Dorian Ertymexx skrev 2010-08-24 07:48:37 följande:
Det beror ju mycket på vart de bor förstås. I storstad är det inte så mycket jobbigare än att vara straight numer, skulle jag tro. Klart, fördomarna finns fortfarande, och det är vår uppgift som vuxna att se till att de belyses och dammas undan allt mer.
Helt sant - men eftersom jag/vi nu råkar bo i en liten byhåla utgick jag ifrån den situationen. Jag har sett några ungdomar från byn som "tvingats" flytta till storstäderna, till stor del på grund av sin sexuella läggning och visst - VILL man flytta så är det ju helt okej och bra, men man ska inte känna att man "måste" för att få acceptans.
Självklart har vi vuxna ett stort ansvar - men du är väldigt välkommen till min lilla by för att träffa det medelålders homofoba, främlingsfientliga inavelsgänget där för att försöka belysa och damma av.....
Missförstå nu inte mitt inlägg som personlig kritik mot dig, men jag lever mitt i det, träffar de här människorna och deras barn/ungdomar och har personlig erfarenhet av hur det är att försöka vidga deras vyer - och i korthet kan jag väl bara säga:
det är inte lätt.