• snusmumrik531

Adhd

Hej!

Jag har ett barn på 9 år som jag misstänker har adhd.

Jag skulle vilja ha ett råd från någon av er som har barn med adhd. Måste man gå till BUP eller psykolog för att få en diagnos?? Jag är rädd för diagnosen, vill helst inte ha någon. Tänker jag fel??

Vi har dessutom sedan 3 v tillbaka börjat ge eye q. Någon som har positiv/negativ erfarenhet av det? Tacksam för råd!

• Svar på tråden Adhd
  • Sandris82

Hej!

Har inget barn med diagnosen, men är lärare med inriktning mot spec pedagogik. Mitt råd är att ta upp dina misstankar med skolans specialpedagog och eventuell skolpsykolog (om det finns nån), de kan hjälpa dig vidare till rätt utredning av ditt barn.

En diagnos har ju sina för- och nackdelar. Dels så kan det kanske kännas skönt för dig att få "ord" eller en "förklaring" på ditt barns beteende och dels om det behövs medicinering eller dyl. Men samtidigt har ditt barn rätt till hjälp i skolan, diagnos eller icke, det ska enligt läroplan och skollag inte spela någon som helst roll.

Men det är ju alditg fel att prata med någon sakkunnig om det som du misstänker.

Lycka till// Sandra

• snusmumrik531

Hej!

Tack Sandra för svaret. Min misstanke att min son har adhd kommer även från skolans håll och dem vill att jag ska vända mig till BUP. Skolan fungerar hyfsat med insats just från spec pedagogen.

Jag själv som sagt är lite rädd för diagnosen. Rädd för att det blir en stämpel osv.

• giz
    du ska ta kontakt med hab, men om ni har en skolpsykolog så tar du kontakt med honom först så slusar han er vidare till habeliteringen.
    noppe det är ingen stämpel det är ett namn på varför man inte är som andra, utan namnet så är risken stor att barnet ser sej självt som dum i huvudet.
    dessutom så har man rätt till ev vårdbidrag, ass, fonder hjälpmedel är lättare att anpassa bla bla bla...
    han får rätt att gå i särskoleklass (ev beror på graden)
    finns inget negativt att få ett namn på sitt handikap.
    ett handikap utan namn är som att behöva en magoperation å istället får man ett plåster på stortån.
  • h04

Tänk att du gör det för hans skull.... förstår att du är orolig för svaret du kommer få.
    Men det är lättare att hjälpa honom med tex special undervisningar å så.

Det är för din sons bästa.

Lycka till!

• Fembarnsmorsan

Hej!

Jag har en 12 årig son med lätt/medelsvår adhd.Han är världens charmigaste grabb Han gick i vanlig skolklass fram tom 4:e klass.Nu gå han i specialklass med 6 elever o tre lärare(!!!)Superbra fast de borde ha mer hjälp där.....fast så är det väl överallt....

Nåja,han får ingen medicin.Men jag har däremot hört om det du ger din som att många har positiva effekter o på en del märks ingen skillnad.Var inte rädd för diagnosen!Se den som ett hjälpmedels istället.Din son har ev ett handikapp o det kan vara bra för honom att kunna sätta ord på det.

Du får jättegärna skriva till min inbox så kan jag berätta mera,blir lite mycket att skriva allt här

• saga o kevin

min ena son fick diagnosen för snart en månad sen.. vi gick via bup han har fått medicin nu "ritalin" du får gärna fråga mig om du vill mer angående detta

• moniq1

har en 15 årig adhd kille. om det är något du undrar över så bara fråga. eye q har jag hört funkar av vissa, andra säger inte. tyvärr fick jag inte i mina(smaka illa och tabletterna för stora.)
    jag förespråkar diagnos. tyckte det var underbart när den kom.
    men jag tror det tar ett tag att vänja sig vid o komma till rätta med och förstå att ens barn har ett handikapp.
    lycka till

• Babe23

Ja jag har också en son som har adhd, han fyller snart 11. Vi har testat med Eye q i över ett år och det har inte märkts någon skillnad, så nu ska vi pröva med medicin...

jag var länge rädd för att få hans diagnos, rädd för vad andra skulle tro och att det var mitt fel att han var lite annorlunda om man nu säger så.. men efter diagnosen har jag fått massa hjälp från alla håll och kanter.

Jag hoppas du tar mod till dig och tar reda på allt du kan samt får resultat på om han har någon diagnos eller inte, för ditt barns skull, iallafall för att han ska kunna få rätt hjälp.

• LadyMarmalade

ni som fått hjälp....har ni fått föräldrastöd och syskonstöd?

• ulricaa

Har hört att en VETENSKAPLIG studie nyligen kommit fram till att fiskolja är bra för barn med adhd! Det har väl många vetat länge, men nu finns det något för läkarna att stödja sig på också!

Svar på tråden Adhd