• Mandelbiskvi

Hur planerar ni livet med flera barn & jobb?

Vi har 2 barn, tätt: en dotter på 2,5 år och en son på 14 månader. Vi bor i hus och har ganska långt till förskola och pendlar min 1 timme till & från jobbet.

Sonen börjar redan på förskolan och barnen går i samma grupp, det känns ok.

Men jag försöker hela tiden uppmana min man att vi ska planera vårt liv nu när han och jag båda ska jobba och barnen ska lämnas/hämtas på förskolan.
    Men han blir alltid helt konstig och säger att vi redan bestämt allt...konstigt. för det har vi inte och om en vecka börjar han jobba igen....känns lite sista minuten att planera då.

Jag vill nu veta hur ni delar upp det med hämtning och lämning (verkar enkelt, en lämnar och den andra hämtar).
    Har ni så att den ena jobbar deltid för att hinna med allt hemma och ha mer tid med barnen?
    Har ni tagit deltid föräldrapeng för att dryga ut medan barnen var små?
    Hur gör man med allt?
    Hur hinner man städa, handla mat, laga riktig mat, fixa saker hemma och samtidigt jobba och pendla men ändå hinna med att vara närvarande för barnen och ha en bra relation?

Jag är mycket nyfiken och intresserad av att veta hur andra gör!
    Hur får ni ihop det? Funkar det bra?

• Svar på tråden Hur planerar ni livet med flera barn & jobb?
  • lövet2

Vi bestämde att jag tillfälligtvis skulle vara hemmamamma när vi fått vårt andra barn. Dagis låg långt bort (och åt fel håll från jobbet) och det kändes bara så stressigt att vi skulle jobba båda två. Men barn nr 3 kom ganska snart, och det där tillfälliga blev permanent när jag insåg att jag bara inte hade tid att jobba ...

• Soffiloppi

Jag skulle också vilja ha lite tips. Är FL nu men ska ut igen om ca. ett år.
    Vi har två barn som behöver lämnas/hämtas och jag jobbar dessutom i vikariepool så man vet inte alltid vart man hamnar förrän i värsta fall samma dag.
    Min sambo jobbar tre-skift. De gånger han jobbar 7-16 skulle jag nog behöva både lämna och hämta barnen och jobbar han 12 timmars på helgen får jag ingen hjälp alls den helgen utan blir väldigt låst i hemmet med båda barnen. Börjar redan fundera hur man ska lägga upp scheman, kanske lite för tidigt, men ändå...!?

• lolliepopsie

Jag kan börja med att säga-Att jag är absolut ingen karriärs människa,de är däremot min Sambo

Vi har fyra barn i åldrarna 8,6,4,1 år Varav äldsta har ADHD.

Jag är fortfarande "mammaledig" utan inkomst visserligen,de "jag" får in är barnbidrag,vårdbidrag & underhåll för de äldsta barnen.
    De blir en summa & min Sambo har ett välbetalt jobb & högt gåenden planer på gång :)

Så som det är sagt nu kommer jag vara hemma till april med minsta & efter detta förhoppningsvis en 25% tjänst varsomhelst...
    Jag kommer alltså hämta barnen medan min Sambo lämnar dom.
    Sen är det jag som sköter det vardagliga,städning,tvättning,matlagning,tandläkare,Bvc,Bup etc...

Han sköter handling/storhandling & våran familjs försörjning!
    Sen på helgerna så delar vi såklart,hjan lagar oftast maten på lördagen tex.

Jag skall nog även tala om att jag ännu inte har något körkort MEN så fort jag får det så kommer min vardag underlättas något otroligt :)

Jag skulle gärna vara "hemma mamma" men låta 4:åringen vara de där fria timmarna hos dagmamma,för stimulansen på en annan nivå`s skull.
    Karriär eller vad man ska kalla det kan jag göra sen när barnen är stora!

Och vi får tid ihop,vi pratar varje dag på telefon & på kvällen när alla barn sover så umgås vi!
    Barnen får sina egna stunder men vi prioriterar att umgås som familj..Åker&Badar,gröna lund,skogen etc..

