• watership down

ni som pumpar

hur länge har ni pumpat mjölk till era barn?

och hur pumpar ni?

jag pumpar efter varje mål förutom på morgonen då jag pumpar två så jag slipper pumpa efter nattmålet :) pumpar ni andra mer men mer sällan.

jag känner ibland att det är så jobbigt, andra gånger känns det helt OK. mest är det besvärligt när man ska bort över dagen eller helgen och alla saker ska med och på stan ska alla delar med och man ska hittat nåt ställe att pumpa på.

• Svar på tråden ni som pumpar
  • marla333

jag pumpar mjölk och ger bara i flaska. fick sår på bröstvårtorna som blev infekterade så jag fick åka in akut med hög feber.
    har pumpat i lite mer än en vecka. försöker pumpa var 3e timme. ibland varannan. har även ersättning om det skulle krisa.
    har inte tagit med pumpen ut. är bara borta tills jag ska pumpa, då åker jag hem.
    men snart ska jag börja skolan och ska ha med pumpen. kommer säkert bli krångligt som du skriver, min är elektrisk. måste ha ett uttag och tror inte det finns på toaletterna i skolan. har lite ångest för det...
    hur mkt brukar du få ut åt gången? jag brukar få runt 50ml. då är det från båda sidorna.
    tips på hur man får ut mer mjölk? 

• watership down

för att få ut mer är det bara att fortsätta pumpa ut det du har, viktigt också att äta och dricka ordentligt, annars sinar det.

jag får lätt ut 150ml åt gången, räcker oftast med ett bröst för att få ut det. men i början fick jag ut betydligt mindre, kanske 40-50 som du.

pumpade oxå va 3-4:e timme i början, även på natten men det var hemskt att sitta uppe och pumpa då. nu sover bebisen hela natten. han matas och läggs ca 23, sen vaknar han och får mat ca 6-7 när pappa ska upp och jobba. och sen somnar vi om (han vill ju helst gå upp men jag är trött...) och går upp igen vid 9-10 och äter. Sen pumpar jag två flaskor på morgonen så jag ska slippa pumpa natt/morgonmålet. I början drack han nattmålet vid 3-4 kanske, nu sover han mycket längre.

• watership down

förresten, köp en liten handpump att ha med, det måste vara smidigare. jag har Philips Avant och den är OK (men ej BPA-fri). skulle jag köpa en nu skulle jag prova medelas handpump för de har även plastpåsar man kan sätta på och pumpa ner i för att sen kunna frysa in. tycker det verkar praktiskt men har aldrig prövat...

• miacia

Jag har pumpat i drygt fem veckor, motsvarande helamning även om det ibland blir lite ersättning, framförallt då vi är ute. Jag pumpar fem ggr per dag. Eftersom jag haft problem med med mitt högra bröst (infektioner och bröstböld) vilket lett till dålig produktion, så pumpar jag det endast 2-3 ggr per dag. Men det blir totalt runt 900 ml. 

Jag har både hyrd elektrisk pump och handpump. Men jag funderar på att trappa ner efter mitt barn blivit ca 2 månader till motsv. delamning och sen sluta någon gång vid tre-fyra månader. För det är så jobbigt. Kräver så mycket planering.  

Watership down- hur länge har du pumpat?  

Söker också andra med erfarenhet kring det här med pumpning.

• watership down

jag har pumpat 2,5 månader drygt. förlöstes med snitt o fick anv elektrisk pump på bb. sen trodde vi att amningen kommit igång men ungen orkade inte suga tydligen för han tröttnade innan han blev mätt o gick inte upp i vikt, så vi gav lite ersättning efter amning o pumpade ut resten i början. sen har jag kört enbart pumpning för det var ju menlösa att amma när han inte fick ut något. ersättning ibland om jag inte hunnit pumpa eller så. för tillfället har jag fyra frysta 125-150ml-burkar i frysen med bröstmjölk så egentligen behöver vi inte ersättning alls.

tänkte börja dra ner nu när han är tre månader, ska prata med bvc på måndag. ersättningen har varit lite mer svårsmält så det kan ju bli jobbigt att sluta med pumpningen oxå, vi får se.

• marla333

oj, 900ml! är avis. känns som jag pumpar hela tiden, men får inte ut så mkt. men de kanske kommer =P
    har medelas elektriska pump, swing. skönt att inte behöva göra nåt, bara sitta och se på tv... har också fryspåsarna. är super att de går smidigt att frysa.
    prövade att amma idag med amningsnapp. men de kändes inte alls bra. vet ju inte om hon får i sig nåt och hon brukade äta och somna och när man tog bort henne vaknade hon och ville ha mer. var som en napp...
    är så skönt med pumpning då man ser exakt hur mkt de äter!
    vågar man gå tillbaka till amning tro? 

• Mamma till V och E

Jag pumpade på heltid i tre månader och fjärde månaden varvade jag med ersättning, vid fem månader åt han mat.

Dagtid pumpade jag var tredje timma (tio minuter per bröst), sedan pumpade jag även nattetid för att stimulera produktionen.

• miacia

900 ml tog några veckor att få till. Även om jag har haft ganska stor produktion, så hade jag nog bara 400-500 ml i början. Men jag började använda dubbelpump och helt plötsligt forsade det massor. Var tvungen att sluta för att minska produktionen. Ville inte ha en överproduktion.

Men ni som pumpat länge och väldigt regelbundet. Hur gör ni på dagarna? Alltså om man är ute. Vad gör ni med mjölken?  Och hur förvarar ni mjölken som ni ska ge till era barn? Och hur får ni den till ättemp? Man vill/kan ju inte ibland vara hemma var fjärde timme för att pumpa. 

• watership down

om vi åker iväg så försöker jag pumpa i bilen, annars får man helt enkelt låta det gå fler timmar mellan pumpningarna och sätta på sig bröstvärmare så de inte stockas så lätt. vi brukar ha kylväska med kylklumpar till mjölken och så kokar vi vatten och har i en termos till vattenbad. man får köpa en termos med mugg där flaskan går ner samt att det måste finnas plats för vatten däri oxå.

det svåraste tycker jag är att hålla hyfsad hygien på flaskor men framför allt pump (flaskor kan man ju köpa extra och man kan ha med flaskor för en hel dag och pumpa när man kommer hem). vi brukar skölja av det med vattenbadsvattnet eller tvätta sakerna på en toalett men det känns inte så fräscht och handfaten kan vara trånga.

• marla333

shit, nu är mina bröst olika stora! hur gör man för att få mer mjölk på ena sidan? ska man sitta och pumpa ändå fast det inte kommer nåt?

Svar på tråden ni som pumpar