• Maria3

Varför födde in för tidigt?

Vattenavgång i v31+6. Han föddes v 32+2. Ingen känd orsak.

• Maria3

Kramar till er som förlorat barn.
    Har skrivit i denna tråd tidigare om min son som föddes i v32+2. Började med vattenavgång 31+6. Ingen förklaring till varför detta hände. I oktober i år föddes vår dotter i v 30+1 efter vattenavgång i 29+5. Ska till spec.mödravården senare i år och diskutera detta med en läkare. Konstigt att det händer två gånger. Idag är hon 34+2 och får åka hem idag =) Med hemsjukvård då hon sondmatas. Är så glad =)

• Maria3
    bäbbä skrev 2010-11-24 11:04:36 följande:
    Skönt att ni får åka hem och att hon mår bra

Gick allt vatten på en gång eller läckte du bara?

Födde min son i v.34 pga sipprande vatten i 2 veckor. Min stora skräck är att det blir så igen, vill inte det!
    Med sonen sipprade vattnet ända tills förlossningen (3 dygn). Med dottern gick allt på en gång. Ul visade att det inte fanns mkt vatten kvar i livmodern. Ingen  höjdare att läcka vatten så länge. Hoppas du slipper det nästa gång. Vet du varför vattnet gick så tidigt?
  • Maria3
    dna rna skrev 2011-04-07 10:22:42 följande:
    Ni som hade tidig vattenavgång utan känd orsak med första barnet, vilka kontroller gjordes under andra graviditeten?
    Jag födde första i v 32+3, vattenavgång 8 dagar innan. Är gravid igen och nu ska livmodertappen kollas regelbundet med ultraljud och gyn undersökning.
    Men är detta standard?
    Jag födde min son i v 32+2 (vattenavgång tre dagar tidigare). Andra graviditeten gjordes inga kontroller trots att jag påpekade att jag gjort en konisering innan sonen föddes. Och visst föddes andra barnet också tidigt, i v 30+1 (vattenavgång tre dagar tidigare). Gynundersökning 3 månader efter senaste barnet konstaterades att jag hade en väldigt kort tapp (nastan obefintlig) och läkaren trodde att mina två prematura barn kom på grund av försvagad livmodertapp pga konisering. Ush, jävla läkare!!! Kunde inte den läkaren som gjorde koniseringen berättat att jag efter den hade en kort tapp. Vid ev. nästa graviditet blir det spec. mvc med koll på tappen med vul och mätning. Men jag tror inte att det blir fler =(
Svar på tråden Varför födde in för tidigt?