• ulle85

Tips om mat till tjejkväll!?

Jag ska ha tjejkväll nästa helg. Vi blir 10 st och det är tänkt att jag ska bjuda på mat, varmrätt och efterrätt.
    Dom kommer till mig på fredagen så jag vill gärna att det ska vara något man kanske kan förbereda dagen före och som inte tar allt för lång tid att tillaga.
    Jag har en i tjejgänget som ammar (vet inte om det är något hon inte får äta) och en tjej som INTE gillar räkor.
    Har haft funderingar på paj, men alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Tips om mat till tjejkväll!?
  • Anatha

Jag skulle satsa på plockmat det tycker jag är supermysigt när man sitter med tjejerna. Paj är en bra idé som man kan förbreda innan till det kan du servera en sallad, lite kallskuret tex parmaskinka, salami m.m. lite goda ostar, oliver och bröd kan också vara mysigt att ha till och det är minimalt att fixa mer än att ställa fram.

Efterrätt är pannacotta gott och går utmärkt att förbreda kan t.o.m. göras i plastglas så slipper man den disken.

Annars skulle jag nu satsa på att ta vara på de sista jordgubbarna och göra basilikamarinerade jordgubbar. Snoppa och dela jordgubbarna hacka i en handfull basilika samt skalet och juicen från två lime för en liter jordgubbar. Söta efter smak med farinsocker. Till det kan man ha vaniljkesella. Du kan göra jordgubbarna dagen innan de ska dra några timmar men innan du serverar dem så hägg dem i ett duskslag så du häller bort vätskan.

• Nyfiken gul

ja paj är mitt första tips.

som efterrätt kanske en fräsch fruktsallad med färsk frukt och lite glass eller vispad grädde?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ts Mamma

Jag var på en tjejkväll i lördags och blev bjuden på världens godaste och lättaste förrätt - Lax Tartar

4 port.
    1 Laxfile utan skinn som varit fryst minst 2 dygn
    3 valfria förska örter (vi hade koriander, Basilika och gräslök)
    Skalet av ½ citron
    Saften av en citron
    lite olivolja
    en nypa salt

Dela laxen i små strimlor.
    Hacka örterna
    Blanda saften av citronen, citronskalet, oljan och saltet.

Precis innan servering blandar du ihop de tre delarna och lägger upp i små glas - de marineras i glaset och ska inte marineras mer utan det räcker - annars blir det bara "klibbigt". Servera med htt halvt rostat bröd eller liknande.

Kan tillägga att en av de på min tjejträff ammade också - det härfunkade för henne (hon är NOGA med vad man får och inte får... .

Varmrätt:
    Pasta med Lax?

Efterrätt:
    Panacotta?
    Marängbakelse?
    Vit Choklad Mousse med färska hallon och blåbär?

• Anatha

Här kommer recept på min favoritpaj:

Fetaost och olivpaj

Pajdeg:

4 dl vetemjöl

1 krm salt

100 g smör

1 dl kesella

1-2 msk vatten

Fyllning:

2 gula lökar

1 röd lök

2-3 vitlöksklyftor

1 purjolök

1 msk olivolja

Peppar och salt

1 dl tomatsås tex palermo eller egen

250 g fetaost

100 g oliver blandade gröna och svarta

50 g soltorkade marinerade tomater

Äggsmet:

3 ägg

2,5 dl mellangrädde

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda pajdegen och låt vila svalt om man har tid annars pressa ut i formen. Förgrädda pajskalen i 10-15 min. Skala och skiva alla lök, stek den i oljan tills den är mjuk. Bred pastasåsen i formen och ha sen på löken. Skär fetaost och oliver och tomater i lämpliga bitar och lagg på dessa (oliverna kan vara hela). Vispa äggsmeten och ha på den och kryddorna. Grädda 30-40 min.

• Anatha

Kom på en annan sak nu när det är säsong för kantareller så hade jag nog serverat en västerbottenpaj med smörstekta kantareller till förrätt och kanske någon pasta till varmrätt.

• Firefairy

Avocadosoppa 4 port:
    2-3 avocado
    5 dl hönsbuljong
    2 dl cream fraiche
    salt & peppar
    1 citron
    (lyxvariant:100 g stenbitsrom och gräslök)
    Gör buljongen, mixa eller mosa avocadon. Koka upp det tillsammans med buljongen och cream fraiche. Tillsätt någon matsked citron och krydda med salt o peppar.

Laxlasagne till varmrätt - går bra att förbereda dagen innan
    eller moussaka

Chokladpaj

Mördeg:

3 dl vetemjöl
    ½ dl socker
    125g smör
    1 äggula

Blanda mjöl och socker på bakbordet eller i en matberedare. Hacka in smöret till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop degen. Låt den vila i kylskåpet i 30 min. (Jag brukar platta ut den i en form med löstagbar botten och sen in i kylen.)

