Tosstess skrev 2010-08-23 10:13:41 följande:
ja men har kan jag ju hjalpa till :)
Bor i Gent just nu, Bodde i Brugge i tva ar, 2 ar har i Gent och snart flyttar vi till Deinze.
Dte ar olika saker som galler angaende skola for barnen beroende pa var du bor. Normalt borjar dom vid 2 och ett halvt, sa din son ar i perfekt alde,r precis som dom innan har sagt sa vill dom att dom ska va torra, men det gar aven om dom iten ar det. Beroende pa var du bor ar dom strikta som militar vad galelr ivlken dag din son ar fodd och nar han precis ska fa borja skolan, har i Gent ar det sa tex, I denize ar det lite strunt samma mer, och dar kan man skriv ain barnet nar osm helst, medans har i Gent var dte exakta datum, ananrs far man ingen plats... Sa det ar vart att kolla upp sa du inte sitter dar utan barnpassning.
I ovrigt ar skolan gratis, men itne skolmaten.. Du maste alltsa ge ditt barn mat med sig till skolan, alternativt hamta upp under unchtid (mkt vanligt) for att sedan lamna av igen nar lunchen ar slut, elelr betala for att barnet ska ata i skolan, sa dar far man valja sjalv vad osm passar bast.
Min dotter var tre dagar for sen for att fa borja nu i spetember hon maste borja i november, hon ar fodd i mars.. sa ja. Hoppas det gar nagra svar?
I ovrigt tycker jag standarden har ar MKT lagre an i sverige med hus och sa.
Vi hyrde en lagenhet i bojran, den var billig, men langt ifran nyrenoverad, sen ville vi kopa hus, det avr helt omojligt i Brugge, for 3 miljoner far du ett hus dar..
Sa vi kopte ett billigare hus och renoverade upp det, nu ska vbi flytta igen, nastan dubbelt sa dyrt hus och anda finsn ingen varme i nagot av rummen, elen maste goras om osv osv, sa dte ar viktigt att ni kollar pa allt som hsuet har, och inte bara tar for givet att dte och dte finns i alla hus har i sverige, alltsa borde dte vara standar d i beligen ocksa. Dubbel glas ar tex inte alls nagot man kan rakna med, och det blir kallt pa vintern sa da far man tillslut installera det sjalv. NU har ju vi kopt, men gissar att dte ar liknande om man hyr, beroende pa hur mkt man ar villig att betala i hyra.
En anan grej jag lmarkt av , tex i Brugge och har iaf ar att dom iten gilalt utlannignar speciellt mkt, aven om jag pratar engelska valdigt bra sa vagrar dom gora det, envisas med att prata till miog som en femaring nar dom hro att jag iten pratar nederlandska perfekt och sa, det stor mig otroligt mkt.
Det ar svart att fa bra jobb om man iten pratar bade franska, hollandska och iaf lite tyska....
Men ahr du jobb pa g redan sa ar ju iten det nagot problem alls.
Jag saknar sveriges natur och att husen inte ar ihoptryckta overallt, men dte beror vall ocksa pa vad man gillar. Har ar ju standarden radhus... Villa ar lyx.
Ogilalr dessutom layouten i husen som alltid ar avlanga och ihoptryckta
Ber om ursakt for min stavnign, jag gav upp nar jag bytt till tredje tangentbordet med annan bokstavsordnign pa ;) Hoppas jag kunant ge nagra bra svar.
Tack för det långa svaret, det var inga problem att läsa

. Min son är också född i mars så jag kanske kan försöka få in honom från november då (om flytten blir av, det är inte helt klart än). Hur är skolorna annars?
Jag kikade lite på lägenheter och misstänkte nästan att standarden är sämre än här, men hoppades att det skulle finnas nya lägenheter också. Jag har bott utomlands tidigare och det känns som om jag har gjort min tid i dragiga hus med mögel så det gör mig lite tveksam. Dessutom vill vi gärna köpa snart.
Jag antar att det är lättare att vara utlänning i Leuven eftersom det borde finnas fler där. Jag skulle jobba vid universitetet så på jobbet räcker det med engelska. Min partner kommer från Tyskland så han talar iallafall tyska flytande och har lång erfarenhet inom sitt yrke.
Det är svårt, vi lämnar ju en stabil tillvaro här så jag vill gärna att det ska bli bra. Hur trivs du annars med att bo i Belgien?