• ladyshady

Loratadin - hjälp snabbt

Jag undrar om jag akn ta Loratadin. Har reagerat enormt på ett tvättmedel. Har duschat och men klädan försvinner inte.
    Surfat på nätet där fann jag att vissa läkare säger att det är okej (2009) och ett ouppdaterat fass på nätet (2007) rekommenderar det inte.

Jag håller på att klia sönder mina armar och ben. Kan någon hjälpa? Är i vecka 27+6.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • Svar på tråden Loratadin - hjälp snabbt
  • arkeologitjejen

Det står att man inte skall ta loratadin under graviditet utan att rådfråga läkare. Dock har jag fått det utskrivet under båda mina graviditeter och min doktor säger att anledningen till att de inte kan rekommendera det är för att det inte finns tillräckligt forskningsunderlag, men det finns inget som tyder på risker med det.

Har du inget kortison hemma annars? Det är ju inte lika illa att ta som en engångsgrej under slutet på graviditeten och ges ju i sprutform för att få barnets lungor att mogna fortare. Borde ju också hjälpa mot nässelutslag.

Linnea 080310 & BF 100930
  • ladyshady

Jag har Betapred eller vad det heter.
    Jag har det eftersom jag har allegier.
    Jag är noha med att undvika det jag är allergisk emot, så jag har inte reagerat mot något under graviditeten.
    Nu mot detta tvättmedel som kliar som attans.

Kan jag ta en Loratadin eller ska jag ta Betapred?

• arkeologitjejen
    ladyshady skrev 2010-08-14 23:43:32 följande:
    Jag har Betapred eller vad det heter.
    Jag har det eftersom jag har allegier.
    Jag är noha med att undvika det jag är allergisk emot, så jag har inte reagerat mot något under graviditeten.
    Nu mot detta tvättmedel som kliar som attans.

Kan jag ta en Loratadin eller ska jag ta Betapred?
    Jag är inte läkare och bör inte råda dig, men om jag var du så skulle jag personligen ta betapred. Det verkar snabbare och är en medicin som tas mot allergiska reaktioner. Den andra medicinen är ju förebyggande och kommer säkerligen inte hjälpa dig lika snabbt. Sedan när det gäller risker så vill jag inte ta ansvar, men jag har tagit båda under graviditeten med Linnea utan att hon skadats.
  • First time

Min barnmorska och läkare sade till mig att jag inte fick ta Loratadin då det var B-klassat och det endast finns forskning på att det inte ger biverkningar på djur men inte är tillräckligt testat på människor.

Jag fick då Bricanyl och Tavegyl utskrivet istället.

• arkeologitjejen
    First time skrev 2010-08-14 23:45:22 följande:

Min barnmorska och läkare sade till mig att jag inte fick ta Loratadin då det var B-klassat och det endast finns forskning på att det inte ger biverkningar på djur men inte är tillräckligt testat på människor.

Jag fick då Bricanyl och Tavegyl utskrivet istället.

