• Fenna

Flytta till Belgien (Leuven)?

Hej, jag har fått erbjudande om ett jobb i Leuven i Belgien. Det är jättekul och även om vi inte riktigt har bestämt oss än lutar det åt att vi flyttar dit. Det jag är mest orolig för är barnomsorg då vi har en son som är 2.5 år? Är det någon som vet hur det fungerar och om dagis brukar vara bra? Jag har också sett att han skulle kunna börja skolan, är det lättare att få plats där? Tips om hur man bäst letar bostad mottages också tacksamt.    

• Svar på tråden Flytta till Belgien (Leuven)?
  • lillan e

Hej jag vet inte hur mycket jag kan hjälpa dig, men jag ska försöka. är ditt barn blöjfritt brukar de normalt sett börja skolan runt 3ârs âlder, jag kallar det mer fôr lekis.  Dagmammor och andra dagis finns det ju ocksâ men det är oftast barn under 3.

Att söka hus eller lägenhet kan du göra pâ internet, det tycker jag är väldigt enkelt. Annars fâr du vänta tills du kommer hit och gâ till en hus/lägenhets byrâ det finns mânga olika.

Du kan kolla pâ
    www.vlan.be
    www.immoweb.be
    www.hebbes.be

Förstâr du nederländska?

hoppas mitt svar hjälpte ngt..

MVH Emma

• jessamy

Hej.
    Ser att du har fått en massa bra svar av lillan e. Kolla upp med dagis alt skola innan du åker då det kan vara långa kötider i storstäder. Ja dom börjar "kleuterklas" när dom är runt 3. Som jag har förstått det är det mera som "lekis"
    Dagis är även dyrare än i Sverige. Dock kan jag ej säga exakt vad de kostar. Tror det beror på hur ofta barnen är där.

Samma fråga som lilla e. Förstår du nederländska? Tänkte du läsa när du kommer dit? Finns att läsa via huis van het nederlands kvällstid. Dock går dessa kurser sakta.

Belgien är ett trevligt land, dock tycker JAG att det är annorlunda Sverige på många sätt.

Man träffar inte andra mammor på samma sätt som man gör här.

Fråga gärna mera så ska jag försöka hjälpa dig med. Har bott i Belgien men just nu bor jag och sambon i Sverige.

• jessamy

Huis te huur = hus att hyra.
    Appartement te huur = lägenhet att hyra.

• Fenna

Tack så jättemycket för svaren.  Jag hade nästan gett upp och så kom det två stycken Glad. Vi pottränar för fullt så jag hoppas att vi blir klara före flytten och att han kan börja skolan direkt. Den är väl gratis om jag har förstått rätt?

Jag förstår inte nederländska, men skulle gärna lära mig. Däremot tror jag att kvällskurs, jobb och barn blir för mycket så det blir nog att jag läser lite på egen hand.

Jag kikade lite på lägenheter. Hur är standarden i Belgien jämfört med Sverige? Jag skulle gärna vilja ha en fin lägenhet även om den ligger lite utanför. Jessamy, på vilket sätt är Belgien annorlunda mot Sverige? Funderar ni på att flytta tillbaka i framtiden?

• Fenna
    jessamy skrev 2010-08-22 16:39:57 följande:
    Huis te huur = hus att hyra.
    Appartement te huur = lägenhet att hyra.
    TackGlad. Är det svårt att lära sig språket?
  • jessamy

Fenna: Ah skulle ta mig en dag att fundera ut allting. Egentligen är det bara små saker.
    Men här i Sverige. När jag har barn så umgås jag me andra mammor. Jag låter barnet jag har leka med andra barn. JAg går på öppna förskolan, jag går och fikar etc.
    I belgien när jag pratar med mina belgiska vänner så har dom aldrig hört talas om det. Dom satt hemma hela mammaledigheten. dvs 12 veckor. Man kan få 3 månader till om man ammar men vet inte hur betalningen är då. Dom längtade tillbaka till jobbet.

Sverige är mera barnanpassat. Tycker jag! Går inte att åka tåg själv för det är för branta trappor och för långa mellanrum mellan tåg och perrong. Man måste be om hjälp. Då vill dmo helst att man ringer till tåget före och bokar assistant. Detta är om man åker med barnvagn. Nu är ditt barn så stort så du kan förmodligen lyfta på barnet och sen upp vagnen.

Dom äter mycket bröd! Verkligen mycket bröd. Det höll på att driva mig till vansinne.

Standarder.. Jag tycker att vi har bättre standard i Sverige. Då har jag bott i Belgien i 6 månader och har lite att jämföra med.
    Dock så finns det riktigt fina lägenheter alt hus att hitta. I belgien så tar man oftast med sig egen kyl, frys etc. Sånt som vi är vana att det finns här i Sverige.

