• Trynträ

Röda prickar efter rakning

Nån som kan tipsa om hur man inte får röda prickar och finnar efter rakning av bikinilinjen? Samma dag och dagen efter man rakat ser det bra ut men sen när håret börjar växa ut så kommer finnarna och prickarna och man blir alldeles öm och det ser förj*ligt ut. Nästan så det ser bättre ut om man inte rakar sig. Om jag epilerat mig är det inga problem med prickar men det tar ju tid och sen är det ju inte så behagligt heller.

Jag brukar använda rakgel och se till att det inte är för torrt. Rakar visserligen motsols vilket inte är att rekommendera enligt vad jag läst men annars får man ju inte av hårstråna. Funderar på om rakgel är så bra eftersom rakhyveln liksom glider lite väl mycket ibland.

På benen däremot har jag inga problem med prickar utan det är enbart vid bikinilinjen.

• Svar på tråden Röda prickar efter rakning
  • lia76

Smörjer du efteråt med svalkande gel?

Kommer inte ihåg vad den heter nu, men det finns en gel man smörjer på efteråt som lindrar.

(=
  • Queenie70

Verkar vara ett väldigt vanligt problem, och själv har jag aldrig fattat hur folk kan tycka det är fräschare med plitor och finnar än lite hår, men det är jag dig. Mitt råd är att ge fan i att raka, men det blir du väl inte hjälpt av

• lia76

jag vaxar hellre än rakar nu för tiden

LDB lotion är bra att stryka på efteråt.

Du brukar använda rakgel? Betyder det att du ibland inte gör det?
    Sen är det viktigt att du använder MYCKET så det blir bra glid.
    Samtidigt är det viktigt att du använder fräscha rakhyvlar, byta blad ofta.
    Rakar man sej ofta kan det också irritera

(=
  • Trynträ
    lia76 skrev 2010-08-17 12:04:54 följande:
    Smörjer du efteråt med svalkande gel?

Kommer inte ihåg vad den heter nu, men det finns en gel man smörjer på efteråt som lindrar.
    Ja alldeles efter rakningen smörjer jag in med nån gel från rfsu men jag vet inte om den hjälper särskilt. Prickarna kommer ju ett par dagar efter rakning och då använder jag den inte. Kanske borde använda den varje dag då?
  • Trynträ
    Queenie70 skrev 2010-08-17 12:08:36 följande:
    Verkar vara ett väldigt vanligt problem, och själv har jag aldrig fattat hur folk kan tycka det är fräschare med plitor och finnar än lite hår, men det är jag dig. Mitt råd är att ge fan i att raka, men det blir du väl inte hjälpt av
    Hehe. Jo fast håret växer långt ner på låren och det är inte lite hår. Sen vill jag ha ett rakat underliv för jag upplever sexlivet som så mycket bättre då och jag kan ju liksom inte raka i mitten och sen skippa bikinilinjen. Tungan ute Annars får jag väl bita i det sura äpplet och använda epilatorn oftare. Gör ju inte lika ont om man håller efter det.
  • Trynträ
    lia76 skrev 2010-08-17 17:33:41 följande:
    jag vaxar hellre än rakar nu för tiden

LDB lotion är bra att stryka på efteråt.

Du brukar använda rakgel? Betyder det att du ibland inte gör det?
    Sen är det viktigt att du använder MYCKET så det blir bra glid.
    Samtidigt är det viktigt att du använder fräscha rakhyvlar, byta blad ofta.
    Rakar man sej ofta kan det också irritera

Jo jag använder rakgel och byter blad relativt ofta. Blir så även när jag använt nytt rakblad. Har gilettes. Oftare än en gång i veckan är otänkbart eftersom det gör för ont då.
  • lia76

Prova att använda gilette raglödder (som killarna använder när de rakar).
    Vissa brukar hellre välja den än det som finns för oss kvinnor.
    Alltså inte använda rekgel utan riktigt lödder

Men sen är de ju så också att på vissa blir irritationen större än hos andra.
    Men smörj efter du har rakat för att kyla och för att inte få inflammation 

(=
  • Millah

På apoteket finns det speciellt rakmedel som är framtaget för intim rakning köp det och byt rakhyvel ofta.
    Ofta får man röda piltor då håren ner till är inåtväxta.. sen är det viktigt att man rakar åt rätt håll.

• vackrastarflow
    Trynträ skrev 2010-08-18 15:43:35 följande:
    Jo jag använder rakgel och byter blad relativt ofta. Blir så även när jag använt nytt rakblad. Har gilettes. Oftare än en gång i veckan är otänkbart eftersom det gör för ont då.
    Jag rekommenderar att vaxa på salong.
    Jag gjorde det för första gången i somras inför en längre utlandsvistelse. Jag vaxade i mitten av juni och ännu har inte allt hår vuxit tillbaka. Har som du hår som vandrat ner en bit Det är just den biten som försvunnit så förhoppningsvis kommer det inte tillbaka i samma styrka.

Jag hittade en utbildad tjej som har en liten salong hemma hos sig själv. Hon tar 120 kr för bikinivaxning, det tyckte jag var så värt det!
  • Shaun the sheep
    Millah skrev 2010-08-18 16:11:01 följande:
    På apoteket finns det speciellt rakmedel som är framtaget för intim rakning köp det och byt rakhyvel ofta.
    Ofta får man röda piltor då håren ner till är inåtväxta.. sen är det viktigt att man rakar åt rätt håll.
    Jag har samma problem som TS, men om man rakar åt rätt håll så går ju inte hårstrået av helt? Det sitter liksom kvar en liten bit, asirriterande.