Fast Tavegyl är ju också B-klassat. Dock har både den och tex Zyrlex funnits något längre på marknaden, men skillnaden är inte stor enligt min läkare. Tror det är som att välja mellan pest eller kolera i detta läge och TS måste ju i slutändan fatta beslut själv, men personligen har jag inte upplevt problem av dessa mediciner och då har jag ändå tagit dem regelbundet och ibland i stora doser under första graviditeten. Fast man ska ju egentligen rådfråga läkare, men nu finns ju ingen att tillgå om man inte söker akut och sjukvårdsrådgivningen kommer bara hänvisa till läkare för de får inte säga något annat.
  • ladyshady
    arkeologitjejen skrev 2010-08-14 23:45:08 följande:
    Jag är inte läkare och bör inte råda dig, men om jag var du så skulle jag personligen ta betapred. Det verkar snabbare och är en medicin som tas mot allergiska reaktioner. Den andra medicinen är ju förebyggande och kommer säkerligen inte hjälpa dig lika snabbt. Sedan när det gäller risker så vill jag inte ta ansvar, men jag har tagit båda under graviditeten med Linnea utan att hon skadats.
    Det bara kliar och kliar.
    Jag vill ju att det ska hjälpa.
    Läste att Betapred var C klassat. Inte rekommenderat alls för gravida.
    Loratadin är B-klassat.
  • arkeologitjejen
    ladyshady skrev 2010-08-14 23:50:57 följande:
    Det bara kliar och kliar.
    Jag vill ju att det ska hjälpa.
    Läste att Betapred var C klassat. Inte rekommenderat alls för gravida.
    Loratadin är B-klassat.
    Ja, kortison skall undvikas under graviditet, främst i början då det kan ge skador på ryggraden om det tas i början på graviditet och om det tas regelbundet i slutet på graviditeten så kan det vara tillväxthämmande, men det är om man tar det regelbundet. Tro mig, jag har tjatat ihjäl läkare om det med tanke på att jag har svår astma och allergi och varit tvungen att ta mycket. Vill du ta det säkra före det osäkra så ta inget, det är ju ditt barn det handlar om, men talar du med en läkare så kommer du säkerligen få klartecken på att ta betapreden. När jag låg inlagd på förlossningen pga för tidigt värkarbete så fick jag kortison för att bebisens lungor skulle utvecklas fortare.

I slutändan är det dock du som skall ta beslutet TS och helst efter att ha rådfrågat läkare. Dock är det så att är mår du dåligt så mår barnet dåligt så antingen bör du använda de mediciner du har hemma för att få bort reaktionen som annars kan förvärras, eller så bör du söka läkarvård.
  • First time
    arkeologitjejen skrev 2010-08-14 23:50:17 följande:
    Fast Tavegyl är ju också B-klassat. Dock har både den och tex Zyrlex funnits något längre på marknaden, men skillnaden är inte stor enligt min läkare. Tror det är som att välja mellan pest eller kolera i detta läge och TS måste ju i slutändan fatta beslut själv, men personligen har jag inte upplevt problem av dessa mediciner och då har jag ändå tagit dem regelbundet och ibland i stora doser under första graviditeten. Fast man ska ju egentligen rådfråga läkare, men nu finns ju ingen att tillgå om man inte söker akut och sjukvårdsrådgivningen kommer bara hänvisa till läkare för de får inte säga något annat.
    Enligt vad jag kan läsa mig till på FASS så ska det vara A-klassat?
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19690529000018&DocTypeID=3

Jag har dock aldrig fått en sådan allergisk reaktion som TS beskriver så mina typer av mediciner kanske inte hjälper alls...
  • arkeologitjejen
    First time skrev 2010-08-15 00:00:17 följande:
    Enligt vad jag kan läsa mig till på FASS så ska det vara A-klassat?
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Jag har dock aldrig fått en sådan allergisk reaktion som TS beskriver så mina typer av mediciner kanske inte hjälper alls...
    Ja, då får jag backa. Fick information om att det var B och har litat på det min läkare sagt. Det var ju bra med tanke på att jag tar den också.

Nä, dags att sova. Hoppas du mår bättre snart TS!
  • ladyshady
    arkeologitjejen skrev 2010-08-14 23:59:07 följande:
    Ja, kortison skall undvikas under graviditet, främst i början då det kan ge skador på ryggraden om det tas i början på graviditet och om det tas regelbundet i slutet på graviditeten så kan det vara tillväxthämmande, men det är om man tar det regelbundet. Tro mig, jag har tjatat ihjäl läkare om det med tanke på att jag har svår astma och allergi och varit tvungen att ta mycket. Vill du ta det säkra före det osäkra så ta inget, det är ju ditt barn det handlar om, men talar du med en läkare så kommer du säkerligen få klartecken på att ta betapreden. När jag låg inlagd på förlossningen pga för tidigt värkarbete så fick jag kortison för att bebisens lungor skulle utvecklas fortare.