Jag skulle INTE kunna ha ett heltidsjobb med fyra barn,då skulle denna familj gå på knäna...
    Och jag vill inte det heller men är man tvungen så är det som men pga av min SAmbo har vi valet att jag kan gå mestadels hemma & ta hand om barn&hem...något som jag är väldigt nöjd med!

• Soffiloppi
    lolliepopsie skrev 2010-10-12 08:58:11 följande:
    Jag kan börja med att säga-Att jag är absolut ingen karriärs människa,de är däremot min Sambo

Vi har fyra barn i åldrarna 8,6,4,1 år Varav äldsta har ADHD.

Jag är fortfarande "mammaledig" utan inkomst visserligen,de "jag" får in är barnbidrag,vårdbidrag & underhåll för de äldsta barnen.
    De blir en summa & min Sambo har ett välbetalt jobb & högt gåenden planer på gång :)

Så som det är sagt nu kommer jag vara hemma till april med minsta & efter detta förhoppningsvis en 25% tjänst varsomhelst...
    Jag kommer alltså hämta barnen medan min Sambo lämnar dom.
    Sen är det jag som sköter det vardagliga,städning,tvättning,matlagning,tandläkar e,Bvc,Bup etc...

Han sköter handling/storhandling & våran familjs försörjning!
    Sen på helgerna så delar vi såklart,hjan lagar oftast maten på lördagen tex.

Jag skall nog även tala om att jag ännu inte har något körkort MEN så fort jag får det så kommer min vardag underlättas något otroligt :)

Jag skulle gärna vara "hemma mamma" men låta 4:åringen vara de där fria timmarna hos dagmamma,för stimulansen på en annan nivå`s skull.
    Karriär eller vad man ska kalla det kan jag göra sen när barnen är stora!

Och vi får tid ihop,vi pratar varje dag på telefon & på kvällen när alla barn sover så umgås vi!
    Barnen får sina egna stunder men vi prioriterar att umgås som familj..Åker&Badar,gröna lund,skogen etc..

Jag skulle INTE kunna ha ett heltidsjobb med fyra barn,då skulle denna familj gå på knäna...
    Och jag vill inte det heller men är man tvungen så är det som men pga av min SAmbo har vi valet att jag kan gå mestadels hemma & ta hand om barn&hem...något som jag är väldigt nöjd med!
    Tror nog rätt många skulle göra samma val som du om man hade en man som tjänade väldigt bra särskilt om man har så många barn som du också har.

För min egen del tycker jag det är fullt upp med två barn och allt hushållsarbete.
     Funderar bara på hur det blir sen när både jag och sambon ska ut och jobba, inte bara min sambo.
    De flesta har inte råd att vara hemma med barnen så länge som du och jag skulle vilja ha fler tips på hur man får det att funka utan att gå under, och hur man även hinner med intressen, vänner m.m.

Tips: hur gör ni andra för att få allt att funka bra med jobb, flera barn, hemmet, partner, intessen osv?
  • lolliepopsie
    Soffiloppi skrev 2010-10-12 21:07:09 följande:
    Tror nog rätt många skulle göra samma val som du om man hade en man som tjänade väldigt bra särskilt om man har så många barn som du också har.

För min egen del tycker jag det är fullt upp med två barn och allt hushållsarbete.
     Funderar bara på hur det blir sen när både jag och sambon ska ut och jobba, inte bara min sambo.
    De flesta har inte råd att vara hemma med barnen så länge som du och jag skulle vilja ha fler tips på hur man får det att funka utan att gå under, och hur man även hinner med intressen, vänner m.m.

Tips: hur gör ni andra för att få allt att funka bra med jobb, flera barn, hemmet, partner, intessen osv?

Jag ber om ursäkt att du tog illa vid dig!

Handfasta tips:
    Ha bsetämda städdagar
    Kvällarna är heliga för er föräldrar?
    Båda får varsin dag iveckan att göra egna saker...
    Sätt saker i rutin efter erat arbetes schema..
    Och har ni stor frys?
    Då säger jag storkok!!
    Bara att värma på,och såklart tillbehören,ris/pasta/potatis..

Mitt liv är inte alltid en dans på rosor för att jag är hemma..
    Jag ägnar just nu hela mitt liv åt mina barn& vår familj..
    Vi har även fått gjort dessa val för vår äldsta son skull pga hans diagnos..