Fast jag läste i Glamour (tidningen alltså) att man kan köpa sån där Klorhexidin på Apoteket. Det funkade bättre för mig när jag använde sån! Det blev inte helt bra, men jag tror man måste badda på oftare, kanske morgon och kväll... Det är mitt bästa tips!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Trynträ
    lia76 skrev 2010-08-18 16:05:37 följande:
    Prova att använda gilette raglödder (som killarna använder när de rakar).
    Vissa brukar hellre välja den än det som finns för oss kvinnor.
    Alltså inte använda rekgel utan riktigt lödder

Men sen är de ju så också att på vissa blir irritationen större än hos andra.
    Men smörj efter du har rakat för att kyla och för att inte få inflammation 
    Ja jag får nog prova lödder nästa gång för jag tycker inte gel är särskilt bra. Blir mest bara halt utan att hårstråna följer med.

Tyvärr verkar inte smörjningen funka så bra mot inflammation på mig eller så ska jag smörja varje dag efteråt. Det har jag iofs inte provat.
  • Trynträ
    Millah skrev 2010-08-18 16:11:01 följande:
    Menar du rakmedel man har på efter rakning?
  • Trynträ
    vackrastarflow skrev 2010-08-18 16:15:52 följande:
    Jag rekommenderar att vaxa på salong.
    Jag gjorde det för första gången i somras inför en längre utlandsvistelse. Jag vaxade i mitten av juni och ännu har inte allt hår vuxit tillbaka. Har som du hår som vandrat ner en bit Det är just den biten som försvunnit så förhoppningsvis kommer det inte tillbaka i samma styrka.

Jag hittade en utbildad tjej som har en liten salong hemma hos sig själv. Hon tar 120 kr för bikinivaxning, det tyckte jag var så värt det!
    Jag provade att vaxa benen en gång och det var tortyr. Gjorde det visserligen hemma så jag är nog tyvärr för feg för att göra det där nere eftersom det gör ändå ondare. Har kört med min epilator och det är väl ok om man håller sig till bikinikanten och inte mitt på.
  • Trynträ
    Shaun the sheep skrev 2010-08-18 16:18:46 följande:
    Jag har samma problem som TS, men om man rakar åt rätt håll så går ju inte hårstrået av helt? Det sitter liksom kvar en liten bit, asirriterande.

Fast jag läste i Glamour (tidningen alltså) att man kan köpa sån där Klorhexidin på Apoteket. Det funkade bättre för mig när jag använde sån! Det blev inte helt bra, men jag tror man måste badda på oftare, kanske morgon och kväll... Det är mitt bästa tips!
    Ok. Kanske ska prova det då. Har du på det varje dag efter rakning alltså? Håller med om att raka medhårs inte fungerar. Då följer ju inte håret med.
  • vackrastarflow
    Trynträ skrev 2010-08-21 21:32:42 följande:
    Jag provade att vaxa benen en gång och det var tortyr. Gjorde det visserligen hemma så jag är nog tyvärr för feg för att göra det där nere eftersom det gör ändå ondare. Har kört med min epilator och det är väl ok om man håller sig till bikinikanten och inte mitt på.
    Men jag skulle aldrig vaxa benen Det tycker jag gör såå mycket ondare! Provade en strip med varmvax och jag grät nästan Tänk på att det är typ 4 drag, och de på salong gör det snabbt och lätt. Dessutom har de bra oljor för efterbehandling.

Se jag har gått i 29 år utan en vaxning, men nu när jag provade är jag såld! De röda prickarna försvann på två dagar och håret försvann i flera veckor.
  • Shaun the sheep
    Trynträ skrev 2010-08-21 21:33:48 följande:
    Ok. Kanske ska prova det då. Har du på det varje dag efter rakning alltså? Håller med om att raka medhårs inte fungerar. Då följer ju inte håret med.
    Ja, eller åtminstone tills jag känner att huden lugnat ner sig. Det märker man nog själv. Kan vara värt att testa iallafall! =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Trynträ
    Shaun the sheep skrev 2010-08-22 10:51:34 följande:
    Ja, eller åtminstone tills jag känner att huden lugnat ner sig. Det märker man nog själv. Kan vara värt att testa iallafall! =)
    Absolut. Ska nog ta en sväng förbi Apoteket och testa nästa gång.
  • Trynträ
    vackrastarflow skrev 2010-08-21 21:35:18 följande:
    Men jag skulle aldrig vaxa benen Det tycker jag gör såå mycket ondare! Provade en strip med varmvax och jag grät nästan Tänk på att det är typ 4 drag, och de på salong gör det snabbt och lätt. Dessutom har de bra oljor för efterbehandling.

Se jag har gått i 29 år utan en vaxning, men nu när jag provade är jag såld! De röda prickarna försvann på två dagar och håret försvann i flera veckor.
    Det låter lite skumt att benen skulle göra ondare måste jag säga. Det gör ondare vid bikinilinjen vid epilering än på benen för mig. Håller med om att de röda prickarna håller sig borta när man drar upp hårstråna från roten.
Svar på tråden Röda prickar efter rakning