Inlägg från: Pepsi08 |Visa alla inlägg
  • Pepsi08

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!
    Hittade precis denna tråd och väntar inte barn förrän i slutet av april. Men är lite nyfiken på hur gamla folk är och var ni bor? Jag bor i Vasastan och är 29 år. 

Mamma till Josefina 100531
  • Pepsi08
    LadyMy skrev 2010-12-13 21:55:04 följande:
    Välkommen! Jag är 34 år och bor oxå i Vasastan.
    Bra att ni hade trevligt när ni sågs, hoppas att jag kan följa med nästa gång! Jag träffade ju fler mammor här sist i liknande tråd och känner igen den där känslan av att bli lite förvånad över att alla var normala och tom trevliga .

Idag köpte vi vagn, en Phil & Ted Explorer. Känns jätteskönt att ha det avprickat på listan. Tanken är ju att sonen ska få åka lite i den innan så att inte allt nytt kommer på en gång. Den fanns på lager, så den står färdig i hallen nu.

Vägde mig idag och blev förvånad över att jag fortfarande inte gått upp mer än 7 kg. Det är ju v33 nu. Ska ju inte oroa mig, men tycker att det är märkligt ändå.

Usch o bläh för foglossning! Har bara testat på en rätt mild variant, dessutom bara i 3v, men bara det gjorde att jag anar hur hemskt det kan kännas. Jag mår fortfarande oförskämt bra, kan gå i samma takt som vanligt nästan, men magen börjar bli tung på natten. Vet inte hur jag ska ligga riktigt...... 
    Tack! :)

7 kg i v 33 låter härligt tycker  jag :) Jag var 8-9 kg upp från förra graviditeten redan när jag blev gravid nu, haha :D Förra gången gick jag upp 22 kg...

Skönt att du inte känner av tyngden så mkt! Kan vara skönt att sova på sidan med en kudde mellan knäna och en under magen när man är stor :)

Hur tycker du att Phil & Ted vagenen känns? Hur gammal är sonen?
  • Pepsi08
    saltgurkan skrev 2011-01-12 20:58:48 följande:
    Stort grattis Haligh till lilla dottern!!

Det var evigheter sen jag var här inne och ännu längre sen jag faktiskt skrev något, men jag har inte övergett tråden, bara haft fullt upp helt enkelt med först jul och sen en massa jobb och ett väldigt "boande" här hemma!!

Har inte hunnit läsa alla inlägg än, mår ni bra?? Snart är det ju dags för de flesta av oss...

Själv mår jag bra men fick i början av förra veckan reda på att det blir ett planerat kejsarsnitt den 23 februari på Danderyd för min del.  Jag fick inte föda vaginalt pga av div tidigare komplikationer och har därför en mycket förhöjd risk för livmoder reptur... detta har varit en stor sorg för mig då jag så himla gärna ville föda "vanligt" och gått igenom ett mindre sorgarbete, men nu försöker jag fokusera på det positiva istället, jag skall få en dotter 23 februari!!

Hur har det gått för er, har ni köpt allt och har allt klart redan?
    Jag beställde åkpåse och skötväska till vagnen idag så vi får det samtidigt som vi hämtar vagnen den 15 februari och sen madrass, spjälskydd, täcke och kudde som vi får i början av feb (mamma var med och köpte jättefina kuddar till "Märta" som hon envisas med att kalla henne trots att INTE ska heta det) och skötbord tänkte jag köpa brios väggskötbord på blocket och sen bara en ny madrass till... är det något jag glömt??
    har redan några små kläder men tänkte annars roa mig med det de sista veckorna.. det roligaste till sist! 

och bb väskan? vad har ni packat i den? bra tips på vad man skall ha med sig?

Gällande det här med att packa bb-väskan "i tid"... Förra gången slängde ihop vår packning efter att vattnet hade gått och värkarna var regelbundna och gjorde förjäkligt ont. Förvånansvärt vad effektiv man ändå är då :) 

