• AnnaKajsa

Risk för ytterligare missfall? Vad säger statistik osv?

Hejsan,

är gravid i v 7 med mitt (förhoppningsvis) andra barn. Hade före första barnet två missfall... Min oro är givetvis stor nu inför vad som ska väntas hända nu... man går o väntar o väntar o tiden går så sakta så sakta....

Jag hörde någon gång att det är absolut vanligast att man får sina missfall före första barnet.. är det någon som vet om detta stämmer?? Kan man någonstans läsa statistik o liknande om detta?

• Svar på tråden Risk för ytterligare missfall? Vad säger statistik osv?
  • Teskedsmamman

Näe, det är nog myt att första graviditeten blir missfall....

Risken är ca 30% att få missfall, om man inte har diagnoserad häg missfallsrisk. Det oavsett om du har haft missfall innan eller inte.

På scb kan det finnas statistik, men inget som jag har kollat.....

3 killar & pojke BF+4 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Teskedsmamman
    Teskedsmamman skrev 2010-08-16 22:42:55 följande:
    Näe, det är nog myt att första graviditeten blir missfall....

Risken är ca 30% att få missfall, om man inte har diagnoserad häg missfallsrisk. Det oavsett om du har haft missfall innan eller inte.

På scb kan det finnas statistik, men inget som jag har kollat.....
    oftast blir missfall.... uttryckte mig lite trött där tror jag
    3 killar & pojke BF+4 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • AnnaKajsa

*puffar* för ytterligare svar.. ? Skrattande

• Olive1

Jag har haft 4 missfall tidigare och är nu gravid i 6 veckan igen (har en 3-årig tjej redan). jag har förstått det som att risken för missfall tyvärr ökar med antalet missfall. Efter 1-2 misfall är risken 10%, efter 3 25%, efter 4 50% och efter 5 75%.. Jag hoppas verkligen att det inte stämmer för då ligger jag nog rätt pyrt till. Fick dessutom en pytteliten brun flytning i går så nu är man ju hyfsat nojig... MEN det är ju också väldigt vanligt att blöda under graviditeten (läs på 11.77.se, de har bra info) så det behöver inte betyda något alls!
    Kram och lycka till! 

• Amazina

Det kan även bero lite på vad som orsakar missfallet. Ett lågt progesteronvärde kan ju snabbt avhjälpas genom läkemedel samtidigt som det är svårt att rädda graviditeten om den stöts bort pga ett kromosomfel. Jag har haft två missfall och har diagnostiserat lågt progesteron. Jag tar nu progesteron för att stötta lutealfasen och en ev tidig graviditet.

• bo74

Jag har haft ett ma, ett mf, en fullgången graviditet och nu är jag i v.5 så har ingen egen erfarenhet och heller inga fakta men jag puffar gärna!

Jag har 6 vänner som haft ett mf eller ma före första barnet och sedan har det gått bra direkt med andra. Jag har 2 vänner som fått missfall mellan första och andra barnet varav det ena berodde på ärrbildning efter kejsarsnitt. Den andra var också snittad men orsaken till missfallet är okänd. Själv är jag snittad...

Lycka till!!

• AnnaKajsa

Härligt med lite fler svar tycker jag!

Jag hoppas verkligen att det går vägen för oss alla! Jag har precis varit iväg med jobbet hela helgen.. o förutom att jag är tröttare än vanligt (men det kanske bara beror på att man inte dricker ngt alkoholhaltigt) och svullen om magen så känner jag mig oförskämt "som vanligt".. vilket jag gjorde med mina två första missfall.. Med sonen så kräktes jag o mådde illa betydligt mer.. så nu är man där o analyserar igen!! Bara för att man har för lite symptom så är man inte nöjd liksom!?!

Jag har också hört någonstans att de flesta missfall sker innan v 8 även om det fortfarande är förhöjd risk framtill v 12... stämmer det?

Olive1 - usch, jag hoppas inte att din statistik stämmer - även om den var mkt intressant att läsa!

• Mummyfied

Jag hade missfall (i vecka 10) före första barnet. Sedan blev sonen till två veckor efter missfallet och fastän jag hört att det är rätt dödsdömt att det ska fästa i sådan fall så gjorde det det och allt gick som sagt bra. Hoppas du får behålla din lilla!

