Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

LadyMy: Ja, jag försöker tänka på det hela tiden - vilket är lätt eftersom jag känner av det hela tiden! Har läst igenom diverse råd och ska försöka få tag på en sjukgymnast så fort som möjligt. Angående ank-vank så står det i en del råd att det kan vara bra att "vagga", men jag försöker att röra mig "som vanligt" om än symmetriskt :)

Nån som vet en bra sjukgymnast för oss gravidos när det kommer till dessa bäckensmärtor?

Nu ska jag lägga mig på golvet och utföra några vårdguiden-övningar som ska kunna hjälpa vid foglossning :)

• Golden Robot

Skrev tre gånger igår när jag var på jobbet men ingenting kom upp. Lessnade ur riktigt ordentligt... Verkar som jag loggades ut under tiden jag skrev.

Jag tänkte försöka komma förbi Vapiano imorrn, om orken fortfarande finns kvar. Har ju så ont i bäckenet, och det är inget "mot kvällen" här precis... Det är dygnet runt, och gör att jag vaknar så fort det blir projekt "Vända sig i sängen", så sömnen blir ju också lidande. I förrgår kom jag inte i sängen själv alls och jag och sambon fick en skrattattack under vilken jag fick passa på att slänga mig ner i sängen, hahaha! Pratade äntligen med en sjukgymnast idag och fick veta att de inte kan erbjuda tider alls före jul, och att det såg likadant ut hos de flesta sjukgymnaster just nu. Fick tipset om att ringa runt och hoppas kunna få en tid nånannanstans under tiden jag står i deras "kö" i alla fall. Med julhelger och allt verkar det inte som jag kan hoppas få komma förrän om en månad, och det känns för närvarande evighetslångt...

LadyMy: Näe, ingen overall, men det är ju så långt till mars än :) Min mamma har dock sparat sånadär overall-påsar (vet inte vad det heter) som jag tänkte att vi kunde använda. Känns ju extra skojigt att det är sånt som jag själv legat i för över trettio år sedan (och även min moster för sådär 45 år sedan). Sen har jag även en kompis som har overaller sedan förra året som vi har blivit lovade att få låna. Hon tycker det är onödigt att vi ska köpa när det är så kort tid som vi egentligen kommer behöva det, eftersom våren är nära förestående där i mars (till skillnad mot oktober när hon fick sin bebis...).

• Golden Robot

Roszi: Vad häftigt att höra att det gick bra! Det är ju där man befinner sig själv, och det känns ju för närvarande helt främmande att bebisen ska komma nu.

• Golden Robot

Jaaa, tack för igår! Glad

Jag är också glad att jag inte fegade ur. Kände inte att jag "kunde" fega ur när jag mådde bättre än på hela veckan heller, så det måste ha varit meningen :) Jag var rädd att det skulle kännas krystat eller konstigt, men det var bara så lätt.

Tyvärr vaknade jag inte med ett leende; man kan nog inte säga att jag "vaknade" ens, för inatt har jag haft jätteont! När jag hört om "foglossning" har jag föreställt mig en mer molande värk, typ träningsvärk, och vid belastning, typ. Det rakt motsatta gäller ju tyvärr. Inatt har jag haft en brännande smärta i ljumskarna och blygdbenet. Har inte kunnat sova mer än nån timme så stannade hemma från jobbet eftersom jag ff har väldigt ont och dessutom mådde illa (av sömnbristen?). Kollade ändå min mail och blev alldeles tårögd när jag såg att jag fått svar från min barnmorska som bokat in mig hos läkare, och på sjukgymnastik-föreläsning nästa vecka. När sedan en sjukgymnast ringde för ett litet tag sedan om en återbudstid (som jag dessvärre inte kunde ta då den sammanföll med vår såndär förberedande kurs) höll det på att brista totalt! Det som känns lite nedslående är dock att både barnmorskan och sjukgymnasten har uttryckt att just blygdbensfogen kan vara svår att göra nåt åt. Enligt sjukgymnasten finns det ett bälte som kanske kan avlasta, men eftersom jag ändå inte kunde prova ut det så tyckte hon inte det var nån idé...

Åh, nej! Var ju inte alls meningen att vara så gnällig i det här inlägget. Ville ju tacka Saltgurkan och Ninus för gårdagen på Vapiano! Glad

• Golden Robot

Men gud så surt med vagnen, LadyMy! *morr* I vårt hus bor mest pensionärer så man hoppas slippa bli av med nån vagn, även om vi visserligen inte ska ha nån Bugaboo. Har faktiskt beställt, näe, köpt menar jag, vagn nu. Dock endast sittvagn, så det är ju inte riktigt redo för nån bebis ännu. En Emmaljunga Ozone City blev det, och vi kanske var lite tokiga för vi tog en från förra året istället för en ny eftersom de hade en kvar i en färg som vi gillade bättre än årets urval av färger. Allt annat samma dock, men vi fick förra året pris, halva priset på fotsack och tio procent på hela köpet. Nu ska vi bara försöka få tag på en liggkorg vi gillar så är det färdigt för att stoppa ner en bebis och rulla runt sen (vi ska hämta vagnen redan imorrn).

