Jobbig (minst sagt) kollega
Nu vill jag veta hur ni som är gravida hanterar frågvisa, närgångna, nyfikna och allmänt jobbiga kollegor som tar sig "rättigheter" långt utöver vad som är acceptabelt bara för att man är gravid.
Jag kom tillbaka till jobbet i måndags efter 3 veckors semester. Jag väntar mitt första barn och är nu i vecka 17. Dagen till ära hade jag tagit på mig en lite lätt luftig blus som inte avslöjade speciellt mycket av min graviditet, helt enkelt av den anledningen att jag ännu inte haft tillfälle att pratat med alla på jobbet och tänkte passa på när tillfälle gavs under dagen eller senare under veckan. Knappt hinner jag innanför dörren innan min manliga kollega kommer fram och säger "jaha, så syns det nåt nu då?" och LYFTER PÅ BLUSEN och tar mig på magen! Och inte kunde han nöja sig där heller. Istället fortsätter han fråga "om brösten blivit något större"! Jag önskade så att jag hade haft något dräpande svar på tal, men dessväre får jag alltid tunghäft i situationer som dessa och jag tror mest att jag fick fram ett generat skratt.
Hur mycket ska man behöva stå ut med när man är gravid? Jag kan förstå att en graviditet på jobbet väcker ett visst intresse, men finns det inte en gräns? Hur skulle ni hanterat situationen?