• Olive1

Ja, vet du AnnaKajsa - jag tor att man kanske är lite för internetfixerad helt enkelt - det är ju här man plockar upp all den där infon men egentligen vet man ju inte alls vad som stämmer och inte. Det låter ju helt galet egentligen...=) Men det är ju inte helt lätt att hålla sig borta fråb google heller när man väl har råkat ut för MF och blir gravid igen... Hela tiden analyserar man och funderar...man kan ju bli knäpp för mindre! Just nu t ex nojar jag över att jag tycker min kroppstemperatur har sjunkit! Den brukar ju höjas typ en halv grad när man är gravid och häromdagen hade jag 37,4-5 men i går hade jag plötsligt 36.9/37 igen!? Och direkt börjar jag så klart fundera på om jag har fått MF igen eller om det kan vara normalt...och vad gör man? Googlar så klart! Fast jag hittade ingen direkt info om det... Kan ju också bero på att jag springer omkring utan strumpor och fryser om fötterna (är hemma och VAB:ar med dottern)...vad vet jag! =) Det som gör att jag nojar ännu mer är att det tydligen är i vecka 6 och vecka 11 (om jag minns rätt) som de mest kritiska skedena inträffar (typ att hjärtat ska börja slå och sedan är det något med hjärnans utveckling tror jag) och då är risken för MF förhöjd. Det är därför risken för missfall sjunker betydligt efter vecka 12 - för då är det viktigaste klart! Håller bara tummarna att allt är ok - för oss alla! Nu ska jag gå och ta tempen! ;)

• AnnaKajsa

Olive1 - sluta tempa vet ja Förvånad, har jag aldrig ens tänkt på!

Visst är man sådan...hopplös på att läsa på o analysera... men det kan inte hjälpas när man har en historia som man har liksom... blä!! Vill bara att de här veckorna ska swisha förbi!!

• Olive1
    AnnaKajsa skrev 2010-08-25 21:14:42 följande:
    Olive1 - sluta tempa vet ja Förvånad, har jag aldrig ens tänkt på!

Visst är man sådan...hopplös på att läsa på o analysera... men det kan inte hjälpas när man har en historia som man har liksom... blä!! Vill bara att de här veckorna ska swisha förbi!!
    Ja, ska försöka hålla fingrarna borta från termometern... Om en dryg vecka ska vi ju på VUL så det är bara att försöka få tiden att gå fort fram till dess! I helgen bir det romantisk weekend på herrgård i a f, utan barn, så  det bör ju hjälpa lite åtminstone! =)
  • Angeliic

Oj. Fick själv 2 tidiga missfall innan. Nu är jag gravid för 3:e gången och kan ju lova att jag var lagom hispig fram till v12. Men läste ovan om lite statistik. Läste någonannanstans att risken för missfall en tredje gång är jättelåg. Googlade och sådär en massor i början av denna graviditet. Men ja, det är svårt att veta vad man ska tro ibland :P

Jag försökte bara ta det lugnt osv. Hade ju magont lite då och då i början och trodde såklart det rörde sig om ytterligare ett missfall. Men än så länge mår den lille bra. Hör om du inte kan få göra ett tidigt ultraljud. Jag fick göra ett i v8, ett vaginalt. Visst, det ger ju inga garantier, men man får veta om barnet lever just då så att säga. Jag blev lugnare av det. :) 

Håller tummarna för dig! 

• längtan8402

en väninna till mig fick missfall när magen var jätte stor.. hon var då i v. 24. Helt otroligt, trodde itne det kunde ske, riktigt hemskt.

• RamonaMaria

förlåt, men vad skönt att jag hittade den här tråden. Har precis fått konstaterat mitt andra MA på raken. Att läsa om några av er som haft en fullbordad graviditet efter MF/MA gör att det känns lite lite bättre.

• neapea85

är det inte fler som kan berätta lite mer???  jag vill höra solskenshistorier jag åxå!

• RamonaMaria

Verkar inte finnas fler solskenshistorier. Vi får väl hoppas att vi får möjlighet att skriva in våra solskenshistorier här istället då... :o

• klogu

Jag kan inget om statistik men kan bara meddela att det inte finns något som heter "Den magiska 12-veckorsgränsen". Det är en stor fet jä*la bluff som alla verkar tro på. Det är så många som verkar tro att bara för att man har klarat sig förbi de tolv första veckorna är det bara en transportsträcka tills man sitter med ett levande barn i famnen. Fel fel fel! Jag förlorade mina barn i vecka 22.

TS: Det var ingen statisktik och det var inte riktat till dig. Det var bara mina aggressioner som var tvungna att komma ut. Jag hoppas din graviditet flyter på utan komplikationer!

Svar på tråden Risk för ytterligare missfall? Vad säger statistik osv?