• HannaVirrpanna

Vilken är ert barns favoritsak att leka med?

Jag har en son på 3 månader som nu börjar bli svår att underhålla. Eller jag tycker det är svårt att komma på något man kan göra, förutom sjunga, prata med och sånt där. Han brukar ligga i sitt gym en stund med ledsnar ganska fort. Han har börjat suga på allting och håller på att "lära sig greppa" saker. Idag ska vi ut till barnens hus och babyproffsen för att hitta nånting som han kan suga på och leka med typ.
    Nått tips på bra leksaker man kan köpa? Som har varit poppis hos er eller era vänner!
    Gärna tips på hur man kan underhålla honom också :) Jag kan typ tre fyra sånger och alla fastnar i skallen, så gärna nånting nytt :) Sånger med rörelser till är poppis!

• Svar på tråden Vilken är ert barns favoritsak att leka med?
  • TheMother

Den första leksaken sonen hade var en mjuk skallra från Goboken. Den hade ett väldigt smalt handtag, därav klarade han av att greppa den runt 3 månader ålder. Sen vet jag att en annan favorit var skallran med mumuntrollet på, köpt på babyproffsen. Mumintrollet håller i en plastring och så hänger det tre knottriga plastgrejer därpå, i form av blommor om jag minns rätt. De var goda att bita på och plocka med. Osäker det dock på när han började leka med den leksaken.

Mamma till Anton 080920
  • Flickan och kråkan

Leksaker har inte varit särskilt poppis hos några av våra barn i den åldern. Äldsta är 2½ år och yngsta är 16 månader och det är fortfarande inte särskilt många leksaker som intresserar - lite byggklossar och liknande. Det är ju riktiga saker som är och alltid har varit kul att greja med.....och att vara ute.

• Boel1

Jag minns inte heller någon speciell leksak som var rolig i den åldern, det behövdes omväxling. När jag hade flera barn var det storasyskonen som var roligast!
     Och nu när de är mellan 2-8 år är det tomkartonger...det roar väldigt länge att få klippa och skapa av en kartong!

• Modgun
    HannaVirrpanna skrev 2010-08-19 08:56:54 följande:
    Tack för svaren :) Det här är mitt första barn och är rätt så oerfaren när det kommer till bebislekar :) Men saker som prasslar och sånt... är det bra? :)
    Ja det är det säkert. Det är ju bara till att köpa ngt som prasslar så märker du.
    Lillan gillar enkla leksaker, såsom diverseköksredskap. Fast när hon precis lärde sig att greppa så var det lite skallror och dylikt som gick hem.
  • Flickan och kråkan
    HannaVirrpanna skrev 2010-08-19 08:56:54 följande:
    Tack för svaren :) Det här är mitt första barn och är rätt så oerfaren när det kommer till bebislekar :) Men saker som prasslar och sånt... är det bra? :)
    Kasta inte bort för mycket pengar på leksaker är mitt tips. Esskas anspråkslösa bitringar är suveräna. Tunna och små, lätta att hålla i och älskade av de flesta små bebisar när de börjar bli gnagiga. För övrigt prova sådant som finns hemma som t.ex. bakplåtspapper (prasslar, tål lite vatten och går inte sönder så lätt).
  • Modgun
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-19 09:02:29 följande:
    Kasta inte bort för mycket pengar på leksaker är mitt tips. Esskas anspråkslösa bitringar är suveräna. Tunna och små, lätta att hålla i och älskade av de flesta små bebisar när de börjar bli gnagiga. För övrigt prova sådant som finns hemma som t.ex. bakplåtspapper (prasslar, tål lite vatten och går inte sönder så lätt).
    JA! glömde dessa underbara bitringar. Lillan kan fortfarande sitta ocg gnaga på dom =)
  • TheMother

Just ja. Klipp för all del inte bort tvättråden på leksakerna, för är din son som min son var så var de lapparna det absolut roligaste på hela leksaken :)

Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Vilken är ert barns favoritsak att leka med?