• ttaarraa

LCHF - hjälp!!

Hej..

Jag ska börja med lchf metoden imorgon tänkte jag. Har lite frågor. Till frukost måste jag ha något som går att äta på jobb (vi har kyl, frys & micro på jobb). Dvs jag kan inte steka bacon eller göra omlett m.m. Är heller inte så sugen på ost och skinkrullar med massa smör i..

Kan man äta turkisk yoghurt blandat med filmjölk, solrosfrön och osockrade bär (hallon, björnbär, jordgubbar och blåbär)?

Har läst att man kan äta finncrisp med smör och ägg, är det okej med finncrisp?

En sista fråga, vad är "okej" kolhydratmängd per 100 gram?

Jag tränar även 4 dagar i veckan, orkar man lika mycket även utan massa kolhydrater? Tips på något speciellt man ska äta då?

Väldigt tacksam för svar :)

• Svar på tråden LCHF - hjälp!!
  • Linda1976

En sådan frukost blir lätt väldigt mycker kolhydrater:

fil: 5 gr/100 gr
    t. yoghurt: 4 gr ca /beroende på sort
    hallon/blåbär: ca 8 gr/100 gr

Så redan där är du uppe i kanske 15-20 gr carbs beroende på port. storlek, dvs lika mycket som du ska äta på en hel dag.

kan du inte ta med dig 2 kokta ägg, majjo och lite räkor?
    Middagsrester? (ja, det är en främmande tanke, men man vänjer sig)
    släng ihop en omelett dan innan och ta med
    1 dl creme fraiche, ½ dl turkisk youhurt och lite hackad mandel (om du får ner det)

Man brukar säga max 5 gram kolh/100 gram livsmedel, men det beror ju lite på mängderna man äter också.

1 finncrisp innehåller 4 gram carbs. Du får fundera på om det är värt det  - det är lätt hänt att det blir mer än en.

Vissa orkar träna som vanligt, vissa inte - du får prova. Björn Ferry tog os-guld på LCHF

Lycka till! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • ttaarraa

Okej tack så mycket.

Kan man äta keso blandat med något eller det innehåller också mkt kolhydrater?

Är allergisk mot fisk och skaldjur så inga räkor här inte :(

Men att laga en omlett dagen innan var ett bra tips, så värmer man bara den till frukost, tack :)

• Labbematte

Jag äter turkisk yoghurt med valnötter och paranötter (3% kolhydrater) till frukost på jobbet Glad

Det går visst att ha i bär- helst hallon: i den här tabellen kan du se hur mycket kolhydrater som bär, frukt och grönt innehåller: http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c56c3b7e-f985-4d06-a477-079fb52f0186

Bättre att blanda turkisk yoghurt med grädde än filmjölk om man ska köra LCHF. 

Finncrisp innehåller 4 gram kolhydrater per skiva (annars försöker man oftast hålla sig till produkter med under 5% kolhydrater- alltså mindre än 5 gram per hundra gram produkt.) . Men äter man bara ett par stycken så är det väl okej Flört

• Linda1976
    Labbematte skrev 2010-08-16 10:07:19 följande:
    Jag äter turkisk yoghurt med valnötter och paranötter (3% kolhydrater) till frukost på jobbet Glad

Det går visst att ha i bär- helst hallon: i den här tabellen kan du se hur mycket kolhydrater som bär, frukt och grönt innehåller: kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?Arti...

Bättre att blanda turkisk yoghurt med grädde än filmjölk om man ska köra LCHF. 

Finncrisp innehåller 4 gram kolhydrater per skiva (annars försöker man oftast hålla sig till produkter med under 5% kolhydrater- alltså mindre än 5 gram per hundra gram produkt.) . Men äter man bara ett par stycken så är det väl okej Flört
    Men hur lätt är det att ta kanske 40 gram blåbär?

Räkna på det:

1 dl turkisk youhurt (Lindahls i hink) 4 gram
    1 dl blåbär: 8 gram
    1 dl fil: 5 gram eller om man tar ½ dl cf istället: 1,25

Då är vi uppe på MINST 13 gram, för att gå ner ska man hålla sig helst på max 20. Är det inte slöseri att bränna nästan allt på frukosten, det målet som dessutom påverkar insulinet resten av dagen?

Ett par stycken FinnCrisp? Tja, 8 gram är nästan hälften av dagsintaget, men är det värt det så....

• Linda1976
    ttaarraa skrev 2010-08-16 10:07:13 följande:
    Okej tack så mycket.

Kan man äta keso blandat med något eller det innehåller också mkt kolhydrater?

Är allergisk mot fisk och skaldjur så inga räkor här inte :(

Men att laga en omlett dagen innan var ett bra tips, så värmer man bara den till frukost, tack :)
    Keso är ju inte så fett, http://www.arla.se/Default____17795.aspx men lågt kolhydratinnehåll, så blanda med lite cf eller vispgrädde.
  • Labbematte
    Linda1976 skrev 2010-08-16 10:13:47 följande:
    Men hur lätt är det att ta kanske 40 gram blåbär?

Räkna på det:

1 dl turkisk youhurt (Lindahls i hink) 4 gram
    1 dl blåbär: 8 gram
    1 dl fil: 5 gram eller om man tar ½ dl cf istället: 1,25

Då är vi uppe på MINST 13 gram, för att gå ner ska man hålla sig helst på max 20. Är det inte slöseri att bränna nästan allt på frukosten, det målet som dessutom påverkar insulinet resten av dagen?

Ett par stycken FinnCrisp? Tja, 8 gram är nästan hälften av dagsintaget, men är det värt det så....

Det har du såklart rätt i.

Men om TS önskar lägga nästan alla sina kolhydrater på frukosten per dag så kan man ju göra så också. Och jag tycker att det är bättre att äta någon finns crisp om dagen än att inte stå ut med "metoden" mer än en vecka.
    Själv äter jag inte finn crisp eller något liknande. Men jag klarar mig bra utan. 
    Och jag tänkte mer att TS kunde tillåta sig en halv dl hallon, vilket borde räcka för att ge yoghurten lite smak. 

Jag är ingen "äkta" LCHF:are, för jag måste dra ner på mängden mat om jag ska gå ner i vikt- men jag klarar av att minska portionerna när jag undviker kolhydrater. 

Men det där är väldigt individullt, det och hur mycket kolhydrater man "tål" medan man klarar av att gå ner. 
  • Linda1976

Nä, det är klart. Allt handlar ju om vad man vill uppnå, vad man pallar med och vad man tål. Men om man generellt sett ska äta  20 gram/dag för att gå ner, så ÄR det dumt att bränna nästan allt på morgonen, för det blir väldigt torftig mat resten av dagen....

• ttaarraa

Måste bara ställa en fråga. Jag har väldigt svårt för det här med grädde och fet mat osv.

Går man verkligen ner även om man äter massa grädde och fett, verkar så konstigt.

Borde det inte vara bättre att äta low carb low fat? Dvs inga kolhydrater men ändå inte så mycket fett.

På vilket sätt hjälper fettet till, att man håller sig mätt eller vad?

• Jesster

Till jobbet brukar jag ha till frukost TY blandat med rapsolja och Fun Light som smaksättning. Till lunch har jag kyckling/tonfisk/räksallad. Alltså kött med lite sallad och gurka. Är det en röra så är den fet i sig själv, är det rent kött blandar jag en klick CF med kryddor eller gör en vinägrett. Eller köttfärsbiffar med lite sallad och bearnaisesås. Jag föredrar kall mat men det har hänt att jag har micrat kött och blomkålsgratäng.

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
Svar på tråden LCHF - hjälp!!