I slutändan är det dock du som skall ta beslutet TS och helst efter att ha rådfrågat läkare. Dock är det så att är mår du dåligt så mår barnet dåligt så antingen bör du använda de mediciner du har hemma för att få bort reaktionen som annars kan förvärras, eller så bör du söka läkarvård.
    Jag har inget körkort att ev ta mig till närakuten med. Maken har, men då måste vi dra upp barnen och det vill helst ingen av oss.
    Har läst dubbla budskap kring Loratadin. Jag sitter bara och kliar,kliar och kliar. Ska pröva en kall dusch till och kortisonsalva som jag hittade i badrumsskåpet. Det ska vara ofarligt. Annars får jag aknske ringa 1177 och fråga....
  • arkeologitjejen
    ladyshady skrev 2010-08-15 00:05:55 följande:
    Jag har inget körkort att ev ta mig till närakuten med. Maken har, men då måste vi dra upp barnen och det vill helst ingen av oss.
    Har läst dubbla budskap kring Loratadin. Jag sitter bara och kliar,kliar och kliar. Ska pröva en kall dusch till och kortisonsalva som jag hittade i badrumsskåpet. Det ska vara ofarligt. Annars får jag aknske ringa 1177 och fråga....
    Låter som en bra idé. Tar du dessutom salvan så går ju inte särskilt mycket av kortisonet ut i blodet utan du behandlar lokalt. Usch så läskigt att ett tvättmedel kan leda till sådana obehag. Jag har som sagt också fått lite dubbla budskap kring loratadin och var helt hundra på att det inte var a-klassat utan b. Oavsett så hoppas jag att du mår bättre snart TS.
  • ladyshady
    arkeologitjejen skrev 2010-08-15 00:11:30 följande:
    Låter som en bra idé. Tar du dessutom salvan så går ju inte särskilt mycket av kortisonet ut i blodet utan du behandlar lokalt. Usch så läskigt att ett tvättmedel kan leda till sådana obehag. Jag har som sagt också fått lite dubbla budskap kring loratadin och var helt hundra på att det inte var a-klassat utan b. Oavsett så hoppas jag att du mår bättre snart TS.
    Klådan dämpades av kortison salvan, har smörjt på morgonen också och handlat nytt tvättmedel.
    Använde Ariel Sensitive (var kampanj på det för någon vecka sen) innan och sköljmedel utan parfym.
    Har nu handlat Grummetvättsåpa och hoppas att det ska hjälpa. Nu blir det tvätta av och bli av. Allt som jag använder kommer tvättas i annan tvätt än övriga familjens, men det är det värt. Förhoppningsvis slipper jag klådan. =)
  • arkeologitjejen
    ladyshady skrev 2010-08-15 12:17:40 följande:
    Klådan dämpades av kortison salvan, har smörjt på morgonen också och handlat nytt tvättmedel.
    Använde Ariel Sensitive (var kampanj på det för någon vecka sen) innan och sköljmedel utan parfym.
    Har nu handlat Grummetvättsåpa och hoppas att det ska hjälpa. Nu blir det tvätta av och bli av. Allt som jag använder kommer tvättas i annan tvätt än övriga familjens, men det är det värt. Förhoppningsvis slipper jag klådan. =)
    Så skönt att det gått bra. Har tänkt på dig.
  • ladyshady
    arkeologitjejen skrev 2010-08-15 12:24:53 följande:
    Så skönt att det gått bra. Har tänkt på dig.
    Tackar! Skrattande
    Jag ska be min BM om Tavegyl så jag har hemma och be henne dubbelkolla Betapred om det skulle hända igen så jag inte sitter som ett fån med klåda som kortisonslava inte biter på.
    Ska dit på tisdag så jag hoppas att jag får ordentliga svar.
  • hansson78

Lite sent svar men.. Från hemsida för vårdpersonal där man kan söka
    på i stortsett alla mediciner och risk för fosterskador.
    Loratadin
    Preparat Clarityn, Clarityn-S, Loratadin Actavis, Loratadin BMM Pharma, Loratadin Copyfarm, Loratadin Hexal, Loratadin Merck NM, Loratadin ratiopharm, Loratadin Sandoz, Loratadin STADA, Versal.
    Bedömning Loratadin tycks sakna fosterskadande effekt. Ett postulerat samband med hypospadi är troligen ej korrekt. Det finns idag inte tillräckliga skäl att välja annat antihistamin i stället för loratadin under graviditet. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Översikt Antihistaminanvändning i tidig graviditet tycks inte vara förenat med en generellt ökad missbildningsrisk. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 5543 barn vilkas mödrar uppger sig ha använt loratadin i tidig graviditet. 109 barn (2,0%) hade en missbildningsdiagnos, vilket är ungefär förväntat antal (114 förväntade).

