• Annika1981

Min 6-åring kissar på sig...

Som förskollärare så kan jag bara säga att det är vanligare än man kan tro hos en 6-åring. En anledning skulle kunna vara att hon är så inne i det hon gör att hon glömmer av att gå på toaletten.  Det enda man kan göra är att påminna anser jag, både som förälder och som personal på förskolan. Samt att detta görs utan att skuldbelägga. Tids nog går det över. Märker ni någon skillnad hemma och på förskolan? T ex på helgerna och vardagarna?

• Annika1981

Då vi har haft barn på min förskola med samma "problem" så påminner vi dem lite oftare att gå på toaletten. Och detta görs helt utan att skuldbelägga. Skulle han/hon ha råkat kissat ner sig så hjälps vi åt, barnet och jag att byta kläder och sedan är det inte mer med det. Värst tycker jag dock att det är om barnet råkat kissat ner sig och inte kommer och säger till, jag anser att det är ovärdigt för barnet att behöva gå i kissiga kläder... Jag säger till barnet att "det gör inget om du kissar ner dig, men kom och säg till om du råkat göra det". Jag tycker att du ska be personalen på förskolan om hjälp då din dotter är där, om du inte redan gjort det.

Svar på tråden Min 6-åring kissar på sig...