• Siamüsen

Franska tråden

Wagram skrev 2010-09-08 09:19:00 följande:
    Ni som har haft barn i CP här. Är det alltid så att föräldrarna inte får gå med in i klassrummet första dagen och att de börjar bara pang bom utan någon som helst inskolning? Jag tyckte det kändes jättehemskt när vi fick lämna av sonen i trappen första dagen och han fick gå en hel vanlig dag med en gång. Vi hade inte ens fått hälsa på maitressen innan och vid hämtning är det knappt hon hinner tala om hur det gick. Nu verkar allt gå relativt bra ändå, men det känns inte helt okej i mammahjärtat.
    Så var det för vår son med skillnaden då att föräldrarna fick vara med de första 20 minuterna och leka en lite namnlek. Nu är sonens skola iofs lite speciell och jag vet att den yngre sonens skola inte har nagon inskolning. Eller hans skola blir det ju inte iofs, men den skolan han skulle ha gått i.

Vad som förvånar mig mer är alla läxor de fått från allra första veckan.
  • Siamüsen

Bor utanför Paris förresten, fransk man och tre barn. Dock är jag helt fel person att fråga om Frankrike-råd då det känns som om jag lever utanför det riktigt franska större delen av tiden. Inte självvalt dock.

• Siamüsen

Vi har bra kontakt med sonens skola tycker jag. Däremot verkar de gå snabbare fram här än i Sverige. Förra veckan skulle de lâra sig alfabetet fran en tisdag till en torsdag tex. Kanske helt ok för de barn som gått i skolan tidigare men det har inte min son.

Han är dessutom inte speciellt motiverad tydligen utan drar iväg och tittar ut genom fönstret när han tröttnar Alternativt svarar Fuck It! när han inte har lust att göra nagot. Jorås'att...går ju strålande det här

Här möts de dock i entren.av nagon ur personalen.

• Siamüsen
    Wagram skrev 2010-09-20 15:36:13 följande:
    Personalen möter dem i entrén här också och följer dem upp om de inte kan/vill gå upp själva. Sedan puttar/drar de barnen upp för trappan om de inte vill gå på ett sätt som jag tycker är onödigt burdust. Jag hinner knappt säga hej då ibland. Nu har i alla fall sonen börjat gå upp själv vilket jag föredrar.
    Usch vad trist
  • Siamüsen

Klasserna hâr är verkligen hemskt stora. En av anledningara till att vår 4-aring får stå över detta året. Nästa år blir vi nog tvingade att skola in honom dock oùm vi ens ska kunna ha en lite chans att få in honom i samma skola som hans bror, men det verkar kört av vad jag tolkat fran rektorn.

• Siamüsen
    Stinis Olsson skrev 2010-10-08 20:23:55 följande:
    Var bor ni då? Storstad?
    Jisses, blir nästan skraj när jag ser så mycket skillnader det är mellan de svenska och franska skolsystemen. Inte aktuellt för oss riktigt än men maternelle blir det ju om bara drygt ett år.

Ni som har lite mer koll och erfarenheter, vad upplever ni är det bästa resp. sämsta skillnaderna mellan sv. och fr. skolan?
    Utanför Paris.

Mina barn har aldrig gatt i skolan i Sverige sa jag vet inget om skillnader. Och sonen som gar i skola gar i en vanlig, men lite speciell skola sa jag kan inte jämföra där heller.
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-08 20:30:14 följande:
    Mina barn har aldrig gått i svensk skola, men väl i Amerikansk, och den största skillnaden tycker jag är det som vi talade om tidigare: att man som förälder har så lite att säga till om, och inte ens får gå med barnen in i skolan i många fall. Sean har jag en känsla av att de kräver väldigt mycket rent akademiskt av barnen väldigt tidigt.
    Kräver mycket håller jag med om. Sonen förväntas redan kunna lâsa nu efter bara nagra veckor. Alfabetet skulle de kunna vecka 2. Nu tror jag iofs de flesta lâr sig alfabetet i GS men min son har ju inte gatt i skolan innan.

Just nu läser de långa dikter som de ska kunna citera utantill. Sånt gör man vâl inte ens i svenska skolor?
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-10 18:19:27 följande:
    Ja, den himla skrivstilen de får lära sig redan från början är tydligen jätteviktig. De har inte ens fått lära sig läsa ännu, men skrivstil, det skall de kunna!
    Tror inte min son lär sig den. Dâremot ska de kunna läs ord utan att kunna lâsa.
  • Siamüsen

Halloj i strejken. Nagon som märkte av den idag?

• Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 15:33:58 följande:
    Hoppsan, det där skulle jag ha postat i en annan tråd. Jag håller på att överväga att sätta min dotter i en förskola, men det skulle innebära en massa annat strul, så jag vet inte hur jag skall göra.
    Mina gar inte i förskola alls. Tycker klasserna är för stora. Hur är det hos er?
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 20:06:39 följande:
    Sonen går i Grande Section, vilket väl räknas som förskola. Lillan har precis fått plats halvdagar på en tvåspråkig förskola där de tar emot barn som är lite över två som yngst (hon fyllde två i juni). Klasserna är ganska små, bara 18 barn på tre vuxna. Det verkar jättebra, men skulle bli lite struligt med hämtning och lämning (plus att vi precis anställt en engelskspråkig barnvakt två dagar i veckan) så jag tvekar lite.
    Jag är med.. Vet dock ite vad jag ska råda dig till, om du ens vill ha råd. Kan ni inte testa i nagra veckor och se exakt hur struligt det blir och om det kanns som om det är vârt det?

