svamp i munnen
Har en 4 dagars pojke här hemma och idag såg jag att han va vit på insidan av läpparna..kan det va svamp och vad gör man då??
Har en 4 dagars pojke här hemma och idag såg jag att han va vit på insidan av läpparna..kan det va svamp och vad gör man då??
Köp typ Ramlösa och topsa på och ha på nappen (vid varje blöjbyte). Plus ha det på bröstvårtorna om du ammar. Du kan ringa till BVC så kan de ta på den där blå smörjan en gång, samt titta så du inte behöver få det utskrivet.
Det kan ju också vara mjölk/ersättningsrester, men är det kvar en stund efter att han har ätit så är det sannolikt torsk!
nej inte ramlösa det ska vara riktigt vichy vatten . Typ "smörj" munnen med vichy vatten så försvinner det fort. Och akta brösten det kan smitta till bröstvårtorna så tvätta dom ofta !
Har du bikarbonat hemma så kan du lika gärna blanda 1 dl vatten med en tsk bikarbonat och ha i munnen på killen.
Precis,det ska inte vara ramlösa utan vischy vatten! Eller så blandar du själv med bikarbonat. var inte rädd för att ta i när du skrapar med topsen. Kan kännas lite läskigt men ibland måste man verkligen skrapa bort allt för att det inte ska få fäste och komma tillbaka!
Koka flaskor/nappar 1 gång per dag också om det används!
Sen finns det blåa medlet hos bvc,funkar inte det finns det nåt som heter Mycostatin oxå!
Phu,jag är så less på torsk. Min tjej hade det i 22 (!!) veckor. Hon är 6 månader och det försvann precis..
Urk vår flicka fick det,TJOCKT lager på bela tungan kinderna samt läpparna. Det var så tjockt att man kunde peta upp en flik p dra bort stora sjok. Vi fick något utskrivet av läkaren det var det. Enda som hjälpte o hon har aldrig fått tillbaka det.
Detta recept har jag fått av BVC: I dl vatten, en halv tesked bikarbonat. Hålbart ett dygn. Använd inte bara tops utan skrapa med tanborste på tungan.
Jag använder skumtvättlapp till insidan kinderna, det river bort torsken. Däremot kommer det tilbaka hela tiden, det kan se ut att vara nästan borta men det dröjer inte länge innan det är tillbaka. Jag ska nog testa den där medicinen, men min Bvc-sköterska sa att en hos del är det så illa att det sitter kvar ända till barnet börjar äta riktig mat. Inte kul... då har jag 5 månader kvar...
Hmm vad knepigt när man får dåliga råd från BVC.
Vi var där igår och dom sade Ramlösa till oss med!
Hmm vad knepigt när man får dåliga råd från BVC.
Vi var där igår och dom sade Ramlösa till oss med!
Skönt det borta. Tänk på att ev du kanske måste behandlas. Jag fick råd fr amningsmottagningen om Daktor på mina bröstvårtor 2 ggr per dag. Den är recepptfri men hjälper inte det samt egen behandling med bikarbonat som nämnts behövs annat som nämnts. Tvätta allt i 60 grader dvs bh tröjor varje dag-självklart men ändå.
På mig gör det ont med svamp.....bröstvårtorna är lite rosa och torra.