• Indiansommar

Vad ska man tänka på när man köper bänkskiva till köket??

Nu har vi bestämt oss! Det blir nytt kök i höst =) Jag är så glad!!! Vi ska ha Ikeas Lidingö kök, ek golv och ett vitt fint kakel som jag inte vet vad det heter men det är ca 7*15 cm stora vita plattor som är fasade i kanterna... Fattar ni vad jag menar? Det är det kaklet som finns i Ikeas utställningskök i Bäckebol för er som varit där! Tror att det blir Vinna 320 mm handtag. Tapeter har jag inte funderat på än, det blir nog inte mer än 7 hela våder + över dörren + över/under fönster så det blir inte så mycket... Tar gärna emot tips på tapet med!

MEN till bänksivorna! Jag var först inne på att jag ville ha en träskiva i något mörkt träslag gärna lite åt rött. Men jag har förstått att dom kräver enormt mycket underhåll? Eller? Nu är jag istället inne på att jag vill ha en svart skiva i något sten material. Förslag? Vad ska man tänka på när man köper bänkskivor? Jag vill ha något som är snyggt & praktiskt och inte ruinerar mig!

Vad bör vi mer tänka på när vi nu ska byta kök? Någon som har erfarenhet av Ikeakök? Vi ska göra allt jobb själva.

Tacksam för tips & idéer på smarta lösningar som man kanske inte alltid tänker på själv!

• Svar på tråden Vad ska man tänka på när man köper bänkskiva till köket??
  • Tess76

Vi har en stenbänk och vad jag inte visste var att den kräver också behandling precis som en träbänk. Ställer man en blöt skål eller nåt så blir det märken även på stenen. Man behöver dock inte tänka på varma saker. Men jag är ändå väldigt nöjd med den och tycker nog den ligger före träbänken på min lista.

• Indiansommar
    Tess76 skrev 2010-08-14 22:05:34 följande:
    Vi har en stenbänk och vad jag inte visste var att den kräver också behandling precis som en träbänk. Ställer man en blöt skål eller nåt så blir det märken även på stenen. Man behöver dock inte tänka på varma saker. Men jag är ändå väldigt nöjd med den och tycker nog den ligger före träbänken på min lista.
    Kan man få bort ringar och andra märken i en stenskiva?
  • fröken argbigga

Sten är tåligast men dyrast. Trä kräver, som du vet,en hel del underhåll. Laminat är prisvärt och väljer du bra kvalitet också riktigt snyggt och hållbart.

Ikea- kök är inte speciellt svårt att sätta upp, men det tar ju lite tid. Är det ett stort kök skulle jag råda er att ta hemkörning, då bär dom in det i huset/lägenheten också. Allt ligger bra/logiskt packat och ska finnas med. Så slipper man springa på ikea en hel dag och plocka varor, lasta släp och bära in i huset. Satte upp vårt ikea-kök för ett år sedan och är jätte nöjd. Men var inte imponerad av deras bänkskivor så det köpte vi på annan väg.

• Indiansommar

Jag är inte heller så imponerad av ikeas bänkskivor.

Hur har du "möblerat" i dina lådor? Finns så mycket olika inredningar!

fröken argbigga skrev 2010-08-14 22:35:59 följande:
    Sten är tåligast men dyrast. Trä kräver, som du vet,en hel del underhåll. Laminat är prisvärt och väljer du bra kvalitet också riktigt snyggt och hållbart.

Ikea- kök är inte speciellt svårt att sätta upp, men det tar ju lite tid. Är det ett stort kök skulle jag råda er att ta hemkörning, då bär dom in det i huset/lägenheten också. Allt ligger bra/logiskt packat och ska finnas med. Så slipper man springa på ikea en hel dag och plocka varor, lasta släp och bära in i huset. Satte upp vårt ikea-kök för ett år sedan och är jätte nöjd. Men var inte imponerad av deras bänkskivor så det köpte vi på annan väg.
  • Tess76
    Indiansommar skrev 2010-08-14 22:14:50 följande:
    Kan man få bort ringar och andra märken i en stenskiva?
    Hm, jo eller nej, dom försvinner av sig själv efter ett tag. Man kan inte "torka" bort dom. Vi behandlar vår skiva lite då och då med ett medel som gör att den ska bli mer vätsketålig. Sedan har vi ett annat medel som man helst ska "vardagstorka" med jämt, men det gör vi bara nån gång i veckan och när det är riktigt kladdigt - efter bullbak och så.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Tess76

Jag har förresten en bild i mitt galleri under blandat på en liten del av köket.

• Indiansommar

Så då blir det inte några långvariga märken om man torkar med rätt medel? Hur gör du när du diskar, då har man ju massa blöta kastruller mm som behöver stå på bänken och torka?

• Tess76
    Indiansommar skrev 2010-08-15 09:50:59 följande:
    Så då blir det inte några långvariga märken om man torkar med rätt medel? Hur gör du när du diskar, då har man ju massa blöta kastruller mm som behöver stå på bänken och torka?
    Nej, fläckarna försvinner på ett par dagar eller veckor. Disken lägger jag på en handduk och så har jag en handduk under diskstället.
  • eahemer

Har inte orkat läsa igenom så du kan ha fått samma råd innan vi fick de här råden av försäljaren och jag tycker det låter väldigt vettigt och vi gick efter det här

Tänk på att skivorna ska du ha LÄNGE inte bara så länge barnen är små.

Vi valde massiv ek till vissa delar och det ångrar jag inte! Visst du behöver olja osv.. MEN blir det märken så behöver du inte byta hela skivan utan det räcker med att slipa och enligt försäljaren så har hon en hemma och hon tar rakblad o skrapar lite försiiktigt om det är något. En massiv ek kan du ju slipa ganska många gånger. De andra tog vi svart "stenmönstrat" laminat. (vid "vatten o spis ytor) Enfärgade ser man ju varje liten smula på.