Är det mest för att uppehålla engelskan?
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 20:19:22 följande:
    Jo, jag tar gärna råd. Engelskan får hon ju ändå via barnvakten, men jag tror att hon skulle trivas i en större grupp eftersom hon är van vid det från USA och hon är väldigt social. Jag vet precis hur struligt det skulle bli, och om jag vill ha något liv förutom att hämta och lämna barn hela dagarna måste vi täcka upp med barnvakt åtminstone några dagar i veckan. Det i sin tur skulle naturligtvis innebära ökade kostnader, och det är lite där skon klämmer. Samt att vi skulle få börja strula med barnvaktens tider det första vi gör, nu när vi precis har hitta någon som är bra och som det funkar med. Lillan kommer i vilket fall att börja halvdagar på EAB nästa år, så det kanske är lika bra att vänta. Andra barn får hon ju möjlighet att träffa ändå, men det blir väl ändå inte riktigt samma sak.
    Finns det inga lekgrupper fôr barn du kan ta henne pa sjalv annars? Kanske kan vara vârt att kolla upp svenska och amerikanska kyrkan om de kânner till nagot?
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 20:23:22 följande:
    Jodå, vi går på sådant redan, så egentligen behöver hon inte gå på förskolan för det. Det är bara det att jag vet att hon skulle älska det...
    I see

Kan man ga bara nagra dagar i veckan eller är det varje dag som gâller? Tänkte om hon gar Mandag-tisdag tex sa har ni ju resten av veckan fri och ostrulig.
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 21:09:44 följande:
    Har du inte bott tillräckligt länge i Frankrike för att inse att den typen av individuella lösningar är totalt omöjliga?? Nope, det är alla dagar utom onsdag som gäller eller inga alls! 

Alltså, jag kanske får förklara att denna skolan egentligen har superlång väntetid, men eftersom de gärna vill ha barn som behärskar engelska (vad nu det än innebär när man är lite över två...) så har de vikt en plats åt lillan trots att jag kontaktade dem först i förra veckan och inte ens officiellt har ansökt om en plats ännu. Därför är det detta eller inget som gäller. Jag fick förhandla mig till en veckas betänketid, men egentligen ville de ha ett svar direkt eftersom andra står på kö och väntar på en plats.

Just nu lutar det åt att vi struntar i alltihop, men jag kan inte komma ifrån känslan av att enbart ur dotterns synvinkel skulle det vara det absolut bästa. Och visst vill man att ungarna skall ha det absolut bästa?!

Klart man vill attt de ska ha det bâsta men ibland gar ju inte allt ihop som det ska. Bitttra verkligheten

Sjâlv har jag angest över mellansonens framtida skola och kan ligga vaken pa nâttera och försöka fundera ut en lösning. Vet ju som sagt att det franska systemet är analt. Vill ju inte att det ska ga at helvete för honom fran början. Funderar pa att ringa stora sonens lâkare och fråga om råd hur vi ska göra.
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 22:25:14 följande:
    Usch, ja, jag vill väl inte riktigt acceptera den "bittra verkligheten" (som för övrigt inte alls är så himla bitter, det är bara jag som är lite fjantig). Vad är problemet med sonens framtida skola?
    Den lokala skolan gillar jag inte alls. Fick hemskt daligt intryck av den när vi var där. Privatskolan som finns är 2-sprakig (fra-eng) vilket är positvt men båda skolarna har över 30 elever i klassen. Sonen är hyperaktiv och "överintelligent" (som det sa fint hette hos psykiatikern) och
  • Siamüsen

sorry:

Och har koncentrationsproblem om det blir stökigt runt honom. Sa ingen av skolorna passar egentligen honom vâl.

Stora sonens skola har mycket små klasser, en lärare plus 2 assistenter per klass, de har helt annan inställning än den vanliga franska skolan, de har mycket bra resultat pa studienivå, hogre tempo (vilket skulle pssa honom) och anpasssar sig efter den individuella eleven och dess behov. Men där verkar han inte kunna fa ga innan college.

Exceptionnellt har de tagit in "vanliga" elever sa rektorn när jag pratade med honom.

(jävla tangentbord förresten)

Sa vi ska försöka se om överlâkaren pa sjukhuset kanske kan hjälpa till pa nagot sätt. Hon tror nämligen skolan skulle passa honom bra

• Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 22:56:45 följande:
    Ja, men i så fall är det väl där ni får sätta honom. Om han har en medicinsk anledning att gå där kanske det går lättare att få plats? Då räknas han kanske inte ens som en "vanlig" elev?
    Jag vet inte. Lite det jag vill kolla med overläkaren, men det verkar svårt att få in honom.
Svar på tråden Franska tråden