• FruJohansson82

God tacopaj!

Nån som har något gott recept på tacopaj? Alla förslag är välkomna, gärna med recept (mått och sånt..

• Svar på tråden God tacopaj!
  • Kinya

Tacopaj

Deg:

4½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1½ dl mjölk

2 krm salt

50 g smör

Blanda de torra ingredienserna Smula ner smöret Tillsätt mjölken Jobba ihop till en deg Tryck ut i ugnsform (vanlig ovalform blir bra) 225 grader i ugn i 10 minuter

Fyllning:

500 g köttfärs

1 hackad lök

2½ dl vatten

1 påse tacokryddor

Stek och häll i pajskalet

Sås:

2 dl crème fraiche

3 msk majonnäs

2 krm peppar

1-2 pressade vitlöksklyftor

Blanda Häll över pajen Ströriven ost ovanpå Ugn tills allt ät varmt och osten fått fin färg.

• vargtimme

I och för sig inte en paj, men en lasagne som är det godaste jag ätit i tacoväg

Tacolasagne 4 port

1 finhackad gul lök 400 g köttfärs 2 msk tacokrydda 1 msk smör 400 g krossade tomater (400 g = 1 burk) 1,5 dl mjölk 2 dl crème fraiche 8 lasagneplattor 1 större riven morot 3 dl riven ost Fräs lök, köttfärs och tacokrydda i smör. Blanda ihop mjölk , crème fraiche, krossade tomater och morot. Varva köttfärsfyllningen och tomatröran med pastaplattorna i tre lager, strö över osten. Grädda i ugnen i cirka 30 minuter tills lasagnen fått fin färg.
  • Tingeling83

Deg:
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    50 g margarin
    1 1/2 dl mjölk
    1/2 tsk salt

Blanda ingredienserna till en deg och tryck ut den i en smord pajform. Grädda pajskalet i 225 grader i 5-10 min.
    (Eftersom där är bakpulver i sväller degen lite i ugnen, gör små stickhål med en gaffel.)

Fyllning:
    ca 400 g färs
    1 påse tacokrydda
    1 dl vatten
    1 dl mediumstark salsasås

Stek ihop allt och häll det i pajskalet.

Täckning:
    2 dl créme fraiche
    2 dl riven ost
    1 krm svartpeppar
    skivade tomater

Lägg créme fraichen som ett täcke över fyllningen, lägg på skivad tomat och osten samt svartpepparn. Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader i 10-15 min.

Jag brukar kolla så osten har smält ordentligt, då är den färdig, se bara upp så osten inte blir bränd.
    Servera med nachochips och sallad.

♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
Svar på tråden God tacopaj!