• Sockret

Varför födde in för tidigt?

Jag födde min dotter i v. 34+4.
    Hade haft en helt lugn graviditet, knappt några sammandragningar alls, mådde hur bra som helst. Men natten till v34+3 hade jag värkar men förstod inte vad det var så somnade bara om varje gång dom gick över, låter sjukt men jag tänkte att det är nog normal, man hade ju hört talas om förvärkar. Sen på morgonen fortfarande 34+3 upptäckte jag att jag blödde, det rann längst benet på mig.
    Ringde till förlossningen och väl där visade det sig att jag öppnat mig 3 cm.
    Det var moderkakan som lossnat lite och det som gjorde så att förlossningen startat.

Dagen efter i v. 34+4 hade blödningen avtagit innan hade jag fastat ifall det skulle bli akut snitt men blev istället igångsatt och födde min lilla tjej som nu är 4,5 månad och frisk efter några komplikationer.
    Tydligen är det bara någonting som kan hända ibland, risken ökar tydligen om man röker under graviditeten berättade MVC men det hade jag inte gjort. Fick bara den förklaringen nån annan som har en annan förklaring får gärna dela med sig.

Svar på tråden Varför födde in för tidigt?