Men jag tror på planering i alla lägen...
    Och rutiner i saker...
    Då ser man hur allt flyter på & barnen kommer in i samma rytm...
    Ett ex:
    När en av våra badar & fått håret etc tvättat,så läser jag bok för dom andra samtidigt..
    Eller mitt tips på storkok..
    Du kommer märka hur mycket tid du sparar!!!

• MrsMurphy

Låter snarlikt som mitt liv, 2 barn tätt. 1,5 och 3 år, hus, långt pendlande till arbete.

Mitt jobb har varit inom handeln, med fullständigt värdelösa arbetstider. Skulle jag arbeta kvar så skulle jag aldrig få träffa barnen. Sagt och gjort, efter föräldraledighet 2 så satte jag mig i skolbänken och pluggar ekonomprogrammet i 3 år, på distans.

Efter utbildningen så ser jag stora möjligheter oavsett val av yrke/eget företagande. Mina dagar ser i dagsläget ut såsom att jag lämnar klockan 8, springer hem och vansinnespluggar. När jag känner att härdsmältan är på gång så kilar jag och hämtar dem.

Nu är jag medveten om att ni kanske redan är färdigutbildade, har drömjobbet, inte ekonomin etc. Men av ekonomiska skäl så ser jag detta som en investering, idag tid/om några år bättre lön. Oavsett hur jag vänder och vrider på detta så kan jag inte finna ett bättre alternativ till att klura ihop livspusslet. Så mitt tips är att se över om du skulle investera denna tiden till att vidareutbilda dig/skola om till drömjobb, etc. För jag ser ingen annan möjlighet, jag vägrar att leva ett liv där jag träffar barnen några minuter om dagen. Dessa åren är för värdefulla. Då lever vi hellre snålt i några år, till.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Soffiloppi
    lolliepopsie skrev 2010-10-12 21:58:11 följande:

Jag ber om ursäkt att du tog illa vid dig!

Handfasta tips:
    Ha bsetämda städdagar
    Kvällarna är heliga för er föräldrar?
    Båda får varsin dag iveckan att göra egna saker...
    Sätt saker i rutin efter erat arbetes schema..
    Och har ni stor frys?
    Då säger jag storkok!!
    Bara att värma på,och såklart tillbehören,ris/pasta/potatis..

Mitt liv är inte alltid en dans på rosor för att jag är hemma..
    Jag ägnar just nu hela mitt liv åt mina barn& vår familj..
    Vi har även fått gjort dessa val för vår äldsta son skull pga hans diagnos..

Men jag tror på planering i alla lägen...
    Och rutiner i saker...
    Då ser man hur allt flyter på & barnen kommer in i samma rytm...
    Ett ex:
    När en av våra badar & fått håret etc tvättat,så läser jag bok för dom andra samtidigt..
    Eller mitt tips på storkok..
    Du kommer märka hur mycket tid du sparar!!!

Synd att du tolkade det så, jag tog inte alls illa vid mig, jag skrev ju att jag också skulle gjort som dig om jag hade lika många barn och ekonomisk möjlighet med en sambo som tjänar jättebra.
    I mitt fall frågade jag rent allmänt hur andra i min situation får allt att funka på ett bra sätt. Jag ville ha konkreta tips på hur man gör när man jobbar och ska få allt annat att funka så bra som möjligt.
    Jag är inte där än, men vill förbereda mig ordentligt när tiden kommer då jag ska ut och jobba igen.

Tack för dina tips och ha det bra, fortsätt njuta av hemmalivet.
    Skönt för dina barn att få va hemma. Så växte jag själv upp, min mamma var dagmamma och det var bra att växa upp så.
    Önskar det kunde va så här med, men svårt med dagmammaverksamhet, finns ju nästan inte längre. Jag jobbar inom förskolan och där vill "man" gärna inte se att föräldern jobbar på samma ställe som sina barn...lite märkligt men så är policyn allmänt.
  • Soffiloppi
    MrsMurphy skrev 2010-10-12 22:13:24 följande:
    Låter snarlikt som mitt liv, 2 barn tätt. 1,5 och 3 år, hus, långt pendlande till arbete.