Fyllning:

100g choklad, gärna marabou blockchoklad går super det med t ex odense
    100g smör
    1½ dl socker
    2 ägg
    1½ dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Tag ut pajformen som stått i kylen. Bryt sönder chokladen och lägg den tillsammans med smöret i en kastrull. Låt det smälta på svag värme. Låt blandningen svalna något. (Ha gärna över blandningen i en plastunke.) Tillsätt sockret och rör kraftigt, tillsätt därefter ett ägg i taget. Rör kraftigt mellan varje ägg. Blanda vetemjöl och vaniljsocker och rör ner det i smeten. Bred ut smeten i pajformen. Grädda pajen mitt i ugnen tills fyllningen stelnar och får fin färg, ca 30min. Låt pajen kallna och sikta gärna över florsocker innan den serveras.

• Gryntroll

Fondue!
    Mysigt att sitta och äta/plocka länge... och har varit väldigt poppis bland mina vänninor när jag har bjudit på det.

http://www.ica.se/recept?recipeid=393612
    Även gott med bakad potatis till om man inte vill ha ris! Och separata champinjoner att fundua är en höjdare att komplettera med.

Efterrätt håller jag med tidigare, panacotta, vanilj eller chokladpanacotta med bär är alltid uppskattat och enkelt att göra (köp inte färdig mix, lika många moment som att göra egen men inte alls lika god!!)

• phillipha

Gör en kräftsoppa till förrätt! JÄTTEGOTT!!
    Saffranspasta med kyckling
    Gratinerad fruksallad med vit choklad ovh vaniljglass

Säg till om du vill ha mina recept!

/Jenny

• meya

Denna sallad är så fantastiskt god och passar alldeles ypperligt till en tjejkväll

Världens godaste kycklingsallad!

Ingredienser:
    2 frp mozarella
    2 grillade kycklingar alt kycklingfilé
    1 paket pastaskruvar
    2 pkt körsbärstomater
    1 påse ruccola
    Ev sweetchilisås

Dressing:
    8 soltorkade tomater
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk rosmarin
    2 tsk honung
    2 msk vitvinsvinäger
    3/4 dl olivolja
    Om du väljer kycklingfiléer så kan du steka dem med en aning sweetchilisås för att få lite smak.
    Koka pastan enligt anvisningen på paketet. Blanda pasta, kyckling, mozarella, ruccola och körsbärstomaterna i en skål.

Mixa dressingen till en slät kräm/sås och blanda med salladen.
    Gör gärna två satser av dressingen...

Strö eventuellt pinjekärnor över och servera med bröd, pesto och tapenade!
    Smaklig måltid!

• bumse2
    phillipha skrev 2010-08-17 19:52:16 följande:

/Jenny

Om jag får så skulle jag jättegärna vilja ha recepten på för- och varmrätten
    Emma 020123, Linus 080917
  • Ejin
    bumse2 skrev 2010-08-19 07:41:50 följande:
    Om jag får så skulle jag jättegärna vilja ha recepten på för- och varmrätten
    nu var de inte jag som skrev de andra inlägget men jag har en helt otroligt god och enkellagad kräftsoppa du kan få recept på,... rekommenderas verkligen

kräftsoppa

2msk smör,2 stora morötter,  2msk vetemjöl, 1 liter vatten , 2 fiskbuljongtärningar , 1 burk kräkftstjärtar , 400 g kräftost ,  2dl creme fraiche  svartpeppar, salt , dill

gör såhär

riv morötterna grovt o fräs dem i smör strö över vetemjölet späd med vatten och tillsätt buljongtärningarna , låt puttra en liten stund , tillsätt kräftost creme fraiche  o kräftstjärtar krydd efter smak

• Lilo84

Jag brukar nästan alltid göra dom här ostpuffarna med chili i som "välkomst-snacks" när vi får gäster och dom är mycket uppskattade!

Ostpuffar med chili
    50 g smör
    2 dl vatten
    2 dl vetemjöl
    3 ägg
    1 tsk salt
    3 msk finhackad inlagd jalapeño
    100 g riven västerbottensost
    cayennepeppar

Smält smöret i en kastrull och slå på det kalla vattnet. Koka upp. Ta av kastrullen och rör ner vetemjölet. Rör ordentligt tills du har en deg som lossnar från kanterna, och låt degen svalna lite.

Rör ner äggen, ett i taget, och var beredd på att röra mycket kraftigt. Det är ganska tufft att få till det, men till sist går det ihop. Tillsätt sen osten och chilin, och rör ihop.

Fyll smeten i en spritspåse med rätt stor öppning, och spritsa ut små toppar på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter - och öppna INTE luckan under gräddning, för då faller de ihop.

Pudra med lite cayennepeppar eller paprikapulver och servera direkt.

Prova dom :)

• Ingal
    phillipha skrev 2010-08-17 19:52:16 följande:

/Jenny

Jag vill gärna ha dina recept!! :D såhär 3 år senare...
Svar på tråden Tips om mat till tjejkväll!?