• sommartjejen1

svamp i munnen

Har en 4 dagars pojke här hemma och idag såg jag att han va vit på insidan av läpparna..kan det va svamp och vad gör man då??

• Svar på tråden svamp i munnen
  • Tigrino

Köp typ Ramlösa och topsa på och ha på nappen (vid varje blöjbyte). Plus ha det på bröstvårtorna om du ammar. Du kan ringa till BVC så kan de ta på den där blå smörjan en gång, samt titta så du inte behöver få det utskrivet. 
    Det kan ju också vara mjölk/ersättningsrester, men är det kvar en stund efter att han har ätit så är det sannolikt torsk!  

• maaanda

nej inte ramlösa det ska vara riktigt vichy vatten . Typ "smörj" munnen med vichy vatten så försvinner det fort. Och akta brösten det kan smitta till bröstvårtorna så tvätta dom ofta !

• Euphoria

Har du bikarbonat hemma så kan du lika gärna blanda 1 dl vatten med en tsk bikarbonat och ha i munnen på killen.

• Tigrino
    maaanda skrev 2010-08-17 00:50:02 följande:
    nej inte ramlösa det ska vara riktigt vichy vatten . Typ "smörj" munnen med vichy vatten så försvinner det fort. Och akta brösten det kan smitta till bröstvårtorna så tvätta dom ofta !
    Är inte Ramlösa lika bra alltså? Var det vi fick rekommenderat Förvånad 
    Blev osäker nu! 
  • Danneli
    Tigrino skrev 2010-08-17 20:46:55 följande:
    Är inte Ramlösa lika bra alltså? Var det vi fick rekommenderat Förvånad 
    Blev osäker nu! 
    Har fått rådet att bara använda vichy.
  • Mary Jo

Precis,det ska inte vara ramlösa utan vischy vatten! Eller så blandar du själv med bikarbonat. var inte rädd för att ta i när du skrapar med topsen. Kan kännas lite läskigt men ibland måste man verkligen skrapa bort allt för att det inte ska få fäste och komma tillbaka!

Koka flaskor/nappar 1 gång per dag också om det används!
    Sen finns det blåa medlet hos bvc,funkar inte det finns det nåt som heter Mycostatin oxå!

Phu,jag är så less på torsk. Min tjej hade det i 22 (!!) veckor. Hon är 6 månader och det försvann precis..

• Tigrino
    Mary Jo skrev 2010-08-17 20:51:38 följande:
    Precis,det ska inte vara ramlösa utan vischy vatten! Eller så blandar du själv med bikarbonat. var inte rädd för att ta i när du skrapar med topsen. Kan kännas lite läskigt men ibland måste man verkligen skrapa bort allt för att det inte ska få fäste och komma tillbaka!

Koka flaskor/nappar 1 gång per dag också om det används!
    Sen finns det blåa medlet hos bvc,funkar inte det finns det nåt som heter Mycostatin oxå!

Phu,jag är så less på torsk. Min tjej hade det i 22 (!!) veckor. Hon är 6 månader och det försvann precis..
    Okej, då har man alltså framkallat kväljningar hos lillen i ungefär en vecka utan att det har hjälpt! Får nog ta och blanda själv, har inte sett vichyvatten i den lokala affären någon gång. Det kanske mest säljs på glasflaska? 
    Vad är skillnaden på vichy och ramlösa förresten? Och vaaarför kunde inte bvcsköterskan ha sagt att det skulle vara riktig vichy och inte ramlösa då.... *mutter* Obestämd  
  • Mary Jo
    Tigrino skrev 2010-08-17 21:05:30 följande:
    Okej, då har man alltså framkallat kväljningar hos lillen i ungefär en vecka utan att det har hjälpt! Får nog ta och blanda själv, har inte sett vichyvatten i den lokala affären någon gång. Det kanske mest säljs på glasflaska? 
    Vad är skillnaden på vichy och ramlösa förresten? Och vaaarför kunde inte bvcsköterskan ha sagt att det skulle vara riktig vichy och inte ramlösa då.... *mutter* Obestämd  
    Tror nästan bara vischyvatten finns på glasflaska. I vischyvatten är det höga halter av olika salter främst natriumkarbonat som är det som hjälper,tror inte det finns i ramlösa eller så är det så lite så att det inte hjälper. det var en hemsk okunnig bvc sköterska du har stött på,trodde det var allmänt kännt att det är vischyvatten som hjälper!Förvånad 
  • straw2008

Urk vår flicka fick det,TJOCKT lager på bela tungan kinderna samt läpparna. Det var så tjockt att man kunde peta upp en flik p dra bort stora sjok. Vi fick något utskrivet av läkaren det var det. Enda som hjälpte o hon har aldrig fått tillbaka det.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Tigrino
    Mary Jo skrev 2010-08-17 21:23:30 följande:
    Tror nästan bara vischyvatten finns på glasflaska. I vischyvatten är det höga halter av olika salter främst natriumkarbonat som är det som hjälper,tror inte det finns i ramlösa eller så är det så lite så att det inte hjälper. det var en hemsk okunnig bvc sköterska du har stött på,trodde det var allmänt kännt att det är vischyvatten som hjälper!Förvånad 
    Ja, det är inte lätt att överleva som förstagångsförälder om man har en okunnig sköterska... tur det inte är vår ordinarie. 
    Får kika på stormarknaden om de har vischy, tack för upplysningen! 
  • Mary Jo
    straw2008 skrev 2010-08-17 21:29:19 följande:
    Urk vår flicka fick det,TJOCKT lager på bela tungan kinderna samt läpparna. Det var så tjockt att man kunde peta upp en flik p dra bort stora sjok. Vi fick något utskrivet av läkaren det var det. Enda som hjälpte o hon har aldrig fått tillbaka det.
    Usch,så himla äckligt med svamp! Kräksni fick nog Mycostatin utskrivet. Så hade min tjej oxå,plus att hon fick blödande svamp och det gick ut i rumpan på stackaren..
  • EowynAurora
    Tigrino skrev 2010-08-17 21:05:30 följande:
    på willys här i motala har dom pripps vichy-vatten på glasflaska. den köpte vi först,o den funkar. o när vi skulle köpa mer så hittade vichy-vatten av ett annat märke inne på ica maxi.

