• Anonym

jag ahr ont i örat halsen och tänderna!!! Jag läste om det och dem sa att det kunde vara hjärtat! nu e jag livrädd

hej jag är 25 år och jag började bli förskyld för 4 dagar sen nu i 2 dagar har jag haft jätte ont i halsen tänderna o ena örat! jag har så ont så att jag knappt kan sova..har ringt till doktorn men dem har ingen tid ..har ni haft såhär och vad kan det vara ?

• Svar på tråden jag ahr ont i örat halsen och tänderna!!! Jag läste om det och dem sa att det kunde vara hjärtat! nu e jag livrädd
  • Lattemorsa

En redig förkylning antagligen?

♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • Anonym

kan man ha ont i tänderna då? det har jag aldrig haft förut! smärtan går upp från käkarna bakom öraten bara på höger sida ingenting på vänstra

• Lattemorsa
    Anonym skrev 2010-08-18 12:22:56 följande:

kan man ha ont i tänderna då? det har jag aldrig haft förut! smärtan går upp från käkarna bakom öraten bara på höger sida ingenting på vänstra

Ja det kan man sannerligen. Jag själv har alltid ont, och nästan en kliande känsla, i tänder och käke om jag är rejält förkyld. Och då särskilt när örat/öronen är inblandade. Du vet, det blir svullet här och där, och har man ont och är svullen i halsen så känns det upp i öronen ibland. Lite på samma sätt som att du kan få ont i öronen om du är väldigt täppt i näsan. Man har bihålor och hålgångar i hela huvudet som kan svullna och tätna och göra ont...det känns då lite överallt, inget konstigt med det.

Det här låter rörigt ser jag, ursäkta, men jag har svårt att förklara förenklat för någon som inte har grunkunskaper i den mänskliga anatomin 

Vet man hur man ser ut i huvvet så förstår man också varför man känner som man gör då man blir dunderförkyld och svullen. Hoppas du kryar på dig!
  • Anonym

okej så det kan vara en bihåleinflammation då? som trycker på tänder och öra?

• hewa
    Anonym skrev 2010-08-18 12:35:06 följande:
    Behöver inte ens vara en "riktig" biheåleinflammation. Men svullnad i gångarna mellan svalg och öron kan ge ett ökat tryck som ger smärta från både käken (tänder) och öra. Maken får så nästan varje gång han åker på en rejälare förkylning. Har hittills aldrig behövt antibiotika men däremot har han fått både avsvällande tabletter och spray för att minska obehaget.
  • Lattemorsa
    Anonym skrev 2010-08-18 12:35:06 följande:
    Det sa jag inte.

Det jag menade är att det behöver inte vara något mer avancerat än en ordentlig förkylning, de kan kännas rejält som sagt. Och på det du beskriver låter det onekligen så.

Vill du ha definitiva besked måste du träffa en doktor.
  • Lattemorsa
    hewa skrev 2010-08-18 12:41:08 följande:
    Behöver inte ens vara en "riktig" biheåleinflammation. Men svullnad i gångarna mellan svalg och öron kan ge ett ökat tryck som ger smärta från både käken (tänder) och öra.
    Precis så.
  • lövet2

Det låter som bihålorna. Jag brukar ta ett par Alvedon eller en Ipren och vänta några timmar. Blir det värre, så går jag till doktorn. Rinexin i bästa fall och något penicillin i värsta fall ...

• sextiotalist
    Lattemorsa skrev 2010-08-18 12:29:44 följande:
    Ja det kan man sannerligen. Jag själv har alltid ont, och nästan en kliande känsla, i tänder och käke om jag är rejält förkyld. Och då särskilt när örat/öronen är inblandade. Du vet, det blir svullet här och där, och har man ont och är svullen i halsen så känns det upp i öronen ibland. Lite på samma sätt som att du kan få ont i öronen om du är väldigt täppt i näsan. Man har bihålor och hålgångar i hela huvudet som kan svullna och tätna och göra ont...det känns då lite överallt, inget konstigt med det.

Det här låter rörigt ser jag, ursäkta, men jag har svårt att förklara förenklat för någon som inte har grunkunskaper i den mänskliga anatomin 

Vet man hur man ser ut i huvvet så förstår man också varför man känner som man gör då man blir dunderförkyld och svullen. Hoppas du kryar på dig!
    Ibland när jag är förkyld så är det inte långt ifrån att jag köper en bitring för bebisar i affären, det kliar så in i norden i mina tänder då. Det kan se roligt ut när jag biter i täcket (skor och bordsben har jag låtit bli hittils, nej jag är inte en hundvalp utan en mogen kvinna)
  • Lattemorsa
    sextiotalist skrev 2010-08-18 13:08:18 följande:
    Ibland när jag är förkyld så är det inte långt ifrån att jag köper en bitring för bebisar i affären, det kliar så in i norden i mina tänder då. Det kan se roligt ut när jag biter i täcket (skor och bordsben har jag låtit bli hittils, nej jag är inte en hundvalp utan en mogen kvinna)
Svar på tråden jag ahr ont i örat halsen och tänderna!!! Jag läste om det och dem sa att det kunde vara hjärtat! nu e jag livrädd