• Maroschka

Du som virkar egna mössor

Jag vill lära mig och kämpar på. Visa mig gärna bilder, berätta om garn och nålstorlek och mönstret

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Svar på tråden Du som virkar egna mössor
  • Estrelinha

Jag hittade ett mönster på en sida, Hannas blogg, tror jag den hette. Där finns bra beskrivet hur du gör och även tips på garn och stl på virknål. Behöver du lära dig tekniken kan du anv garnstudio.se (com ?), där finns bra beskrivningar av maskor etc. Själv håller jag på med en bebimössa nu men har iiiingen aning om den blir i rätt stl, ser rätt stor ut tycker jag.. så jag kämpar också på lite ... =)

Vet du kanske på ett ungefär hur stort huvudet är på en nyfödd-4 mån?

• Belinda80
    Estrelinha skrev 2010-09-11 14:04:47 följande:
    Jag hittade ett mönster på en sida, Hannas blogg, tror jag den hette. Där finns bra beskrivet hur du gör och även tips på garn och stl på virknål. Behöver du lära dig tekniken kan du anv garnstudio.se (com ?), där finns bra beskrivningar av maskor etc. Själv håller jag på med en bebimössa nu men har iiiingen aning om den blir i rätt stl, ser rätt stor ut tycker jag.. så jag kämpar också på lite ... =)

Vet du kanske på ett ungefär hur stort huvudet är på en nyfödd-4 mån?
    hmm. de måste va de måttet bvc sköterska tar o på min 4 månaders kille e måttet 42,5  runt om.. vet ej om de e de som dom menar men de måttet e på våran kille (han följer alla kurvor perfekt ) så hoppas ja kunde hjälpa till
  • Estrelinha

Åh tack för så snabbt svar Belinda!! Då blir min mössa för stor med andra ord :) Vet du hur stor han va när han föddes?

• Belinda80

Bara glad över att kunna hjälpa till nånstans här hehe.. när han föddes hade han 34 i huvudomfång =)=) hoppas de hjälper ännu mer hehe

Ha en fortsatt trevlig helg =) 

• Estrelinha

Tack!! =) Dags att repa upp en del av mössan och göra den mindre, helt klart!

Trevlig helg!

• Jeena

Har fått dille på att virka OS-mössan, mimejd.bloggplatsen.se/2010/02/15/2547679-virka-en-egen-os-mossa-monster/ fast med olika färger och med en blomma garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=33&lang=se på sidan. Har gjort nån typ av picotkant längst ner oxå för att få den att se lite "finare" ut än den vanliga OS-mössan. Använder Järebos Molly-garn, hur gött som helst att virka med. 7mm nål till mössan och 3,5 till blomman. Har gjort 5 st redan, hela släkten kommer gå runt med likadana snart hihi.. Fast ja ska påbörja ett projekt med blåbärsmössor till barnen i närheten snart Skrattande

• Maroschka
    Jeena skrev 2010-09-27 10:57:57 följande:
    Har fått dille på att virka OS-mössan, mimejd.bloggplatsen.se/2010/02/15/2547679-vir.../ fast med olika färger och med en blomma garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=... på sidan. Har gjort nån typ av picotkant längst ner oxå för att få den att se lite "finare" ut än den vanliga OS-mössan. Använder Järebos Molly-garn, hur gött som helst att virka med. 7mm nål till mössan och 3,5 till blomman. Har gjort 5 st redan, hela släkten kommer gå runt med likadana snart hihi.. Fast ja ska påbörja ett projekt med blåbärsmössor till barnen i närheten snart Skrattande

Det är ju precvis nåt sånt där jag vill göra, med blomman o allt
  • Maroschka
    Jeena skrev 2010-09-27 10:57:57 följande:
    Har fått dille på att virka OS-mössan, mimejd.bloggplatsen.se/2010/02/15/2547679-vir.../ fast med olika färger och med en blomma garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=... på sidan. Har gjort nån typ av picotkant längst ner oxå för att få den att se lite "finare" ut än den vanliga OS-mössan. Använder Järebos Molly-garn, hur gött som helst att virka med. 7mm nål till mössan och 3,5 till blomman. Har gjort 5 st redan, hela släkten kommer gå runt med likadana snart hihi.. Fast ja ska påbörja ett projekt med blåbärsmössor till barnen i närheten snart Skrattande

Har du kört med fasta maskor eller stolpar? Det verkar ju väldigt olika i kommentarerna vad dom gör.
  • Jeena
    Maroschka skrev 2010-09-27 15:25:45 följande:
    Har du kört med fasta maskor eller stolpar? Det verkar ju väldigt olika i kommentarerna vad dom gör.
    Har använt halvstolpar!! Vanliga eller halv spelar nog ingen större roll egentligen, men de halva blir väl lite kortare. Gjorde fasta maskor först ett tag av misstag hihi.. men det ser alldeles för kompakt ut med det tjocka garnet, iaf för min smak.
     Lycka till, hoppas det blir några goa mössor i höst!!Skrattande
  • Strumpan 78

Mössan blir mer töjbar och sitter bättre om man använder halv eller helstolpar. Den blir lite stel av fastamaskor, speciellt om man anv ett garn som i sig inte är så töjbart. (det går dessutom fortare att virka i st/hst i stället för fm)

• Estrelinha

Kan meddela att jag fått ihop två mössor redan till fisen i magen, en liten i brun och marsipangrön (för tankarna till dammsugare =P) och med små öronlappar på, och en större i samma grön, ljusgul och vit. Får se om jag fotar nån gång och lägger upp bilder.

Nästa projekt är att göra bebistofflor som matchar den minsta mössan.. nån som har några bra tips? Jag vill inte ha en tjejmodell för jag vet inte vad fisen har bestämt sig för att bli för nåt än. Kollade runt på garnstudio och såg en beskrivning på jultofflor, nån som testat den beskrivningen? Fast jag får ju tänka bort spännet och knappen.

Svar på tråden Du som virkar egna mössor