Mitt jobb har varit inom handeln, med fullständigt värdelösa arbetstider. Skulle jag arbeta kvar så skulle jag aldrig få träffa barnen. Sagt och gjort, efter föräldraledighet 2 så satte jag mig i skolbänken och pluggar ekonomprogrammet i 3 år, på distans.

Efter utbildningen så ser jag stora möjligheter oavsett val av yrke/eget företagande. Mina dagar ser i dagsläget ut såsom att jag lämnar klockan 8, springer hem och vansinnespluggar. När jag känner att härdsmältan är på gång så kilar jag och hämtar dem.

Nu är jag medveten om att ni kanske redan är färdigutbildade, har drömjobbet, inte ekonomin etc. Men av ekonomiska skäl så ser jag detta som en investering, idag tid/om några år bättre lön. Oavsett hur jag vänder och vrider på detta så kan jag inte finna ett bättre alternativ till att klura ihop livspusslet. Så mitt tips är att se över om du skulle investera denna tiden till att vidareutbilda dig/skola om till drömjobb, etc. För jag ser ingen annan möjlighet, jag vägrar att leva ett liv där jag träffar barnen några minuter om dagen. Dessa åren är för värdefulla. Då lever vi hellre snålt i några år, till.
    Ja jag har redan utbildning, min sambo med. Ändå måste båda jobba för att få ihop det. Fast jag behöver inte jobba100% då kanske...
    jag är lärare för yngre barn, min sambo tekniker. Förra FL förlängde jag tack vare att kombinera FL dagar med heltidsstudier på distans, drygade ut med lite studielån och bidragsdelen och läste till ämnen jag kunde ha nytta av. Dottern gick max. 20 timmar i veckan på förskola, jag valde att plugga hårt på kvällar och helger istället. Lutar åt att jag kanske gör likadant denna gången. Vet inte än vad, vet bara att jag vill vidare, vill kunna söka olika typer av jobb.
  • Soffiloppi

Lolliepopsie: Det var bra tips jag fick förresten! Tack.

• cloudberry79

Vi jobbar heltid båda två, ett barn som går på förskola. Min make jobbar 6.30-15.30 varje dag. Jag jobbar lite olika: 7.30-15.30 mån, 8.45-16.00 tis, 8.45-17.30 ons, 9-15.30 tors, 7.45-13 fre. Det betyder att jag lämnar i princip varje dag, maken hämtar tisdag och onsdag. Sonen går alltså cirka 6 timmar per dag på förskolan, trots att vi arbetar heltid båda två.

If you love me - please don't feed me!
  • MHN

Vi planerar inte så mycket eftersom så fort vi planerat ngt så spricker den planen pga vab eller annat. Nu har vi iaf en matkasse som kommer varannan vecka till dörren med en indigrienser och recept för veckas middagar . Funderar fortfarande på städhjälp, men drar på det av olika skäl. Vi jobbar heltid och tack vare närhet till arbete så går det, men jag har iaf dåligt samvete för barnens "långa" dagar på skola och förskola. Funderar också på att gå ner i arbetstid, men vill inte gå ner i lön och göra samma jobb på kortare tid. Jag funderar också mycket på hur jag ska försörja mig när barnen är vuxna och jag slutat jobba därav heltidsjobbet. samtidigt skulle jag gärna jobba halvtid just nu. Nu kommer jag att ta det mesta av vabbandet eftersom vi förlorar ekonomiskt på att dela. Innan nu har vi delat på f-ledighet och vabbandet. Båda barnen har börjat på familjedaghem/förskola vid tvåårsålder.
    Vår relation går just nu ut på att leda ett gemensamt företag och logistik. Kvällarna när barnen sover blir "våra" stunder. Vi har en del hjälp med barnpassning och hämtning av ett barn och båda om det skulle krisa av barnens farfar som bor jättenära. Försöker också hjälpas åt med grannens barn.
    I veckorna är det ekorrhjulet, helgerna försöker vi ta det lugnare, nu när dottern fyllt sex kommer det att bli två aktiviteter på helgen för henne. Nöjd kommer jag nog aldrig bli hur jag än gör, utan det får vara drivkraften till förändring.

Svar på tråden Hur planerar ni livet med flera barn & jobb?