• apriltjej

Killnamn med fin betydelse på svenska??

Vi väntar vårt andra barn och har börjat fundera på namn. Vår son heter Vilgot, vilket ju har den fina och mer eller mindre uppenbara betydelsen "vill gott". Det skulle vara kul om vi kunde hitta ytterligare ett namn med liknande uppenbar betydelse.

Tjejnamn finns några bra, tex Saga, Frida, Klara, Liv (eller möjligen något av de nybildade, som jag dock inte är lika glad i: Tindra, Vilja, .. )

Däremot killnamn är mycket svårare. Jag har kommit på Stig, som ju betyder både stig som i skogsväg (livets stig om man vill) och stig som i lyft (mot stjärnorna, typ..). Men bortsett från det är det inget tilltalsnamn som tilltalar mig.

Hjälp, någon..?

• Svar på tråden Killnamn med fin betydelse på svenska??
  • Nyfiken gul

Björn

Dag

Karl

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

Viking

• Nyfiken gul

Victor - betyder segrare... det fick vår yngsta son heta eftersom han blev till mot alla odds...

• apriltjej

Tack för förslagen. Jättesvårt är det. Dag är ju ett sånt namn, som har en uppenbar betydelse redan när man hör det, utan att behöva kolla upp det så att säga, och som dessutom har en för mig positiv betydelse. Men så ska man gilla namnet också.. Viking är ett ett fint och speciellt namn också, jag gillar dess klang, däremot blir det förmodligen ingen storväxt person, så det kan bli lite löjeväckande kanske. Viktor är fint, och Vilmer är jättefint, men tyvärr går det bort pga första pojkens namn. "vill gott" och "vill mer" blir mer komiskt än fint. Jag funderar vidare.

• Nyfiken gul

Alfred - kopplingen till "all fred" blir ju ganska uppenbar och det är ju en fin tanke

eller varför inte bara Fred?

Fredrik - "fred och rik"  (här kan man ju tolka in rik på kärlek)

• apriltjej

Bra förslag! Framförallt Alfred kan nog ligga riktigt bra till! Glad

• apriltjej

Fina namn, spöke. Bror är faktiskt ett möjligt andranamn, fast före tilltalsnamnet, både för betydelsen och för att det finns i släkten. Manfred är också sött - ett möjligt alternativ. Sen ska maken tycka också. Vi har ett tag kvar att fundera också.

• Familjenärlivet

Julian_ kommer av jupiter som betyder skinande / himmelske fader.

Gottfrid_tyskt sammansatt av gud och fred

Albert_ädel och ljus riddare

Natanael_gåva från gud

Sandor_hjälpare/försvarae

Hampus_Hemmets ljus

Rasmus_älskvärd

Elmer_ädel och berömd

• spöke
    apriltjej skrev 2010-08-16 20:21:08 följande:
    Fina namn, spöke. Bror är faktiskt ett möjligt andranamn, fast före tilltalsnamnet, både för betydelsen och för att det finns i släkten. Manfred är också sött - ett möjligt alternativ. Sen ska maken tycka också. Vi har ett tag kvar att fundera också.
    Hoppas ni hittar ett namn som känns bra för er båda.
Svar på tråden Killnamn med fin betydelse på svenska??