Med anledning av min grymma foglossning (eller symfyseolys som det tydligen heter på "läkarspråk") är jag sjukskriven på halvtid nu, och min barnmorska bokade enligt önskemål in mig på en sjukgymnastföreläsning i veckan som var, och andra halvan av föreläsningen var faktiskt om amning. Tror vi var typ tolv tjejer eller nåt. Så nu har jag helt oplanerat redan varit på amningskurs i alla fall :) Och den kostade ingenting heller. Vi funderar dock på att anmäla oss till profylaxkurs, och det är väl mer som en "team building" för oss som par - och blivande föräldrar, tänker jag. Jag är inte så mycket för det här med smärta (särskilt inte om jag ska ladda inför förlossningen med foglossningen-från-helvetet) så jag tänker mig att satsa på all möjlig smärtlindring Den Stora Dagen ändå :)

Vad mysigt att ni får se era små! Men "alien" lät förstås sådär... ;)

• Golden Robot

Men Ninus, din stackare... Låter lite som det som jag snabbt bläddrat förbi i gravidboken jag fått låna av en vän; har bläddrat förbi snabbt för bilden ser lite läskig ut. Här har vi även nackdelen med att vara höggravid på vintern: Hade det varit sommar hade du kunnat sticka in fossingarna i ett par flip-flop :P När vinterskorna ska på undrar jag om inte sommaren hade varit att föredra... Men, så himla enkelt är det ju inte att planera när man ska bli gravid, även om vi i det här hushållet faktiskt försökte "missa" slutet av året då blivande pappan själv fyller år på nyårsafton och alltid varit yngst i klassen och yngst i fotbollslaget o s v.

Vi var också bara vi två hemma igår kväll och firade nyår och födelsedag. Vi var egentligen bortbjudna men det var innan jag fick så ont. Nog hade jag väl kunnat ta mig iväg, men det är hemresan man drar sig mest för. Sambon orkade inte heller riktigt så vi valde att stanna hemma och mysa istället. Jätteskönt :)

Omkring lunch igår på självaste nyårsafton/födelsedagen var vi faktiskt och köpte - en till - vagn däremot! Nu har vi två Emmaljunga-chassin, och såväl deras ergonomiska som "vanliga" sittdel, samt en liggkorg. Känns skönt att ha liggkorg klart nu, eftersom vi köpte en ny vagn med bara sittdel. Liggkorgen vi fick tag på är bara använd i tre månader, och ser helt oanvänd ut. Är så skönt för varje liten sak man kan bocka av inför bebbens ankomst.

Förresten avskyr bebisen mitt stödbälte så nu ligger det oanvänt. Känns bara dumt att klämma bebisen med det när den så tydligt visar att den inte gillar det (den sparkar och slår mot bältet så fort jag tar på det) och det inte hjälper ett dugg mot mina smärtor i alla fall. Snarare tvärtom då det känns som att det trycker på det ömma området vid blygdbensfogen... Har jobbat hemifrån den här veckan så jag sluppit ta mig ut i snömodden. Den "vilan" har varit tusen gånger bättre än att använda bältet, och kryckorna har också fått stå :D Dock hur trist som helst att inte se nå' folk förstås...

Nu är året här som bebbarna ska komma. 2011 blir ett riktigt spännande - och lite läskigt - år :D
    God fortsättning på det nya året allihopa!

• Golden Robot
    Ninus: Var tvungen att ta mod till mig och kika i boken, och det var nåt "liiite" värre, och det du har tas upp i samma stycke men det betonas verkligen att just det du har är ofarligt, och behandlas med salva :)

Jag har förresten fått höra av sjukgymnasterna jag pratat med att man _inte_ ska ha bältet när man sitter ner, eftersom blodtillförseln kan strypas. Det är ju nåt helt sjukt vad hårt man ska ha det där bältet! Jag skrattade och skrattade åt de där "volangerna" man fick både ovanför och nedanför bältet när hon visade hur hårt det faktiskt skulle sitta! Var tvungen att visa på jobbet sen också och vi skrattade så tårarna sprutade, och kollegorna - liksom sjukgymnasten - försökte med: "Jaaa, men man kan ju ha en kofta eller nåt över". Det hade jag att visa med, och då skrattade vi bara ännu mer för koftan gör bara "volangerna" ännu mer synliga, haha. Om man inte skulle ha det mitt på rumpan så skulle det nog inte bli lika stora volanger...

