Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

Vad frågar de vid adoptionsutredningen?

Det som är sorgligt och gör mig förbannad är att situatuionen för våra barn är känd och utredd men att inget har hänt på flera år!

Det kom en SOU i januari 2007. I betänkandet föreslår utredaren att föräldraskapet vid assisterad befruktning med donerade ägg och spermier ska regleras på samma sätt för samkönade par och för olikkönade par. Den kvinna som är moderns registrerade partner ska automatiskt anses vara barnets förälder, en föräldraskapspresumtion motsvarande den nuvarande faderskapspresumtionen ska införas. Bestämmelserna om föräldraskap för en kvinna ska också omfatta assisterad befruktning som skett utomlands och insemination i egen regi. Är modern sambo med en kvinna ska föräldraskapet för moderns sambo fastställas genom bekräftelse eller dom på samma sätt som sker i dag när barnet tillkommit genom assisterad befruktning som skett inom svensk hälso- och sjukvård. Förslaget innebär att det inte längre ska fastställas något faderskap i dessa fall.

Utredningen har varit ute på remiss och remissvaren ska därefter sammanställas och analyseras på justitiedepartementet. Jag hörde av mig till dem 2009, och då sa de att analysen brukar ta tid och att EU-ordförandeskapet tog tid vilket innebar att de inte visste när en ev. lagändring skulle ske.
     Ännu har inget skett, så kanske bör vi ligga på dem igen och mejla och fråga vad som sker.

Själv är jag dock pessimist och har svårt att se att något kommer ske sålänge Alliansen styr, med tanke på att KD inte lär vilja rösta igenom detta förslag.

Tyvärr är det våra barn som på olika sätt blir lidande och lever i otrygghet  för att det politiska systemet är segt.  Som skattebetalare känns det ju helt tokigt också att vi alla är med att betalar för allt krångel...

• Kronärtskocka

Jag fick svar från Justitiedepartementet och "betänkadet bereds just nu på departementet. Om eller när ett förslag kan komma är för tidigt att säga i detta skede."

Någon som är bra på lobbying som har tips på vilka vi kan tjata på?

Gör ont i mig varje gång jag tänker på den otrygghet som många av våra barn har fram tills dess att närståendeadoptionerna har gått igenom... För att inte tala om ifall mammorna går isär innan adoptionen är klar, då står den icke biologiska mamman utan rättsliga möjligheter att bli förälder.

• Kronärtskocka

Här hittar du SOUn:

www.ud.se/sb/d/8586/a/75148

Snubblade över denna familjs öde och insåg hur rättslöst både barn och icke-biologisk mamma är om mammorna går isär innan adoptionen går igenom. Som det ser ut idag kan man ju inte adopter om man inte är gifta (och jag är osäker på om ett separerat par som fortfarande är gifta skulle tillåtas adoptera även om det vore det bästa för barnet. )
    www.familjeliv.se/Forum-13-253/m55408920.html

Kanske borde börja plita på en artikel jag med, finns så många aspekter som behöver lyftast fram...

Svar på tråden Vad frågar de vid adoptionsutredningen?