Skulle säga att man ska ha med sig mobil+laddare och plånbok med legitimation. Allt annat går ju att fixa. Jag hade fortfarande en lista med saker som jag skulle köpa till bb-väskan när lillan kom, haha. Det går faktiskt att föda barn utan musik mm. Jag hade garanterat inte märkt om det hade varit någon musik på eller inte ändå. Mest meningslös (för mig iaf) var TENS-apparaten - den kittlade lite på huden när mina värkar gjorde jätteont - helt meningslös (nu hade jag dock väldigt starka värkar som vi fick se när de började mäta, så för andra kanske det funkar bra). Det mesta går faktiskt att ordna från förlossning och BB bara man har mobilen med sig och hjälpsamma vänner/föräldrar. Min svärfar ringde sambon mitt under krystningsvärkarna och frågade vilken färg vi ville ha på babyskyddet :D Vi sa - ta vilken som, det blir nog bra - och det blev det :)
  • Pepsi08
    saltgurkan skrev 2011-01-19 15:20:02 följande:
    Jag var ju hos barnmorskan igår det var ju därför jag var tvungen att rusa iväg lite tidigare och vi pratade en del om hur livet skulle vara efter förlossningen mm och kom in på det här med kosten. Hon rekommenderade att jag skulle dra ner på sockret nu på slutet för att bebisen inte skulle vara för mkt "sugerjunkie" när hon kommer ut, vilket innebär att hon kommer ha cravings efter min söta bröst mjölk och vilja amma mycket oftare än "nödvändigt"... eftersom olivia var liten och skulle ammas hela tiden så höll jag på att bli fullständigt galen.. minns att jag bara grät första tiden och var så avundsjuk på alla mammor som kunde amma var tredje/var fjärde timme, kunde ta en promenad, sova mm

Är detta något ni har hört om innan? tycker att det verkar vara så skönt att redan nu i magen vänja bebisen vid att äta så för att orka med lite bättre själv sen (vilket menas med att jag själv bara ska äta var fjärde timme nu och undvika orgier i marängswiss  ) men det är ju sååå svårt... har ni tänkt göra så eller inte, och om hur lyckas ni??????  
    Varannan timme låter väldigt tufft! Vår lilla tjej åt inte oftare än var tredje timme och nattetid tog vi vartannat pass (hon äter mjölkersättning) så då fick man sova hyfsat bra. Det är ju alltid en lösning, men det beror ju förstås på ifall man väldigt gärna vill amma. Men det är ju skönt att det finns alternativ - huvudsaken är ju att man får vardagen att gå ihop :)

Hade gärna följt med och fikat men såg meddelandena för sent. Är alla ni som är väldigt aktiva här i forumet väldigt långt gångna/har fött redan? Jag har inte BF förrän 30:e april.
  • Pepsi08
    Golden Robot skrev 2011-01-27 10:40:44 följande:
    Oh, herre! Jag tror nog också att det här är "normaltillståndet". Skulle ju kunna tänka mig vara gravid flera månader till för att jag är så livrädd för vad som komma skall... Det ska komma hit en människa, med en egen personligthet, och bo med oss! Trots att man burit på det lilla pyret i flera månader redan kan man ändå inte föreställa sig vem det är. Och inte vet jag nåt om bebisar heller...  Men ni i tråden hinner ju öva lite innan det är dax för mig, så jag har ju några trygga stammar att luta mig mot när stormarna viner :) Och lilla pyret kan säkert lära mig ett och annat också - som ni skrivet ni som hunnit vara med <3

Vad härligt förresten att sova hela natten. Njuuuut! Jag vaknar endera av att jag gnyr när jag försöker vända mig (och bäckenet gör ont), eller av halsbränna (flera Novalucolkartor bredvid sängen) eller av att jag snarkar(!). Och det är ju ingenting mot för vad som kommer sen. Jag oroar mig redan massor för bebisen och dess hälsa, så jag kommer säkert bli en såndär o-cool mamma som hela tiden måste springa och lyssna om bebisen andas, och inte kan sova själv för att jag måste lyssna att den andas... Nu vet jag ju att den får det syre den behöver i alla fall, och att den får i sig näring, hahaha!

Ojojoj, ska in till jobbet idag - självklart veckans hittills kallaste dag. Kanske dax att lämna frukostbordet och försöka sig på att se ut som folk :) Jag har ju dessutom redan pepprat tråden med inlägg, hehe.
    Jag är själv en väldigt o-cool mamma :) Om du känner att du blir en sådan mamma kan jag tipsa om andningslarm kombinerat med babyvakt (eller vad det heter). Sitter man i ett annat rum så har man med sig en "walkie-talkie" så man hör om bebisen vaknar och dessutom skulle den larma om bebisen slutar andas. Den säger "bip-bip-bip" hela tiden eftersom den registrerar rörelser. En del tycker att det verkar jobbigt med ljudet (vi hade den till vår lilla bebis från födseln) men själv tycker jag att det är underbart. När mina väninnor vaknar "måste" de gå upp och kolla att deras bebis andas. Om jag vaknar så hör jag "bip-bip" och vet att larmet är på och att lilltjejen ligger i sin säng och andas, vilket gör att jag sover mycket bättre. Vi skaffade larmet för att inte stressa upp oss så mkt och för att kunna sova bättre och jag tycker att det var en superbra investering eftersom vi faktiskt sover mycket bättre - vilket är värt väldigt mkt!
  • Pepsi08
    Golden Robot skrev 2011-01-27 19:57:42 följande:
    Haha, jag sa de redan när vi fikade och du lämnade vagnen utanför - du är cool! Glad
    Jag vill vara cool, och hoppas-hoppas att jag inte alls ska känna behovet att springa och lyssna att bebisen andas o s v. En av mina kollegor har tre barn, och de två första hade andnings-stopp och fick ha andningslarm. Även den tredje hade andnings-stopp och fick ha andningslarm, men det var en prematur, så där känns det inte lika "dramatiskt", eller "oväntat" eller vad jag ska använda för ord... Tror att det är sånt som gör att jag ens får de här tankarna, för de två äldsta barnen var i övrigt helt friska.

