• Jarnis

Bättre med två katter??

Hej,

Vi skall för första gången köpa/få en katt och jag har lite frågor.

Min mans familj har alltid haft katt, eller rättare sagt två åt gången. Är det mycket mer jobb med två? Vår katt skall vara ute på dagarna (vi bor i glesbygd) och behöver alltså inte vara ensam inne när vi jobbar lång dagar ibland.

Hur mycket har katterna ut av varandra egentligen?

Jag kan ibland känna av lite allergi av endel katter, däremot inte hos svärföräldrarna (och det är en av deras ungar vi kommer ta). Om vi skulle vilja ha två samtidigt vore det bara för kattens skull och det skulle bli från två olika kullar eftersom svärföräldrarna bara har en unge. Allergirisken blir vär förstås större med två kan jag tro.

Kan man ta en hona och en hane (vi skulle kastrera båda)?

Hur tycker ni man skall göra i vår situation, både med tanke på katten/katternas bästa och vårat bästa?

• Svar på tråden Bättre med två katter??
  • skorpionen80

Prova med en katt och se hur det går. Om den visar tecken på att vara understimulerad kan ni ju alltid köpa en till senare :)

• TheMother

Vi hade två katter, men inte från början. Skaffade först en katt, när den var 12 veckor och efter några månader skaffade vi en till. Det för att vi kände att första katten skulle behöva en kompis om dagarna. Den katten var ungefär lika gammal som den vi hade (ca 7 mån) men kom från ett katthem.
    Det var största missen vi gjort. De två kom aldrig överens, den första katten tog befälet och älskade att göra livet surt för den andra. Kunde hoppa på henne när hon gick i baljan, vilket resulterade i att hon bara gjorde ett besök där/dygn.
    Vi hade dock två honor, dock tror jag att kanske hade det gått bättre att ha en av varje, men det är inte alls säkert.

Våra var innekatter med, och vi bodde på 58kvm första tiden, så de fick aldrig någon egen tid. Det blev lite bättre (hållbart) när vi flyttade till större, för då hade vi en övervåning, bottenvåning samt källare = vi kunde ha balja både på övervåningen och i källaren.

Andra katten mådde dock inte bra när vi fick barn så vi fick ta bort henne (kissade på saker som låg på golvet osv).

Iaf, summan av det hela: jag hade aldrig skaffat en till katt om jag vetat hur det skulle bli, om det inte varit från samma kull så katterna kände varandra från start.
    Dock, er/era ska vara utekatter, och visst har väl utekatter större accepterande för andra katter? Men samtidigt, om katten är utekatt så får den ju ändå stimulans osv.

Och för att inte glömma, katter är egentligen ensamdjur.

Mamma till Anton 080920
  • TheMother
    skorpionen80 skrev 2010-08-19 09:25:17 följande:
    Prova med en katt och se hur det går. Om den visar tecken på att vara understimulerad kan ni ju alltid köpa en till senare :)
    Hmmm, antar att jag inte behöver skriva vad jag anser om det rådet va?
    Mamma till Anton 080920
  • Fialisan

pröva med en katt och se hur det går. Så gjorde jag och min sambo. Vi skaffade en honkatt. dock blev hon innekatt. Men hon mådde inte bra av att vara ensam, så vi försökte med att låna lite olika katter som eventuellt skulle få flytta in, en åt gången då förståss. Men hon gjorde livet surt för dem allihop, de var alla hankatter. Så vi köpte en liten honkattunge som sällskap till henne. Och det har gått alldeles utmärkt. Dom stormtrivs båda två.
    Så jag tror det är väldigt olika hur och vad de trivs med, katt till katt.
    Lycka till =)

• skorpionen80

Leah: eh, jo det behöver du nog. Var det så kasst? Klart att katter är individer precis som vi. Vissa vill absolut inte ha en kompis, andra trivs jättebra med kompisar. Så skriv gärna varför mitt råd är så kasst om du nu tycker det.

• Stella Kardunn

Håller med Leahh i det här fallet, för det första katter är egentligen inte flockdjur, så för den sakens skull behöver man inte skaffa fler än en, inte ens om de ska vara innekatter som vissa anser.

För det andra, det är inte alls säkert att de kommer överens om ni skaffar en först och ytterligare en sen, så ska ni ha två, skaffa dem samtidigt.

• skorpionen80

Kan ju berätta att jag märkte tidigt att min katt var en ensamkatt. Han slogs mycket med andra katter, ville bara leka med oss människor eller leka själv osv. Men sambon har två kullsyskon som trivs jättebra ihop! De leker jättefint, tvättar varandra mm. Nu funkar dessa tre katter ihop men min katt får ju inget märkbart utbyte av att bo med andra katter. Han klarar sig finfint själv. Så det ät inte samma för alla, därför tycker jag TS ska prova och se hur hennes katt är eftersom hon inte vill skaffa två för sin skull, utan för kattens skull iaf. Är katten dessutom ute så kommer den träffa andra katter och djur då. Tänk bara på att inte släppa ut den innan den är kastrerad :)

• skorpionen80

Miss star: skaffar man nr två senare brukar det inte vara några problem om tvåan är kattunge.

• TheMother
    skorpionen80 skrev 2010-08-19 09:35:19 följande:
    Leah: eh, jo det behöver du nog. Var det så kasst? Klart att katter är individer precis som vi. Vissa vill absolut inte ha en kompis, andra trivs jättebra med kompisar. Så skriv gärna varför mitt råd är så kasst om du nu tycker det.
    Jag menar, läser du det jag skrev om att skaffa katter från olika kullar så ser du min ståndpunkt i det hela...
    Mamma till Anton 080920
  • milky

Vi skaffade 2 katter på en gång då vi har innekatter, så en katt inte skulle bli så ensam och vi inte skulle behöva få dåligt samvete om vi var borta en hel helg och någon annan kom och matade dem, gosade lite och gjorde lådan. det har fungerat jättebra för oss!

det är klart det är mer jobb med 2 katter, mer bajs i lådan, måste rengöras oftare. det blir även mycket bus och stoj ssåhär när man bor i lägenhet. Men det var ändå bättre för oss då de alltid har sällskap av varandra och äslkar varandra.

Jag kan tänka mig att det inte gör så stor skillnad för er eftersom ni kommer ha utekatter. Utomhus hittar katten mycket mer att leka med och hittar nya saker hela tiden, dassutom finns det andra katter att umgås med. det är klart det kanske är kul för katten med ett "syskon", men tror inte det finns samma behov hos utekatter. Däremot om ni är borta mycket så behövs nog 2. Sen tror jag heller inte det bli så mycket mer jobb med 2 katter för er, då de ofta bajsar och kissar ute. Det är mest lådan som är jobb, matar dem gör man samtidigt sen sköter de sig rätt bra själva, men uppmärksamhet behöver de!

vi har en hona och en hane som är kastrerade och det fungerar utmärkt! Se till att kastrera i tid bara.

Om ni ska skaffa en till katt senare tror jag det är bra om det är en kattunge, så den vänjer sig från början. Katter bruakr även vara mer mottagliga mot ungar, de blir liksom omhändertagande, medan emot en vuxen katt så känner de rivalitet.

Svar på tråden Bättre med två katter??