• Anonym (vad göra??)

Min 6-åring kissar på sig...

Jag vet inte hur jag ska hantera att min 6-åring kissar ner sig. Hon blev blöjfri som 2-åring och det har inte varit några problem alls med det förrän i våras då hon helt plötsligt började kissa ner sig igen. Det är jättebesvärligt, jag har försökt påminna, uppmuntra, ge tips och råd, fråga om det är något som är obehagligt (typ smutsiga toaletter), ja ALLT jag kan tänka mig. Ändå kissar hon ner sig typ en gång per dag på dagis. Idag var första dagen på förskolan och när jag hämtar henne har hon kissat ner sig igen... Jag vet inte vad jag ska göra för att få ett slut på det här! Jag är rädd att de andra barnen kommer att börja reta henne, för när man är 6 år ska man helt enkelt kunna gå på toaletten i tid. Har ni några tips, vad kan jag göra för att få ett slut på det här??

• Svar på tråden Min 6-åring kissar på sig...
  • Annika1981

Som förskollärare så kan jag bara säga att det är vanligare än man kan tro hos en 6-åring. En anledning skulle kunna vara att hon är så inne i det hon gör att hon glömmer av att gå på toaletten.  Det enda man kan göra är att påminna anser jag, både som förälder och som personal på förskolan. Samt att detta görs utan att skuldbelägga. Tids nog går det över. Märker ni någon skillnad hemma och på förskolan? T ex på helgerna och vardagarna?

• Anonym (vad göra??)

Det har gått bra hela sommaren och nu på helgerna, även om vi har haft kompisar på besök eller annat program. Förmodligen beror det väl på att jag håller uppsikt och påminner henne om att gå på toaletten titt som tätt. Men det känns så konstigt att behöva göra det nu när hon har klarat av att sköta det själv tidigare! Innerst inne tror jag ju också att det kommer att gå över, men just nu känns det som att det aldrig kommer att hända...

• Anonym (vad göra??)

Ja, svarade aldrig på frågan... Det händer nästan uteslutande på dagis/förskolan, inte här hemma. Hon bytte dagis vid årsskiftet och det var då det började. Kan ju faktiskt vara så att det blev så mycket nytt och skoj så att hon därför glömmer att gå på toaletten. Men hon säger att hon känner sig kissnödig så jag skulle vilja få henne att förstå att det är då man ska gå!

• Annika1981

Då vi har haft barn på min förskola med samma "problem" så påminner vi dem lite oftare att gå på toaletten. Och detta görs helt utan att skuldbelägga. Skulle han/hon ha råkat kissat ner sig så hjälps vi åt, barnet och jag att byta kläder och sedan är det inte mer med det. Värst tycker jag dock att det är om barnet råkat kissat ner sig och inte kommer och säger till, jag anser att det är ovärdigt för barnet att behöva gå i kissiga kläder... Jag säger till barnet att "det gör inget om du kissar ner dig, men kom och säg till om du råkat göra det". Jag tycker att du ska be personalen på förskolan om hjälp då din dotter är där, om du inte redan gjort det.

• Anonym (vad göra??)

Tack för dina tips! Jag har inte talat med personalen på förskolan, jag har på nåt sätt tänkt att det skulle bli pinsamt för min dotter. Men kanske det är tvärtom - det blir enklare om hon vet att hon kan prata med dem och till vem hon ska vända sig till... 

Svar på tråden Min 6-åring kissar på sig...