Haha, jaa, du hörde väl hur jag gjorde när jag fick barnkläder vid mitt Blocket-köp - av en total obekanting..? ;)
  • Golden Robot

Tack LadyMy. Det har dock inte löst sig för min del, utan jag väntar fortfarande på att kunna få en tid och kanske få prova akupunktur eller TENS för att se om det kan hjälpa lite, eftersom jag fått höra av dem jag pratat med att det är svårt att komma åt just blygdbensfogen med andra tricks som ska avlasta. Kan jag inte avlasta så kan man ju hoppas på lindring av smärtan i alla fall. Så fort jag haft anledning av prata med sjukgymnasterna så har jag passat på att fråga en massa! Och de har ju själva barn och berättar gärna om sina egna erfarenheter också :) Det är nåt jag tycker är himla skoj med att vara gravid; folk blir så himla öppna och vill prata mer än annars.

Jag har inte en aning om hur mycket man kan tänkas behöva av allt till bebisen. Vi har sedan lääänge ett skötbord som sätts på badkaret, men jag tror inte vi kan ha det för det sitter en såndär kakelplata-med-tvålkopp mitt i alltihopa, och sen är det kranen. Vi får nog skaffa en skötbädd och vara flexibla istället för nåt fristående skötbord får ändå inte plats i badrummet, och ska jag ändå ha ett fristående i sovrummet kan jag lika gärna ha en skötbädd och lägga på sängen, för sååå snygga är sällan skötborden tycker jag... Man kanske kan se till att ha nån piffig låda eller nåt med alla grejer man behöver vid blöjbyte (och vad det är för grejer vet jag inte heller).

Men i klädväg vet jag inte alls hur mycket man behöver... Vi har en pyjamas, med fötter, och så två av mina gamla nattlinnen/sovpåsar som är hur mjuka som helst vid det här laget :) När det kommer till bodys så har vi faktiskt bara två i strl 50 (eh, än så länge bara två, hehe). Det lilla jag köpt har jag köpt i 56 eftersom man inte har en susning ens om hur stor bebben är när den kommer. Jag ställer ju mentalt in mig på att gå över tiden så långt man "får" och då kanske bebben är en fem-och-ett-halvt-kilos-klump..? Kanske måste gå direkt på 74 eller nåt *hjääälp* Visserligen har min mamma sparat massor sedan jag var liten så det finns kläder från storlek 50, men det fanns inte bodys på den tiden, men det är ett gäng omlott-tröjor i alla fall, och en hel drös koftor och sparkbyxor. Känns kul att kunna använda samma saker som jag själv haft, och det är ju tillräckligt länge sedan för att det typ ska vara modernt igen också :)

• Golden Robot
    Haligh skrev 2011-01-04 12:13:14 följande:

Kan meddela att natten mellan onsdag och torsdag förra veckan så kom vår dotter till världen!! Allt har gått bra och vi åkte hem på nyårsaftons-eftermiddagen. Känns fortfarande helt overkligt att man har en till liten familjemedlem men åh så underbart! Amningen har funkat jättebra, jag som hade hört om blödande och varande bröstvårtor mest men det har verkligen funkat över förväntan!

Själva  förlossningen var ju som man han hört omöjlig att föreställa sig innan...så intensivt. Vattnet gick på natten mellan tisdag och onsdag, sipprade mest men jag hade inte några kraftiga värkar, så jag avvaktade. På eftermiddagen satte det igång med full fart, herregud säger jag. Var så himla rädd att bli hemskickad men när vi åkte in till 18 så var jag öppen 4 cm så det slapp jag som tur var Hade verkligen önskat EDA men det fick jag ingen för det gick så snabbt, tur att det finns lustgas säger jag den släppte jag inte för en sekund på hela kvällen!

När det var helt öppet vilket gick på ett par timmar så trodde man ju att det skulle vara klart snart, men då var det nåt med den där rotationen på slutet som dröjde så jag hade hur intensiva värkar som helst men inget hände, minns knappt det nu... Hur som helst så fick jag till slut värkstimulerande dropp och sitta på pall så strax före 1 på natten kom det efterlängtade lilla knyttet ut 3515 g och 52 cm lång och alldeles perfekt! Jag fick åka iväg till operation och sy en del så pappa fick ta hand om henne och jag kom tillbaka från uppvak på morgonkvisten. Sen har allt gått kanon!

Hoppas att det går bra för er med magarna! Sen ses vi och går barnvagnspromenader, det är inte lätt i den här snön nu må jag säga

Ååååh, grattis Haligh! Vad mysigt! :D

Ditt lilla pyre delar ju nästan födelsedag med min sambo :) Kan inte ens föreställa mig vad den här kulan-på-magen ska resultera i. Känns just nu som jag skulle behöva vara gravid dubbelt så många månader för att hinna fatta. Två månader kvar nu, men känner mig ff helt nygravid.

Vad lättande att höra att amningen funkat så bra! Jag har bara hört skräckhistorier hittills...
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?