• Här och nu

Blir inte av med lössen!

I början av juli fick ena sonen löss i skolan. Han har dessutom autism och är livrädd för all beröring av håret. Inga mutor i världen hjälper. Avslusning får ske med våld. Apoteket rekommenderade Paranix som lössen inte kan bli resistenta mot pga. det inte är kemikalier o man kan behandla förebyggande. Jag hittade en enda lus i mitt hår då, vilket ofta beror på att man nyss blivit smittad, har jag fått höra av läkare, som vi vände oss till en gång. Lössen höll sig borta i 5 veckor, tills de dök upp igen i torsdags. En enda på lillebror, 5 på mig o 5 på storebror, där vi hittade löss först igår kväll. Imorse var alla behandlade och även om endast tillverkaren för Paranix o inga andra medel uppmnar till att tvätta textilier, gjorde jag det. Kollade soffryggen varje gång jag satte mig o var inte i kontakt med barnens hår. Ändå hittade jag nyss en lus på mig själv som levde. Det ska ta 1 vecka från kläckning till vuxen lus o vi har inte märkt nåt, förrän vi hittade vuxna löss. Stora sonen kliade sig i tisdags o vi har kammat 2 ggr per dag, men hittade inget förrän igår kväll. Jag hade inga löss under hela gårdagen eller idag, förrän nu. Jag har inte vanliga symtom på andra sjukdomar heller, så varför skulle jag ha det nu? Men den fakta som finns om löss stämmer inte när det gäller smittovägar osv. Då hade vi inte drabbats såhär. Och vi har haft det några ggr o läser infon om medlet i detalj. Har fått tröst av min kille som jag varit på semester med tilsammans med barnen o han har inte fått det o inte förra gången heller. Men är det nån mer som haft ett jäkla jobb med löss? Eller som kan peppan lite mer? Har ju gjort mer än vad som behövs för att bli av med dem! Fy vad de är äckliga!

• Svar på tråden Blir inte av med lössen!
  • Bubbis10
    And3RZsoN skrev 2010-08-14 23:19:23 följande:

oj 16 maskiner... fyfan så träligt... ja hatar löss, fick det jämt å ständigt när ja va mindre ifrån skolan :(... folk var så dåliga på att titta sina barn i huvet.. min mamma var galen :P....

jo det var inget kul aså, men det innefattade ju kuddar,täcken, bäddmadrasser..ja allt du kan tänka dig. Slänge alla hår saker, borstar mm å köpte nytt. dom hade en epedemi i hennes skola så dom försvann inte pga vissa föräldrar som tyckte att det gott räckte med en behandling osv. jag blev rasande å hotade med smittskydds institutet å då blev det fart på skolan, skolsyster gick igenom ungarnas huvud. å då hade det hållt på i ca 6 månader. jag var rasande...
  • anne h

Jag kör Paranix på alla i huset ifall det skulle hittas så lite som en enda lus. Inte en suck att de får vara kvar här..
    Brukar inte behöva tvätta en massa, byter bara i sängarna och tvättar det samt eventuella mössor som används just då.
    Löss lever inte länge utan värme.. 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Här och nu
    Blå damcykel skrev 2010-08-14 22:45:54 följande:
    Snagga barnen och färga ditt eget hår. Funkade för min kompis.
    Ena sonen är närapå snaggad o han har ändå haft 2 st. Eftersom vi har enorma problem att klippa vår son med autism, ska vi klippa en gång så kort det går o en kort tid efter nästan snagga. Färga håret lockar mig inte, men fortsätter problemen tar jag till alla medel.
  • Här och nu
    Lineus skrev 2010-08-14 22:48:39 följande:
    Prova ett annat medel. Här använde vi Hedrin och det kom inte tillbaka några små.
    Ja, en gång använde vi det som starkast rekommenderades o blev inte av med dem. Gick till läkare o han rekommenderade ett annat. Men den gången hade min mamma löss utan att ha förstått, hur noga man måste kolla, så hon smittade min son o han smittade mig. Flera ggr tätt.
  • Här och nu
    Pregga skrev 2010-08-14 22:51:03 följande:
    Hm prova ett annat lusmedel, minns ej vad det heter men det är en kutanlösning som man sover med i 12 timmar, sen e det bara att kamma å kamma om å om igen, sen upprepas behandlingen efter 1 vecka. tvätta ALLT som täcken, kuddar osv. Släng hårborstar ,spännen osv å köp nytt.
    Vi kammar så hårbotten glöder minst 3 ggr per dag. Har tvättat ALLT o lagt hårsaker i frysen.
  • Madeleine79

Prioderm och nix funkar inte på våra barn, lössen lever efteråt! Jag undrar hur mycket pengar vi har lagt ut på lusmedel under ca 4 år jag berättade till ena dotterns lärare på ett utvecklingssamtal om en familj jag visste garanterat inte avlusade sina barn. Fick till svar att alla barn har rätt att gå i skolan det enda dom kunde göra var att meddela föräldrarna att barnen hade löss! Vi har 5 barn så det blir svindyrt att avlusa 1 gång i månaden! Så har det varit dom senaste åren, blir så leds!

