• ChristiansFru

Mousse till tårtfyllning- färdig Ekströms/Oetker?

hej!

jag ska göra tårta till dotterns kalas o undrar om man kan fylla den med färdig mousse eller om man måste göra egen? främst tänker jag på om den i pulver som man blandar hemma blir rinnig el så?
    hur gör ni som använder mousse som fyllning?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Mousse till tårtfyllning- färdig Ekströms/Oetker?
  • Team J

Något som är gott är Vitchoklad ganache!

3 dl grädde
    200 g choklad (går lika bra med vanlig mjölkchoklad eller toblerone eller liknande)

Du värmer upp grädden i en kastrull, får ej koka. Lägger i chokladen så den smälter.
    Rör om.

Häll över allt i en skål, låt stå i kylen i minst 6 timmar.
    Sen när det är dags att ta den på tårtan så vispar du den :) Den ska inte vara rinnig, men så att den inte släpper ur skålen när du håller den upp och ned.

Ett tips är att du kan använda mycket annat godis, tex ahlgrens bilar, som du gör på samma sätt :)

• ChristiansFru

tack för tipset det lät gott :)) men kan man alltså använda pulver mousse? :-O

jag är lite lost med detta har aldrig gjort en ordentlig tårta innan. tänkte köpa färdiga bottnar, använda marsipan ovanpå men sen vet ja ej vad jags ak fylla med :)
    funderar på vaniljkräm, grädde o mousse. men det kanske blir lite för mkt av det goda? :-P

• Team J

Jag gillar Hallon (mosar hallon bara, o tar i lite socker om det behövs) På ett lager, sen marsankräm och sist Ekstöms cholkad-crisp. Den är kanon!
    Det är en sån pulver mousse =)

Smidigt och gott!

• Tulltan

Pulvermoussen fungerar bra! Den blir inte rinnig utan får konsistens som cholkadpudding ungefär (något fastare kanske). det jag kan rekomendera dig är att använda den med jordgubbssmak. den med vanilj och krossad choklad är ganska så smaklös.

Lycka till med tårtan!

• Team J

O sist  "spacklar" du tårtan med grädde. Men om du har marsipan, så kan den "svettas" lite.
    Så smörkräm är något att rekomendera istället! För då håller sig marsipanen bra!

• Saadie

Vill du ha tips på en princesstårta?

Det är bara grädde blandat med vaniljkräm. Smeta på i alla lager och så ovanpå, OBS du behöver mycket mer grädde och vaniljkräm än du har räknat med!

Vispa grädden (5-6 dl) och blanda sen med vaniljkräm, smeta på, sen kan man ju ta ett lager med mosade bär i socker (köp frysta och låt dem tina lite, de är tacksamma att mosas).

• ChristiansFru

tack alla för era fina tips! :)

nu till en annan fråga: jag tänkte göra rosa marsipan täcke till tårtan och har en tårtbild  rosa (gansla ljus) med vit katt på. Kommer den synas på tårtan? eller måste det vara vit marsipan? :-O

• Team J

Ja! Det kommer den nog göra :) Är det en sån där ätbar bild?

• ChristiansFru

jo i rispapper tror jag. :) bilden e ju ganska så ljus, men rosa marsipan skulle se finast ut så jag hoppas den syns :)

• Team J

Jo men det tror jag. Om du är osäker så kan du ju testa lite först, eller om du skär ut en bit vit sugarpaste eller marsipan som är lite stor som bilden som du lägger under. =)

• extiche
    ChristiansFru skrev 2010-08-19 00:25:02 följande:
    tack för tipset det lät gott :)) men kan man alltså använda pulver mousse? :-O

jag är lite lost med detta har aldrig gjort en ordentlig tårta innan. tänkte köpa färdiga bottnar, använda marsipan ovanpå men sen vet ja ej vad jags ak fylla med :)
    funderar på vaniljkräm, grädde o mousse. men det kanske blir lite för mkt av det goda? :-P
    Detta som någon skrev är ovan, vispgrädde uppvärmd med choklad i är det absolut enklaste och det godaste. Gör blandningen dagen innan sen vipar du upp den som vanlig vispgrädde när det är dags..
Svar på tråden Mousse till tårtfyllning- färdig Ekströms/Oetker?