Jag har inte hittat många lekparker. Men min svärmor bor i en by så där finns bara en ca 10 min bilresa från dr hon bor. Däremot säger sambon att det finns i städerna. Leuven är ju en större stad.

Vad dagis kostar vet jag inte. Eller Jag trodde det var dyrt. Min svärmor är ledig varannan vecka för att ta hand om barnbarn så dom slipper gå på dagis (skola går dom i så klart dom större).

Annars tycker jag människrona i Belgien är trevliga. Finns enomrt mycket dialekter!! =) Svårt med språket. Ja vad ska man säga? Det går att lära sig att läsa. Jag tycker att talet är svårt för att språket är uppbyggt annorlunda en svenskan.

Jag vill sova nu = Ik wil nu slaapen. (jag vill nu sova). Ett exempel.

Går att lära sig själv.

Vi funderar på att flytta tillbaka. Dock väntar vi nummer 2 just nu och jag vill ha min svenska föräldraledighet. Sen vill jag att mina barn ska vara större så dom klarar sig lite själv. Just för att där vi kommer bo finns inga grannar med barn så mina barn kommer inet ha några lekkamrater.

Gud det låter som om jag bara gnäller!

Belgien är ett trevligt land, det är nära till Franrike, Tyskland, Holland och Luxemburg. Finns ju skog i Belgien med även om man inte tror det. Om man åker ner till gränsen mot frankrike. Är inte långt till kusten och där finns jättefina stränder.

Min svärmor säger att kleuterklas är gratis. ! =)

• jessamy

Är du ensam eller ska din partner flytta med? Vad är det för jobb du har hittat?

Kolla upp innan vilka papper du behöver. Jag flyttade från SVerige en lördag och började jobbet på måndagen. Min svärmor jobbar på posten så hon kunde hjälpa mig att få tag i ett bank konto annars var det inte lätt. =)
    Dom vill ha oilka papper i olika byar. Så bra att kolla upp så mycket du kan för att förenkla så mycket du kan för dig själv! =)

Finns frituurer i Belgien. Det är underbart det!!!! =)

• Tosstess

ja men har kan jag ju hjalpa till :)

Bor i Gent just nu, Bodde i Brugge i tva ar, 2 ar har i Gent och snart flyttar vi till Deinze.
     Dte ar olika saker som galler angaende skola for barnen beroende pa var du bor.  Normalt borjar dom vid 2 och ett halvt, sa din son ar i perfekt alde,r precis som dom innan har sagt sa vill dom att dom ska va torra, men det gar aven om dom iten ar det. Beroende pa var du bor ar dom strikta som militar  vad galelr ivlken dag din son ar fodd och nar han precis ska fa borja skolan, har i Gent ar det sa tex, I denize ar det lite strunt samma mer, och dar kan man skriv ain barnet nar osm helst, medans har i Gent var dte exakta datum, ananrs far man ingen plats... Sa det ar vart att kolla upp sa du inte sitter dar utan barnpassning.
     I ovrigt ar skolan gratis, men itne skolmaten.. Du maste alltsa ge ditt barn mat med sig till skolan, alternativt hamta upp under unchtid (mkt vanligt) for att sedan lamna av igen nar lunchen ar slut, elelr betala for att barnet ska ata i skolan, sa dar far man valja sjalv vad osm passar bast.
    Min dotter var tre dagar for sen for att fa borja  nu i spetember  hon maste borja i november, hon ar fodd i mars.. sa ja. Hoppas det gar nagra svar?

I ovrigt tycker jag standarden har ar MKT lagre an i sverige med hus och sa.
     Vi hyrde en lagenhet i bojran, den var billig, men langt ifran nyrenoverad, sen ville vi kopa hus, det avr helt omojligt i Brugge, for 3 miljoner far du ett hus dar..
     Sa vi kopte ett billigare hus och renoverade upp det, nu ska vbi flytta igen, nastan dubbelt sa dyrt hus och anda finsn ingen varme i nagot av rummen, elen maste goras om osv osv, sa dte ar viktigt att ni kollar pa allt som hsuet har, och inte bara tar for givet att dte och dte finns i alla hus har i sverige, alltsa borde dte vara standar d i beligen ocksa. Dubbel glas ar tex inte alls nagot man kan rakna med, och det blir kallt pa vintern sa da far man tillslut installera det sjalv. NU har ju vi kopt, men gissar att dte ar liknande om man hyr, beroende pa hur mkt man ar villig att betala i hyra.