• ladyshady
    hansson78 skrev 2010-08-15 13:18:49 följande:
    Lite sent svar men.. Från hemsida för vårdpersonal där man kan söka
    på i stortsett alla mediciner och risk för fosterskador.
    Loratadin
    Preparat Clarityn, Clarityn-S, Loratadin Actavis, Loratadin BMM Pharma, Loratadin Copyfarm, Loratadin Hexal, Loratadin Merck NM, Loratadin ratiopharm, Loratadin Sandoz, Loratadin STADA, Versal.
    Bedömning Loratadin tycks sakna fosterskadande effekt. Ett postulerat samband med hypospadi är troligen ej korrekt. Det finns idag inte tillräckliga skäl att välja annat antihistamin i stället för loratadin under graviditet. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Översikt Antihistaminanvändning i tidig graviditet tycks inte vara förenat med en generellt ökad missbildningsrisk. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 5543 barn vilkas mödrar uppger sig ha använt loratadin i tidig graviditet. 109 barn (2,0%) hade en missbildningsdiagnos, vilket är ungefär förväntat antal (114 förväntade).
    Då kanske jag inte behöver be om Tavegyl iaf.
    Vilken är sidan om den nu är publik?
  • Skarpa

Jag har fått klartecken av både bm och läkare att ta Loratadin under graviditeten, men som det lät när jag ringde om det i början av sommaren, så är det helt nya riktlinjer, vilket kanske gör att alla inte är up-to-date med det ännu. Du bör naturligtvis inte ta mitt ord på det eftersom jag är en okänd människa på nätet, men den aspekten verkar du ju ha koll på 

janusinfo.se finns utförligare att läsa om olika läkemedel, graviditet och amning. Det tycks vara därifrån som infon i inlägg #15 är tagen www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=738&contenttype=text/html

• ladyshady

Enligt den sidan verkar det vara helt okej.
    Får jag ytterligare reaktion kan jag kolla där. Ska bara dubbelkolla på tisdag med min BM.
    Klädan var då inte kul alls. Kliade och kliade innan jag tog ytterligare en dusch och smörjde in mig med kortison.
    Trodde aldrig jag skulle reagera på Ariel Sensitive då jag ej reagerar på Via Sensitive som vi i normala fall använder. Så nu ska de retserande paketen Ariel skänkas bort.

• annabella

Jag fick Betapred på akuten vid två tillfällen när jag fick kraftiga allergiska reaktioner. Var i vecka 20 då och läkarna påpekade vid bägge tillfällena att det inte är rekommenderat, men att det inte är någon fara att använda det vid enstaka tillfällen om det är befogat. Dock skulle jag inte vilja ta det utan att ha kontakt med läkare först, då de inte ville skriva ut det att ha hemma att användas vid behov om man är gravid.

Jag fick Loratadin utskrivet på recept, men på Apoteket ville de först inte ge mig tabletterna iom att jag är gravid. Men efter att ha kontaktat läkaren fick jag dem. Nästa gång träffade jag en annan läkare, som inte ville skriva ut något annat än Tavegyl. Av dom blev jag som en zombie och bara sov. Jag vågade absolut inte köra bil och hade aldrig orkat jobba (som tur var hade jag semester). När jag var på vårdcentralen veckan efter för utredning och blodprov iom allergireaktionerna, så sa den läkaren att det var vansinne att envisas med Tavegyl, när det finns så många nyare mediciner som man inte blir så trött av och som inte påverkar reaktionsförmågan. Enligt henne kunde jag ta vilka receptfria allergitabletter jag ville vid behov framöver.

Men det verkar ju råda en viss oenighet även kring det bland läkarna, eftersom två sagt att det är okej att ta olika allergimediciner och en att det inte är det...

Svar på tråden Loratadin - hjälp snabbt