ThildasMamma skrev 2010-09-02 11:35:56 följande:
Hej, alltså jag förstår verkligen hur du menar och det är inte helt ifrån mina egna tankar.. Men vad gäller detta med att jag knäppte min dotter på munnen var fakiskt inte för att avskräcka eller orsaka smärta. Hon är 2 år, snart tre i november och vet mycket väl att spottas får man inte göra. När hon då gjorde detta på mig i ansiktet så hade vi redan en dispyt då hon målat på väggen. Och i allt prat om att du får inte göra si eller så så spottar hon mig i ansiktet. Och jag säger lugnt men bestämt att man får absolut inte spottas, vilket hon gör igen. Detta var alltså en testgrej, testa min gräns. Och när hon spottar på mig andra gången duttar jag till med pekfingret och säger NEJ, du får inte spottas. Jag trodde innerligt att detta va knäppa på munnen tills folk hysteriskt börja gapa här och jag frågade andra mammor vad knäppa på munnen var, och då visade de med tumme och långfinger och så knäpp.. Och detta har aldrig skett.
Så därför har försvarat min handling hjärteligt, eftersom jag aldrig knäppt på munnen. tydligen.
Och vad gäller att ta i örat, JA jag hade kunnat hantera helt annorlunda.. men jag var så jävla rädd och när jag väl hitta henne tänkte jag bara "slå inte, man får inte slå barn"... och då blev min taktik att ta i örat för att snabbt lyfta upp henne och sätta henne i vagnen och gå raka vägen hem och få sitta på stolen. Kanske va helt opedagogiskt av mig, men jag gör säkert hundra fel varje dag me min dotter. Men jag älskar henne mer än livet och min taktik går inte alls ihop med aga eller orsaka smärta.
Jag tror ingen vill skada sitt barn medvetet. Men ibland kan det ske, av olika anledningar.
Och jag tror att så länge man kan prata med andra och bolla om ideer, så kommer det inte ske igen.
Jag försöker bara säga att man ska inte döma andra så länge man aldrig gått i deras skor, försök förstå istället, då kanske du räddar ett barn från att bli slaget igen och en mamma från att slå igen.
Det är bara det jag försöker säga.. men flk tolkar det som klappa på axeln.. vilket jag helt motsäger mig.
Jaså nu kallar du det "dutta med pekfingret"? Jag tror mer på det du skrev förut innan jag och andra skrev vad vi tycker om att göra illa sina barn:
"Och att jag knäppt henne på munnen, står jag för... jag skulle som sagt aldrig göra illa mitt barn,
utan spottas man då lär man få ont, och då ser jag hellre att en liten knäpp på munnen för att hon inte ska göra om det än att någon äldre dagis kompis puttar eller slår henne... vilket har hänt..."
Och nej, jag kommer aldrig att förstå föräldrar som gör illa sina barn och vill inte förstå det heller. Man räddar inga barn från att bli slagna genom att normalisera misshandel, däremot känns det säkert bättre för föräldrarna om många gör det, då slipper de få dåligt samvete "alla andra gör ju så" och inte behöver sluta för "man är ju bara människa och blir man pressad så gör man illa sitt barn"