Vi valde måttanpassade skivor de sitter helt perfekt!!! Har kompisar som sågade själva och det stämmer inte någonstans, och han är ändå duktig på att grejja med sånt här... Kostar lite mer men helt värt pengarna!!!!

sen välj inte billig silikon!!! Vi har vitt byggmax silikon i köket. är nu snart 8mån sen vi satt dit det och nu är det gult och inte vitt längre! Hade jag vetat det så hade jag lätt betalt den där extra pengen för något som håller sig vitt!

• Rocktroll
    Indiansommar skrev 2010-08-14 23:07:52 följande:
    Jag är inte heller så imponerad av ikeas bänkskivor.

Hur har du "möblerat" i dina lådor? Finns så mycket olika inredningar!
    Åk till Hornbach och köp bänkskiva av min man som sågar dom där Flört dom har många fina bänkskivor och om du hittar en exakt likadan där som någon annan stans är dom 10 % billigare.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • SE10

Testa att behandla era träbänkskivor med Osmo hårdvaxolja, det har vi gjort och det verka väldigt bra. Kräver bara två lager till skillnad ifrån otal omgångar som krävs med vanlig olja. 

• SVejsan

Vi har svart granit som är lite melerad (gnistrar pyttelite i den). I stort sätt underhållsfritt. Inte fått några ringar alls i det. Köper man däremot tex  marmor som är ett porösare stenmaterial så måste man behandla det.
    En granitstenskiva tål det mesta spillet (tex rödvin , vatten) det tål att man ställer plåtar och kastruller direkt på. Det ända är att det är dyrare i inköp samt lite hårdare så att är man väldigt klantig så slår man sönder porslin och ömtåliga glas mot den.  Mendå skall man vara slarvigt klantig...   

För att kunna torka disk på skivan utan att riskera dropp nedåt skåpen så hittade vi (hos ikea) en rostfribricka med avrinningshål som man kan skjuta ut över hon...

• Indiansommar
    Rocktroll skrev 2010-08-16 14:25:33 följande:
    Åk till Hornbach och köp bänkskiva av min man som sågar dom där Flört dom har många fina bänkskivor och om du hittar en exakt likadan där som någon annan stans är dom 10 % billigare.
    Idag har jag varit runt och tittat, var på Ikea och nu har jag två bra alternativ och välja på när det gäller köket!! Var in en sväng på Bauhaus och Kvikk. På Kvikk kan man få det utsågat och diskhon i limmad direkt på fabrik och om man väljer träskivor så har dom ett bra sätt som gör att inte skarvar syns mer än att det blir olika riktningar på trät. Kan dom skära ut för underlimning på Hornbach? Det kunde dom inte på Bauhaus.
  • Indiansommar

På Kvikk sa man till mig att om man bara oljar in trä bänkskivan som man ska så är det inte några problem att hålla den fin och det är lätt att slipa av om man får en vattenring... Oljar man bänkskivan så blir det samma effekt som när man vaxar bilen, vattnet rinner av.
    Det han också berättade som jag inte hade en aning om är att marmor reagerar på saker med lågt ph värde dvs surt. Så sölar du med tex citron så blir det strävt och får märken!
    Det han också sa är att det är superviktigt att man spolar ner pappret i toan efter man har oljat in och torkat av bänken för det kan bli så varmt att det börjar brinna i soppåsen annars!! Visste ni det?

Just nu så lutar det åt en ek bänkskiva... men men inget är beställt än

• Rocktroll
    Indiansommar skrev 2010-08-20 20:21:48 följande:
    Idag har jag varit runt och tittat, var på Ikea och nu har jag två bra alternativ och välja på när det gäller köket!! Var in en sväng på Bauhaus och Kvikk. På Kvikk kan man få det utsågat och diskhon i limmad direkt på fabrik och om man väljer träskivor så har dom ett bra sätt som gör att inte skarvar syns mer än att det blir olika riktningar på trät. Kan dom skära ut för underlimning på Hornbach? Det kunde dom inte på Bauhaus.
    Frågade sambon och tyvärr kan dom inte det där heller.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • HolgerWastlund

Det finns en hel del att välja mellan när det gäller bänkskiva:
    Kompositmaterial, t.ex. Corian är relativt dyrt, måste måttbeställas men är väldigt lättskött.
    Sten, det kan vara sandsten, skiffer, granit eller marmor är relatiovt dyrt också, bör installeras av en fackman och kan vara känsligt för vissa sorter av fläckar
    Rostfrott stål, relativt hög kostnad, måste måttbeställas och är lättskött
    Kakel och mosaik är relativt billigt och medeslsvårt att lägga.
    Plastlaminat eller polyester är relativt billigt är lätt att montera. Hörnro och skarvar kan vara vissa problem.
    Och så har vi alla former av träbänkar, ek, lönn, teak, gran, alm och bok, relativt låg kostnad och lätt att montera för en amatör. Måste ytbehandlas och kan vara känsliga för vissa former av fläckar.
    Det bästa är att du går inj på sajten http://www.byggaom.se/baenkskiva Där finns mycket information..
    Lycka till!
    Holger
  • Indiansommar

Nu har vi bestämt oss!! Det blir en ek skiva från Ikea, en måttbeställd och där får vi diskbänken underlimmad. Vi är nöjda med vårat val  =)

• Konvaljen

Vi har alltid haft bänkskivor i trä och varit nöjda. Man oljar ju in dem massor i början, typ 10 ggr men sedan bara någon gång om året. Har aldrig fått brännmärken.

Svar på tråden Vad ska man tänka på när man köper bänkskiva till köket??