• miacia

ni som pumpar

Jag har pumpat i drygt fem veckor, motsvarande helamning även om det ibland blir lite ersättning, framförallt då vi är ute. Jag pumpar fem ggr per dag. Eftersom jag haft problem med med mitt högra bröst (infektioner och bröstböld) vilket lett till dålig produktion, så pumpar jag det endast 2-3 ggr per dag. Men det blir totalt runt 900 ml. 

Jag har både hyrd elektrisk pump och handpump. Men jag funderar på att trappa ner efter mitt barn blivit ca 2 månader till motsv. delamning och sen sluta någon gång vid tre-fyra månader. För det är så jobbigt. Kräver så mycket planering.  

Watership down- hur länge har du pumpat?  

Söker också andra med erfarenhet kring det här med pumpning.

• miacia

900 ml tog några veckor att få till. Även om jag har haft ganska stor produktion, så hade jag nog bara 400-500 ml i början. Men jag började använda dubbelpump och helt plötsligt forsade det massor. Var tvungen att sluta för att minska produktionen. Ville inte ha en överproduktion.

Men ni som pumpat länge och väldigt regelbundet. Hur gör ni på dagarna? Alltså om man är ute. Vad gör ni med mjölken?  Och hur förvarar ni mjölken som ni ska ge till era barn? Och hur får ni den till ättemp? Man vill/kan ju inte ibland vara hemma var fjärde timme för att pumpa. 

Svar på tråden ni som pumpar