösmöbler... det borde kunna vara rätt lätt att göra något som katten tycker om!

• Freijah

Fru U, jo tack jag vet att dom "finare" leksakerna är mest för min skull, men några möss och lite fjäderpinnar etc kan vara kul att ha :)
    När jag var liten hade vi en katt som fullkomligt ÄLSKADE när man tog en tuss toapapper och knöt fast ett snöre i, han kunde leka med den i timmar :)

• Freijah
    Fru U skrev 2010-08-14 20:54:40 följande:
    Åh, en laserpekare. Det är en bra leksak.
    Där sa du något! min storebror hittade en laserpekare senast jag var och hälsade på, och hans katter blev helt TOKIGA i den!
    Du skulle hört minstingen hur han lät när han for runt på golvet efter den, helt underbart =)
  • Freijah

Torrfoder förmodligen, gillar ANF och Precept.. Hade dom märkena till min hund (dom har kattfoder också) :P
    Sen blir det väl blötmat eller färskfoder när man vill lyxa till det lite för honom :)

• Freijah

Ja försäkring är självklart..

Har inte någon erfarenhet av royal canin, varken som hundfoder eller kattfoder.. men det går ju att forska lite i vilket som är "bäst"..
    Sen är det ju så olika hur dom funkar på foder.

Min första "egna" hund funkade inte alls på dom dyra hundfodren, utan det var dogman dinner som gällde där.
    Misstänker att det är samma med katter..

Får helt enkelt höra med uppfödaren vad hon ger, och se hoppas på det bästa :)

• Freijah
    Fru U skrev 2010-08-14 21:30:35 följande:
    Okej. BARF är det jag tycker är allra allra bäst men det tar tid. Annars föredrar jag själv blötmat eftersom jag anser att kolhydrater inte ska ges till katter i den mängd som finns i torrfoder.

För mig är torrfoder dietmat, men jag ska inte predika
    Jag skulle gärna ge barf, om jag hade större kunskaper om näringslära och vad som är viktigt för katten att få i sig.
    Gav färskfoder till min förra hund med allergier och det funkade jättebra.
    Vet dock inte om det finns så många tillverkare av färskfoder för katter.
  • Freijah

Fru U, predika på :)
    Jag vill ge min kisse det absolut bästa, och får man då mer kunskaper på köpet så tackar jag inte nej till det *ler*

• Freijah

Palvis tuffa grejjer dom hade där!
    Dock inget som skulle passa in i mitt "lantliga" hem :P

Här är en bild på min blivande lille stjärna, bara 2 veckor gammal på bilden dock :)

• Freijah

Jaa han är supersöt! :P
    Enda i kullen som kommer bli semilånghårig, precis vad jag ville ha *ler*

• Freijah

Eklofen jo jag har pratat med uppfödaren och frågat vad dom ger för foder, och kommer fortsätta med det tills han blir "gammal" nog att gå från kattunge till vuxenfoder.
    Men samtidigt vill jag ju ge det lilla livet de absolut bästa förutsättningarna som jag kan..
    Och ett bra foder är alltid en bra start :)

• Freijah

Just nu får han något som heter sjöbogårdens.. aldrig hört talas om det innan och hittar inte mycket info om det på nätet.
    Men deras katter funkar bra på det och mår bra, så helt kasst kan det inte vara :)

Även börjat kolla runt på vid vilken ålder det är bäst att kastrera honom, hittat info om att runt 4-6 månader är "bäst" för kissen, men ska ta och ringa min veterinär och prata med henne om det också :)

• Freijah
    Modgun skrev 2010-08-16 08:23:19 följande:

Vad DU tycker är dåligt foder kan vara ett BRA foder just för den katten.

Alla katter är olika och fungerar bra på olika foder.

TS:

om katten fungerar på detta fodret så finns det ingen anledning till att byta. Ett väldigt bra exempel är min hund som blev risig i magen av många utav de sk "kvalitets" fodren, men fungerar bäst på BIS (best in show) som köpa för 200 spänn var tredje månad. Likaså mina katter, glöm allt vad rc, och hills heter, mina katter fungerar bäst på Ja just sjöbogårdens foder. Pälsen är bra och fin, avföringen är som den ska och våran veterinär är hur nöjd som helst med hur katterna ser ut.

Jo jag vet att det varierar vad dom olika "personligheterna" funkar bäst på för foder.
    Hills har jag riktigt dåliga erfarenheter av, inte träffat något, varken hund eller katt som funkar på det.
    Däremot är jag väldigt förtjust i ANF och Precept, och vill helst ge det, men det får lille kissen bestämma vad som funkar bäst på honom :)
Svar på tråden Inköpslista för katt?