• backfired

Höst- och vinterkläder till bebis som är 10 mån i december? Behöver hjälp i förrvirringen.

Jag känner mig helt förvirrad. Vad ska man ha på sin bebis egentligen? Han kommer vara 10 månader i december. Vi bor i Blekinge, blåser gör det jämt så det brukar faktiskt kunna bli ganska kallt. Men blött och slaskigt.

På hösten när han sitter i vagnen tänker jag att det fungar med en vindtät jacka som man tex. kan ha fleece under. Vi har en fleeceåkpåse så den kommer han ju sitta i (om det inte är för varmt såklart). Men till saken hör att lillkillen redan kryper och då behöver han ju något han kan ha om han vill kravla runt på marken. Han har stl 68 nu, finns sådana typer av kläder i stl 74 (ev 80)?

Och på vintern då? Jag har tänkt mig en vinterjacka av billigare typ att  ha när han sitter i vagnen. Men vad ska man ha för overall till honom?  Till våren kommer jag nog vilja ha en skaloverall till honom.

Och vad ska han ha på fötterna? Vad har man på barn som inte börjat gå ännu (det vet jag ju inte om han gör eller ej)?

Det här med vinterkläder är verkligen en djungel. Det känns som om det vore bäst att köpa en hel affär så man har precis ALLT att välja mellan. Jag hoppas någon har tid till att svara =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 09:46
    Självklart ska det stå förvirringen i rubriken =)

• Svar på tråden Höst- och vinterkläder till bebis som är 10 mån i december? Behöver hjälp i förrvirringen.
  • Alexi

Min dotter var ett i december. Vi hade fleeceoverall på henne i vagnen, plus åkpåse och tom ett täcke de kallaste dagarna. Hon var aldrig ute och lekte på marken, hon tyckte bara det var otympligt och jobbigt med vinterkängor och overall osv så räkna inte för mycket med lek på marken. vi hade en vinteroverall som hon hade de få gånger vi testade snölek och också när hon åkte pulka.
    Vi köpte vinterkängor på Din sko, de var vettiga i pris och barn i den här åldern behöver inte de dyraste (om nu några barn behöver det... )

• sarsparis

Ska han bröja dagis under vintern? Om inte hade jag bara köpt någon billigare overall från hm eller liknande som inte är en funktionsoverall. Det hade vi till vår son som var 1 år under vintern. det är bortkastade pengar att köpa en funktionsöverall för 1000, för jag gissar att ni ändå kanske inte är ute en hel dag när det slaskar eller regnar som man är på dagis. Vi gav 399 för en på hm, den funkade utmärkt, den var vattenavvisande och han blev aldrig blöt.

En jacka är bra att ha i vagnen. På fötterna tossar, eller kanske ett par billiga vinterkängor om han nästan kan gå. Köp skor när det behövs. köpte sonens på rea i januari för 100:- på dinsko, de funkade utmärkt.

• Dr Mupp

Vi trea var 11 månader i december. Han hade en reima overall och minimundus tossor (han vägrade skor, skulle annars ha haft kavat). Han lekte dock en hel del i snön. Under hösten hade en en Windstopper fleeceoverall.

Vår fyra blir 1 i december. Kommer ha en reima eller popoverall och kavatskor. Nu unde rhösten ska ha ha en skaloverall och en windstopperfleeceoverall.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • hannis

Jag har köpt en vindtät fleeceoverall från Polarn och Pyret. Tanken är att den skall hålla hela vintern och kompletteras med en varm kofta under under riktigt kalla dagar.

Till detta varma tossor, mössa, vantar och åkpåse.

Svar på tråden Höst- och vinterkläder till bebis som är 10 mån i december? Behöver hjälp i förrvirringen.