En anan grej jag lmarkt av , tex i Brugge och har iaf ar att dom iten gilalt utlannignar speciellt mkt, aven om jag pratar engelska valdigt bra sa vagrar dom gora det, envisas med att prata till miog som en femaring nar dom hro att jag iten pratar nederlandska perfekt och sa, det stor mig otroligt mkt.
     Det ar svart att fa bra jobb om man iten pratar bade franska, hollandska och iaf lite tyska....
    Men ahr du jobb pa g redan sa ar ju iten det nagot problem alls.

Jag saknar sveriges natur och att husen inte ar ihoptryckta overallt, men dte beror vall ocksa pa vad man gillar. Har ar ju standarden radhus... Villa ar lyx.
    Ogilalr dessutom layouten i husen som alltid ar avlanga och ihoptryckta
    Ber om ursakt for min stavnign, jag gav upp nar jag bytt till tredje tangentbordet med annan bokstavsordnign pa ;) Hoppas jag kunant ge nagra bra svar.

• Fenna
    Tosstess skrev 2010-08-23 10:13:41 följande:
    ja men har kan jag ju hjalpa till :)

Bor i Gent just nu, Bodde i Brugge i tva ar, 2 ar har i Gent och snart flyttar vi till Deinze.
     Dte ar olika saker som galler angaende skola for barnen beroende pa var du bor.  Normalt borjar dom vid 2 och ett halvt, sa din son ar i perfekt alde,r precis som dom innan har sagt sa vill dom att dom ska va torra, men det gar aven om dom iten ar det. Beroende pa var du bor ar dom strikta som militar  vad galelr ivlken dag din son ar fodd och nar han precis ska fa borja skolan, har i Gent ar det sa tex, I denize ar det lite strunt samma mer, och dar kan man skriv ain barnet nar osm helst, medans har i Gent var dte exakta datum, ananrs far man ingen plats... Sa det ar vart att kolla upp sa du inte sitter dar utan barnpassning.
     I ovrigt ar skolan gratis, men itne skolmaten.. Du maste alltsa ge ditt barn mat med sig till skolan, alternativt hamta upp under unchtid (mkt vanligt) for att sedan lamna av igen nar lunchen ar slut, elelr betala for att barnet ska ata i skolan, sa dar far man valja sjalv vad osm passar bast.
    Min dotter var tre dagar for sen for att fa borja  nu i spetember  hon maste borja i november, hon ar fodd i mars.. sa ja. Hoppas det gar nagra svar?

I ovrigt tycker jag standarden har ar MKT lagre an i sverige med hus och sa.
     Vi hyrde en lagenhet i bojran, den var billig, men langt ifran nyrenoverad, sen ville vi kopa hus, det avr helt omojligt i Brugge, for 3 miljoner far du ett hus dar..
     Sa vi kopte ett billigare hus och renoverade upp det, nu ska vbi flytta igen, nastan dubbelt sa dyrt hus och anda finsn ingen varme i nagot av rummen, elen maste goras om osv osv, sa dte ar viktigt att ni kollar pa allt som hsuet har, och inte bara tar for givet att dte och dte finns i alla hus har i sverige, alltsa borde dte vara standar d i beligen ocksa. Dubbel glas ar tex inte alls nagot man kan rakna med, och det blir kallt pa vintern sa da far man tillslut installera det sjalv. NU har ju vi kopt, men gissar att dte ar liknande om man hyr, beroende pa hur mkt man ar villig att betala i hyra.

En anan grej jag lmarkt av , tex i Brugge och har iaf ar att dom iten gilalt utlannignar speciellt mkt, aven om jag pratar engelska valdigt bra sa vagrar dom gora det, envisas med att prata till miog som en femaring nar dom hro att jag iten pratar nederlandska perfekt och sa, det stor mig otroligt mkt.
     Det ar svart att fa bra jobb om man iten pratar bade franska, hollandska och iaf lite tyska....
    Men ahr du jobb pa g redan sa ar ju iten det nagot problem alls.

Jag saknar sveriges natur och att husen inte ar ihoptryckta overallt, men dte beror vall ocksa pa vad man gillar. Har ar ju standarden radhus... Villa ar lyx.
    Ogilalr dessutom layouten i husen som alltid ar avlanga och ihoptryckta
    Ber om ursakt for min stavnign, jag gav upp nar jag bytt till tredje tangentbordet med annan bokstavsordnign pa ;) Hoppas jag kunant ge nagra bra svar.
    Tack för det långa svaret, det var inga problem att läsa Glad. Min son är också född i mars så jag kanske kan försöka få in honom från november då (om flytten blir av, det är inte helt klart än). Hur är skolorna annars?

