Du som virkar egna mössor
Jag vill lära mig och kämpar på. Visa mig gärna bilder, berätta om garn och nålstorlek och mönstret
Jag vill lära mig och kämpar på. Visa mig gärna bilder, berätta om garn och nålstorlek och mönstret
Jag hittade ett mönster på en sida, Hannas blogg, tror jag den hette. Där finns bra beskrivet hur du gör och även tips på garn och stl på virknål. Behöver du lära dig tekniken kan du anv garnstudio.se (com ?), där finns bra beskrivningar av maskor etc. Själv håller jag på med en bebimössa nu men har iiiingen aning om den blir i rätt stl, ser rätt stor ut tycker jag.. så jag kämpar också på lite ... =)
Vet du kanske på ett ungefär hur stort huvudet är på en nyfödd-4 mån?
Åh tack för så snabbt svar Belinda!! Då blir min mössa för stor med andra ord :) Vet du hur stor han va när han föddes?
Bara glad över att kunna hjälpa till nånstans här hehe.. när han föddes hade han 34 i huvudomfång =)=) hoppas de hjälper ännu mer hehe
Ha en fortsatt trevlig helg =)
Tack!! =) Dags att repa upp en del av mössan och göra den mindre, helt klart!
Trevlig helg!
Har fått dille på att virka OS-mössan, mimejd.bloggplatsen.se/2010/02/15/2547679-virka-en-egen-os-mossa-monster/ fast med olika färger och med en blomma garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=33&lang=se på sidan. Har gjort nån typ av picotkant längst ner oxå för att få den att se lite "finare" ut än den vanliga OS-mössan. Använder Järebos Molly-garn, hur gött som helst att virka med. 7mm nål till mössan och 3,5 till blomman. Har gjort 5 st redan, hela släkten kommer gå runt med likadana snart hihi.. Fast ja ska påbörja ett projekt med blåbärsmössor till barnen i närheten snart
Mössan blir mer töjbar och sitter bättre om man använder halv eller helstolpar. Den blir lite stel av fastamaskor, speciellt om man anv ett garn som i sig inte är så töjbart. (det går dessutom fortare att virka i st/hst i stället för fm)
Kan meddela att jag fått ihop två mössor redan till fisen i magen, en liten i brun och marsipangrön (för tankarna till dammsugare =P) och med små öronlappar på, och en större i samma grön, ljusgul och vit. Får se om jag fotar nån gång och lägger upp bilder.
Nästa projekt är att göra bebistofflor som matchar den minsta mössan.. nån som har några bra tips? Jag vill inte ha en tjejmodell för jag vet inte vad fisen har bestämt sig för att bli för nåt än. Kollade runt på garnstudio och såg en beskrivning på jultofflor, nån som testat den beskrivningen? Fast jag får ju tänka bort spännet och knappen.