• eviz08

Sälja innan stambyte?

Jag behöver lite råd. Vi har en bostadsrätt som rättså nyligen ombildades, ligger i hägersten. vi ska stambyta nu i oktober. Vi har bestämt oss för att flytta då vi bor 3 trappor utan hiss och nyligen fått barn. Vi pratade med en mäklare som va här och tittade och sa sälj nu, så fort som möjligt innan stambytet. Problemet för oss är att vi inte har köpt något nytt och det vet man ju inte hur länge det tar. Vi kan under tiden bo hos min mamma...vilket vi ändå skulle gjort 6 veckor under stambytet.
    Nu vet jag inte hur vi ska göra om vi verkligen ska sälja innan vi har köpt nytt? Någon med erfarenhet som kan ge lite råd?
    Alternativet är att vänta och sälja i slutet av januari då stambytet är klart och allt så.
    Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Sälja innan stambyte?
  • Rhoda Horswunce

Om man köper nytt samtidigt som man säljer så innebär ju det ofta att man har mer press på sig att göra sig av med den gamla bostaden, och det kan ju leda till att man accepterar ett lägre bud än vad man skulle gjort annars, så jag tror det är smartast att sälja innan man hittat något nytt (åtminstone om man, som ni, har någonstans man kan bo i ett par månader om det skulle behövas). Sedan så förbinder man sig ju inte till något för att man lägger ut lägenheten till försäljning. Skulle ni ändra er och vilja vänta så är det ju bara att göra det, även om ni anlitat mäklaren och kanske till och med fått ett bud på lägenheten så kan ni dra er ur utan att det kostar något (förutsatt att det inte är typ en sådan där internetmäklare som man betalar för i förskott).

• Pappa G

Görs det andra värdehöjande åtgärder i samband med stambytet, typ badrum/kök så ger väl det en större chans till ett högre pris när ni säljer...

• eviz08
    Rhoda Horswunce skrev 2010-08-17 14:31:10 följande:
    Om man köper nytt samtidigt som man säljer så innebär ju det ofta att man har mer press på sig att göra sig av med den gamla bostaden, och det kan ju leda till att man accepterar ett lägre bud än vad man skulle gjort annars, så jag tror det är smartast att sälja innan man hittat något nytt (åtminstone om man, som ni, har någonstans man kan bo i ett par månader om det skulle behövas). Sedan så förbinder man sig ju inte till något för att man lägger ut lägenheten till försäljning. Skulle ni ändra er och vilja vänta så är det ju bara att göra det, även om ni anlitat mäklaren och kanske till och med fått ett bud på lägenheten så kan ni dra er ur utan att det kostar något (förutsatt att det inte är typ en sådan där internetmäklare som man betalar för i förskott).
    Exakt så går vår funderingar också, plus att vi slipper allt med stambytet. Och vi hade tänkt köa med en traditionell mäklare, så då har vi ju egentligen inget att förlora på att testa och sölja antar jag...
  • eviz08
    Pappa G skrev 2010-08-17 21:00:00 följande:
    Görs det andra värdehöjande åtgärder i samband med stambytet, typ badrum/kök så ger väl det en större chans till ett högre pris när ni säljer...
    Badrummet kommer att göras om i sin helhelt i samband med stambytet, men vi tänker så att säljer vi nu så kan de nya ägarna vara med och bestämma hur de vill ha det, om de vill lägga till något pengarmässigt eller bara köra på standard. Köket kan man få hjälp att göra om i samband med stambytet men man får då bekosta det själv.
    Jag hoppas folk har den fantasin att de kan föreställa sig hur det kommer se ut med nytt badrum som de får vara med och bestämma om och det kommer inte kosta dom något extra...
  • Kakan Mascha

Om ni är beredda att bo hos din mamma under den period som det kan ta att hitta något nytt kan ni ju sälja först. Men för oss tog det ungefär 1 år att hitta något som vi verkligen ville ha (visserligen hus), så räkna med att det kan dröja!
    Jag skulle ha hittat ngt först, som ni verkligen vill ha och inte bara för att flytta och sedan sälja. Försäljningen brukar gå fort och jag tror inte att ni kommer behöva gå med på något "underbud". Inte i Hägersten i alla fall och med gjort stambyte!
    Kan väl snarare vara så att ni inte får såg höga bud innan stambytet är gjort, för att de som köper inte kan föreställa sog hur det kan bli??...

• eviz08

Nu blev det så att vi både köpte och sälde i samma veva. Sålde ena dagen och köpte dagen efter.
    Så nu är vi husägare :) Tog 3 veckor att sälja och att hitta ett hus vi ville ha...men vi hade mycket tur också!
    Vi kommer vara utan boende i 7 veckor, men då bor vi hos mamma så inga problem. Vi slipper allt krångel med stambyte och kan koncentrera oss på att renovera vårat hus istället.
    Tack för era åsikter!

Svar på tråden Sälja innan stambyte?