Oj, jag kanske skulle ta och prova vårt badkar?! Vi har bott här snart ett och ett halvt år men jag har hittills inte badat! Är ingen riktig badare. Tar oftast för varmt vatten och blir svimfärdig rätt snabbt och kan inte koppla av heller. Har tidigare inte känt mig särskilt stor eller klumpig (men däremot tyckt att jag ser stor och klumpig ut, haha) men idag: ojojoj. Jag verkligen vankade! Receptionisten på jobbet t o m hängde ut genom luckan och tittade efter mig och konstaterade att det inte var så långt kvar nu, hahaha! Kanske skulle ta mig ett bad och se om man känner sig lite smidigare i vattneta i alla fall... Har nån varit på nån simning där man inte är den enda som ser ut att ha svalt en badboll? Funderar på att gå till nån bassäng för att får röra lite mer på mig än man kan i ett badkar, men vet inte alls var man kan göra det nånstans. Har för mig nån gick på vattengympa eller nåt..? Kanske inte läge att påbörja nån kurs nu, men att bara gå och få röra lite på sig vore skönt; jag får/kan ju liksom inte ens promenera nu.

Vad mysigt förresten att ha en granne att gå och fika hos; i vårt hus är vi definitivt yngst. De som har barn har barn i skolåldern, men de flesta av grannarna är pensionärer, eller närmar sig i vart fall pension.

Vi har inte skaffat nåt babyskydd. Vi har ju ingen bil, och nästan inga av de vänner vi umgås med har bil heller. Enda gångerna vi kommer åka bil är när vi hälsar på mina föräldrar (och då är det kanske smidigare att hyra över helgen där?), eller när de ev kommer hit, och om vi ska ut och åka taxi. Känns så dumt att lägga ut tvåtusen på ett babyskydd, men ska vi ha ett så vill vi inte köpa begagnat av nån vi inte känner, och de vi känner har hunnit lova bort sina alternativt har själva lånat dem. Dock antar jag att man "måste" ha ett babyskydd för att kunna ta sig hem från BB..?
    De stora taxibolagen i Stockholm har babyskydd i en del bilar så det är bara att be om det när du beställer. Vi har vänner som tar taxi från oss ibland och då ber de bara om en bil med babyskydd. Några tar lite extra betalt, men jag har för mig att det är Taxi Stockholm som har gratis babyskydd. Har inte själv provat än då vi har bil och babyskydd, men tycker att det är väldigt smidigt att man kan ta en taxi hem ifall man fastnar någonstans med sin bebis och inte orkar gå hem :)
  • Pepsi08
    LadyMy skrev 2011-02-12 12:42:04 följande:
    Har en Looma, knytsjal i trikå. Tycker de är bra eftersom de går att reglera precis som man vill. Knytningen får man till snabbt, men jag har hört fler som tycker det är knepigt, vet inte om de verkligen gett det en chans... Och en sak är säker, den kan inte gå upp som en del oroar sig för, bebis ligger tryggt. Fast jag har inte testat så många olika, finns säkert massa bra som man inte knyter oxå.

Haligh, visst oroar man sig! Tyckte det kändes skönt igår när jag läste svar en forskare gav ang infektioner och spädisar och hon påpekade att vi faktiskt inte har många farliga infektioner i Sv och att det egentligen stärker immunförsvaret att bli sjuk. Sen är det så klart inte kul om de får RS el maginfluensa osv. Ludvig hade många förkylningar när han var riktigt liten, vi var sååååå oroliga och han sov dåligt, men nu verkar han faktiskt ha ett riktigt bra immunförsvar (peppar, peppar....). 
    Enligt vår BVC och enligt svärmor som är barnläkare så får inte barn ett bättre immunförsvar för att de blir sjuka. Då hade det ju varit motiverat att utsätta sina barn för infektioner för att de ska bli sjuka. Men det kanske råder delade meningar inom det området, som inom så många. Som jag har förstått det så kan det vara bra att de utsätts för lite virus, dvs man behöver inte ha helt kliniskt rent kring sig. Men, det är fortfarande bättre att de håller sig friska än att de blir sjuka.
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?