Jag kikade lite på lägenheter och misstänkte nästan att standarden är sämre än här, men hoppades att det skulle finnas nya lägenheter också. Jag har bott utomlands tidigare och det känns som om jag har gjort min tid i dragiga hus med mögel så det gör mig lite tveksam. Dessutom vill vi gärna köpa snart.

Jag antar att det är lättare att vara utlänning i Leuven eftersom det borde finnas fler där. Jag skulle jobba vid universitetet så på jobbet räcker det med engelska. Min partner kommer från Tyskland så han talar iallafall tyska flytande och har lång erfarenhet inom sitt yrke.

Det är svårt, vi lämnar ju en stabil tillvaro här så jag vill gärna att det ska bli bra. Hur trivs du annars med att bo i Belgien? 
  • Fenna
    jessamy skrev 2010-08-23 08:37:50 följande:
    Fenna: Ah skulle ta mig en dag att fundera ut allting. Egentligen är det bara små saker.
    Men här i Sverige. När jag har barn så umgås jag me andra mammor. Jag låter barnet jag har leka med andra barn. JAg går på öppna förskolan, jag går och fikar etc.
    I belgien när jag pratar med mina belgiska vänner så har dom aldrig hört talas om det. Dom satt hemma hela mammaledigheten. dvs 12 veckor. Man kan få 3 månader till om man ammar men vet inte hur betalningen är då. Dom längtade tillbaka till jobbet.

Sverige är mera barnanpassat. Tycker jag! Går inte att åka tåg själv för det är för branta trappor och för långa mellanrum mellan tåg och perrong. Man måste be om hjälp. Då vill dmo helst att man ringer till tåget före och bokar assistant. Detta är om man åker med barnvagn. Nu är ditt barn så stort så du kan förmodligen lyfta på barnet och sen upp vagnen.

Dom äter mycket bröd! Verkligen mycket bröd. Det höll på att driva mig till vansinne.

Standarder.. Jag tycker att vi har bättre standard i Sverige. Då har jag bott i Belgien i 6 månader och har lite att jämföra med.
    Dock så finns det riktigt fina lägenheter alt hus att hitta. I belgien så tar man oftast med sig egen kyl, frys etc. Sånt som vi är vana att det finns här i Sverige.

Jag har inte hittat många lekparker. Men min svärmor bor i en by så där finns bara en ca 10 min bilresa från dr hon bor. Däremot säger sambon att det finns i städerna. Leuven är ju en större stad.

Vad dagis kostar vet jag inte. Eller Jag trodde det var dyrt. Min svärmor är ledig varannan vecka för att ta hand om barnbarn så dom slipper gå på dagis (skola går dom i så klart dom större).

Annars tycker jag människrona i Belgien är trevliga. Finns enomrt mycket dialekter!! =) Svårt med språket. Ja vad ska man säga? Det går att lära sig att läsa. Jag tycker att talet är svårt för att språket är uppbyggt annorlunda en svenskan.

Jag vill sova nu = Ik wil nu slaapen. (jag vill nu sova). Ett exempel.

Går att lära sig själv.

Vi funderar på att flytta tillbaka. Dock väntar vi nummer 2 just nu och jag vill ha min svenska föräldraledighet. Sen vill jag att mina barn ska vara större så dom klarar sig lite själv. Just för att där vi kommer bo finns inga grannar med barn så mina barn kommer inet ha några lekkamrater.

Gud det låter som om jag bara gnäller!

Belgien är ett trevligt land, det är nära till Franrike, Tyskland, Holland och Luxemburg. Finns ju skog i Belgien med även om man inte tror det. Om man åker ner till gränsen mot frankrike. Är inte långt till kusten och där finns jättefina stränder.

Min svärmor säger att kleuterklas är gratis. ! =)
    Tack. Ja den korta mammaledigheten är ju inte ideal. Någon gång vill vi ju ha en till... Jag antar att pappor inte kan vara hemma?

Jag älskar bröd Glad, men försöker att begränsa det lite för sonen. Det verkar ju som om du och Tosstess har lite olika erfarenheter av standarden på hus så jag hoppas att Leuven överenstämmer mer med dina.

Ordningsföljden på ord låter som tyskans. Hoppas att det hjälper mig lite iallafall. Tänker dock lite på om det blir mycket för sonen eftersom vi redan har tre språk hemma.

Jag antar att du trots allt trivdes bra i Belgien eftersom du är på väg tillbaka? Jag vill gärna bo mer centralt i Europa och vi skulle ha relativt nära till min sambos familj så det är ju två plus. Sen är ju jobbet intressant så det blir ett annat plus.
Svar på tråden Flytta till Belgien (Leuven)?