• Kazeer

Varför födde in för tidigt?

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Jag blev igångsatt i vecka 36+1 och sonen föddes i vecka 36+3.

När jag väntade andra barnet, fick jag lite för högt blodtryck och bebisen var tillväxthämmad (precis som storebror). Jag blev inlagd på sjukhus i vecka 33+0 och i vecka 35+3 var läkarna inte längre nöjda med CTG-kurvorna och det blev dags att plocka ut bebisen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    dna rna skrev 2010-09-13 11:44:30 följande:
    Verkar vara många här som fått prematur vattenavgång. Mitt vatten sipprade från v 31+2. Sonen föddes v 32+3. Anledning okänd.
    Hur blir det med andra barnet då??? Finns det några här som haft första barnet tidigt pga vattenavgång med okänd anledning och sedan fått fler barn? Hur gick det då`?
    Andra barnet förlöstes med halvakut kejsarsnitt i vecka 35+3 eftersom han inte mådde brai magen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    dna rna skrev 2011-04-07 10:22:42 följande:
    Ni som hade tidig vattenavgång utan känd orsak med första barnet, vilka kontroller gjordes under andra graviditeten?
    Jag födde första i v 32+3, vattenavgång 8 dagar innan. Är gravid igen och nu ska livmodertappen kollas regelbundet med ultraljud och gyn undersökning.
    Men är detta standard?
    Det gjordes inga extra kontroller alls för min del. Hade jag bott kvar i samma landsting, så hade det gjorts kontroller. Läkaren som skrev ut mig efter första förlossningen (vattenavgång v 32+3, tillväxthämmat barn fött vecka 36+3) sade att om/när jag blev gravid igen, så skulle man hålla extra koll. Men så flyttade vi och av den extra kollen blev intet.
Svar på tråden Varför födde in för tidigt?