• Anonym (äckligt)

varför tuggar vuxna människor med öppen mun?

jag har länge funderat på detta.......
    varför beter sig vuxna människor som grisar när dom äter?
    tuggar med öppen mun, smaskar, spiller mat över halva ansiktet osv..

Har man någon störning då? eller är man bara ouppfostrad?
    det är så sjukt äckligt så det finns inte!!!!

och nej jag kan inte titta åt ett annat håll eller strunta i det. sitter man på en finare arbetslunch tillexempel kan man ju inte direkt sitta och titta åt ett annat håll hela tiden..

En del svarar "men jag gör bara så, inget jag kan göra åt" när jag har frågat dom varför dom äter som en gris. Är det fysiskt eller psykiskt omöjligt för personen när dom svarar så? jag får aldrig svar på den frågan....... Och om det är fysiskt, finns det någon operation som kan hjälpa då? för då borde ju folk genomgå den operationen, för jag antar att ingen vuxen människa vill äta som en gris frivilligt?

och ja, nu tror ni att denna tråden ska till sandlådan, men icke! jag är seriös i mina funderingar!

• Svar på tråden varför tuggar vuxna människor med öppen mun?
  • Anonym

Det handlar om ren uppfostran.
    Jag fostrades till att äta med stängd mun genom att min mamma sa åt mig hela tiden. Min kille äter med öppen mun (ibland) och vi har pratat om det. Det stör mig inte, men när vi är bland folk så äter han med stängd mun, men då måste han tänka på det hela tiden. Hans föräldrar har aldrig sagt till honom att äta med stängd mun, så jag tror att det har med uppfostran att göra, inget annat.

• Blåbärsmuffin

Jag har funderat på samma sak Dessutom undrar jag varför en del tvunget måste prata med munnen full av mat...svälj först - prata sen. Jag lär mina barn att inte prata med mat i munnen, tugga med stängd mun etc, men jag kan ju inte lära vänner, arbetskamrate och släktingar - de är ju vuxna och borde ha lärt sig vanligt bordsskick

• lövet2

Om bihålorna täpper igen, så går det inte att andas annat än genom munnen. Att då tugga med stängd mun är i princip omöjligt. En av många anledningar ...

• Anonym

Jag blir också galen på det, särskilt när folk smaskar, det är verkligen det mest störiga ljud jag vet. Jobbigast av allt är nog att min sambo smaskar även om han har munnen STÄNGD!!! Vi har varit tillsammans i två år och jag har fortfarande inte vant mig hahaha

• Anonym (äckligt)
    lövet2 skrev 2010-08-18 20:11:06 följande:
    Om bihålorna täpper igen, så går det inte att andas annat än genom munnen. Att då tugga med stängd mun är i princip omöjligt. En av många anledningar ...

men det finns det väl medicin mot? 

• lövet2
    Anonym (äckligt) skrev 2010-08-18 20:26:37 följande:

men det finns det väl medicin mot? 

Mot bihåleinflammation - ja. Men jag och många andra har kroniskt igentäppta bihålor. Själv har jag fått veta att det enda som skulle hjälpa mig vore en operation. Tyvärr har min operation blivit bortprioriterad pga taskig landstingsbudget 2 gånger, så jag väntar fortfarande efter 10 år ...

• Anonym

Jag tror också att det har med uppfostran att göra. Det är ju helt klart en kulturell grej och för oss som uppfostrades att vara civiliserade sitter det verkligen i ryggmärgen att äta med stängd mun.

Därmot tror jag inte ett smack på att folk inte kan lära sig det i vuxen ålder. De fattar väl helt enkelt inte hur äckliga de är. Om de inte tror att det spelar nån roll har de ju ingen större anledning att skärpa sig.

• sextiotalist

Till 90% avsaknad av uppfostran, deras föräldrar har inte lärt barnen hur man uppför sig vid ett matbord, 10% av medicinska anledningar.
    Men när man läser vissa trådar då blir man inte förvånad att det är så

Svar på tråden varför tuggar vuxna människor med öppen mun?