• karinALICEsonny

skaloverall som vinteroverall?? skal vs "vanlig" overall

Hej!

Jag har råkat få tag på en skaloverall till min dotter på 3½ år.

Jag undrar från er med erfarenhet av att använda skaloverall till era barn, hur funkar det egentligen??

Några bra tips? Jag står nämligen mellan att behålla den eller byta den mot en "vanlig" fodrad overall.

Vi bor i skåne där det oftast inte är speciellt kallt, dock regnigt och blåsigt som bara den. Min dotter blir lätt kall. Skaloverallen har inget foder alls i sig, vad bör man ha under? Och KAN man ha en sån under den riktiga vintertiden??

Och hur kan man variera kläderna under? Dagar då det är 10-15C, dagar då det är närmare 0C och dagar då det är minusgrader.... vad bör hon ha på sig under det här skalet?

och hur reagerar dagispersonalen? är det inte jobbigt med en massa "ta på och ta av" för dem...?

någon som kan ge lite fördelar vs nackdelar med en skaloverall vs vanlig?
    oerhört tacksam för svar =)

• Svar på tråden skaloverall som vinteroverall?? skal vs "vanlig" overall
  • OHs mamma

Nu är min son betydligt yngre än din dotter, han är bara 7 månader, men jag har köpt en skaloverall till honom till hösten. Det tyckte jag verkade smartast, i alla fall på hösten och tidig vinter. En skaloverall känns ju mer användbar när man själv kan bestämma värmen så att säga. Under en normal höstdag räcker det säkert med vanliga kläder under, eventuellt ett underställ under dem. När det blir kallare passar det ju bra med fleecebyxor och fleecetröja under och underställ under dem. Så har jag resonerat i alla fall.

• OHs mamma

Just det, angående förskolan. Är själv förskollärare och personligen tycker jag inte det spelar någon roll om barnen har en vanlig fodrad overall eller en skaloverall med mycket lager på lager under. Självklart blir det ett extra moment men det spelar ingen roll. När barnet själv tar på sig kan det ju dock tycka att det är lite jobbigt med massor av plagg och därmed enklare med en fodrad overall. Helt enkelt en smaksak och hur lätt ens barn har för att ta på sig själv.

• Virrpirr

Jodå en skaloverall funkar ju utmärkt som vinteroverall. Men jag tycker det skulle vara lite bökigt att klä på fleeceställ och sånt först.

Det bästa är väl att höra med dagispersonalen?

• Alisa

Dottern har haft skaloverall när det är över plusgrader, både som vindskydd men även mot regn/fruktigt väder. Det är ett superplagg att slänga på när det är blött ute, vilket det ofta är hos oss i Göteborg.
    Antingen används skaloverallen bara som den är ev. med ytterligare en bomullströja under eller med fleeceställ under. Nu har jag även köpt en ullfrottéoverall att ha under innan det blir så kallt att fleece är aktuellt.
    Vi har även en vinteroverall till dottern när det blir kallare än 0 grader.

Svar på tråden skaloverall som vinteroverall?? skal vs "vanlig" overall