• Här och nu
    And3RZsoN skrev 2010-08-14 22:53:32 följande:
    Är det ngt ni använder dagligen bara du å barnen som inte sambon din använder?
    tänker om det är ngt ni råkat glömt att tvätta, ja tror man ska typ frysa in sängkläder lr koka dom för att lösen ska dö ( vet inte om koka e stenålders men endå :P )

Detta hittade ja på en sida ifrån google

Alla som har angripits bör behandlas samtidigt för att man ska undvika återsmitta.

Att behandlingen misslyckas kan också bero på att lössen utvecklat motståndskraft (resistens) mot det lusmedel som används. I flera länder har det visat sig att lössen blivit resistenta mot permetin som är den aktiva substansen i Nix som säljs på Apoteket. Det finns nu också misstankar om att lössen är resistenta mot malation som finns i Prioderm som också säljs på Apoteket. I Sverige har man än så länge inte konstaterat att det finns resistenta löss eftersom man inte gjort någon resistensprövning som i till exempel Danmark. Enligt Läkemedelsverket är det inte omöjligt att resistens förekommer även här i Sverige. Läkemedelsverket och Smittskyddsinstitutet utreder nu om det kan bli aktuellt med en svensk resistensprövning. 

fortsätt att kämpa mot lössen, jag är ju säker på att det är dagis dom kommer ifrån om någon utav barnen går på dagis annars skolan, åker ena barnet vagn? tänkte om det finns kvar i vagnen osv...
    Vi har tvättat allt. Inget av barnen åker vagn Båda har varit lediga 4 veckor med ett besök från fritids första veckan, där lössen först kom från. Min kille bor inte med oss än. Barnen är hos sin pappa varannan vecka o han säger att han inte haft det. Han är dock inte pålitlig när det gäller sånt. Medlet vi använt ska de inte kunna bli resistenta mot pga. det är naturliga oljor, men egentligen skulle de kunna bli det ändå. Jag eller barnen har haft löss ca 5 ggr o alltid blivit av med dem innan, så det borde inte bero på okunnighet. Är dessutom pedagog.
  • Här och nu
    Pregga skrev 2010-08-14 22:53:55 följande:
     Min dotter kom hem med detta i sitt långa hår, å jag plockade för hans en dag ca 63 ägg, å det är vad en vuxen hona lägger om dagen..försök å plocka med fingrarna, äggen aså...min dotter fick klippa sitt långa hår, det funkade aså inte med luskam i det tjocka. Nu har hon inte kommit hem med nya efter det.
    shit bara tanken får det att klia här går dom på dagis? fritids?
    Några ägg har jag aldrig lyckats se nån av gångerna vi haft löss. Jag har så pass med mjäll att allt ser ut som mjäll. Har bara mjäll i hårbotten.
  • Här och nu
    Lineus skrev 2010-08-14 22:58:52 följande:
    Hade också problem med luskammen i dotterns långa hår. Men som tur var kom det inte tillbaka, än... skolan börjar snart!  Köpte även ett schampoo som gör att lusäggen lossnar lättare från håret.
    Vad heter det shampoot? Min kille använder mjällschampoo från sin frisör. Kan ju va hända att lössen inte gillar det.
  • Här och nu
    Pregga skrev 2010-08-14 23:23:33 följande:
    jo det var inget kul aså, men det innefattade ju kuddar,täcken, bäddmadrasser..ja allt du kan tänka dig. Slänge alla hår saker, borstar mm å köpte nytt. dom hade en epedemi i hennes skola så dom försvann inte pga vissa föräldrar som tyckte att det gott räckte med en behandling osv. jag blev rasande å hotade med smittskydds institutet å då blev det fart på skolan, skolsyster gick igenom ungarnas huvud. å då hade det hållt på i ca 6 månader. jag var rasande...
    Ja, sonen går i särskolan o jag hoppas verkligen föräldrarna är noga med att kolla ungarna. De är ju oftast mer svårbehandlade pga. rädsla osv.
Svar på tråden Blir inte av med lössen!