harry hade/har torsk hela förra veckan, o d verkade göra riktigt ont. han tryckte in hela handen i munnen o gnällde o grät,han var helt _krit vit_ i hela munnen o på läpparna.  o vi prövade först att doppa nappen i vattnet men tyckte inte det hjälpte, så jag brukar ta en liten trasa o doppa i vattnet o vrida ur innan jag stoppar den i munnen på han. då kommer det åt över allt i munnen på han när han suger till.o d vita minskade kraftigt efter det. även om d e lite grann kvar.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Mary Jo
    EowynAurora skrev 2010-08-17 21:40:19 följande:
    på willys här i motala har dom pripps vichy-vatten på glasflaska. den köpte vi först,o den funkar. o när vi skulle köpa mer så hittade vichy-vatten av ett annat märke inne på ica maxi.

harry hade/har torsk hela förra veckan, o d verkade göra riktigt ont. han tryckte in hela handen i munnen o gnällde o grät,han var helt _krit vit_ i hela munnen o på läpparna.  o vi prövade först att doppa nappen i vattnet men tyckte inte det hjälpte, så jag brukar ta en liten trasa o doppa i vattnet o vrida ur innan jag stoppar den i munnen på han. då kommer det åt över allt i munnen på han när han suger till.o d vita minskade kraftigt efter det. även om d e lite grann kvar.
    Ett tips är ju att vända er till bvc/läkare för när det är sådär mycket och bara minskar kraftigt och alltid är kvar lite så är det svårt att få bort det. Man får hålla på tills man nästan blir gråhårig;)
    Och speciellt när dom är påverkade av det och har ont,för det blir dom sällan! Stackaren!.. Hoppas det blir bättre snart!
  • EowynAurora
    Mary Jo skrev 2010-08-17 21:43:38 följande:
    Ett tips är ju att vända er till bvc/läkare för när det är sådär mycket och bara minskar kraftigt och alltid är kvar lite så är det svårt att få bort det. Man får hålla på tills man nästan blir gråhårig;)
    Och speciellt när dom är påverkade av det och har ont,för det blir dom sällan! Stackaren!.. Hoppas det blir bättre snart!
    även om d e lite kvar så är han sig själv igen iaf, nu kan han äta utan problem o stoppar inte händerna i munnen o gråter längre. får se om d försvinner helt. om inte annat så ska vi ti bvc på måndag, ska fråga mer då.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Tigrino
    EowynAurora skrev 2010-08-17 21:40:19 följande:

Usch, stackars liten! Har han fått något i rumpan också? Ossi har inte fått så mycket som han, hoppas det inte blir värre. Det lilla han hade gjorde ont när han åt  
    Ska kolla på Maxi och Willys, tack för tipset

Man kanske skulle ta en IKEA-tvättlapp eller en halv och ge med vichy, han är ju väldigt tuggig just nu och de är favoriter i vanliga fall också.
    Lite synd på ramlösan, han älskade nämligen smaken  
  • Ann11

Detta recept har jag fått av BVC: I dl vatten, en halv tesked bikarbonat. Hålbart ett dygn. Använd inte bara tops utan skrapa med tanborste på tungan.
    Jag använder skumtvättlapp till insidan kinderna, det river bort torsken. Däremot kommer det tilbaka hela tiden, det kan se ut att vara nästan borta men det dröjer inte länge innan det är tillbaka. Jag ska nog testa den där medicinen, men min Bvc-sköterska sa att en hos del är det så illa att det sitter kvar ända till barnet börjar äta riktig mat. Inte kul... då har jag 5 månader kvar...

• Kasihi

Hmm vad knepigt när man får dåliga råd från BVC.

Vi var där igår och dom sade Ramlösa till oss med!

• Tigrino
    Kasihi skrev 2010-09-02 21:46:34 följande:

Hmm vad knepigt när man får dåliga råd från BVC.

Vi var där igår och dom sade Ramlösa till oss med!

Nu vet jag inte om det bara var en lyckträff så att det läkte ut av sig självt - men när vi var tillbaka på BVC för att kolla så var torsken så gott som försvunnen med Ramlösa. Nu hade han inte så mycket, men något hjälpte det tydligen. 
    Men jag håller med, det verkar vara allmänt känt att det ska vara vichyvatten. Det sa också vår ordinarie sköterska.  
  • Vinterbaby

Skönt det borta. Tänk på att ev du kanske måste behandlas. Jag fick råd fr amningsmottagningen om Daktor på mina bröstvårtor 2 ggr per dag. Den är recepptfri men hjälper inte det samt egen behandling med bikarbonat som nämnts behövs annat som nämnts. Tvätta allt i 60 grader dvs bh tröjor varje dag-självklart men ändå.
    På mig gör det ont med svamp.....bröstvårtorna är lite rosa och torra.

Svar på tråden svamp i munnen