• sassus

Tjej? Har du varit på bröllop nyligen med klädkod kavaj? Vad hade du på dig?

Har svårt att veta vad jag ska ha på mig på ett bröllop vi ska på. Vad hade DU på dig? Visa gärna bild

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-19 13:31
    Kom på att jag har ännu större problem vad gäller skor. Vad har man för skor på bröllop? Jag tycker inte om högklackat. Tycker inte det är snyggt, och tycker det är grymt oskönt. Är en gympasko/conversetjej annars

• Svar på tråden Tjej? Har du varit på bröllop nyligen med klädkod kavaj? Vad hade du på dig?
  • artax

Var förra sommaren, brudparet var 27+30 så de flesta var familj slält och sedan vänner runt den åldern. Jag hade en röd klänning i lite glansigt material, lite korsetteliknande upptill och lite puffig och utsvängd nedtill, vita skor med liten klack en beige linne jacka/kavaj med kort puffärm ganska kort i midjan oxå och en stor snygg krage, till det en kuvertväska i beiget med vita pärlor över hela.
    Alla tjejer under 40 hade kortklänning utan axelband och högaklackar såna skor med massa små band över foten lite upp på ankeln du vet.. ;) Såg mest enfärgade klänningar i rosa blått osv.. jag var super nervös över vad jag skulle ha på mig men när jag kom dit kändes det som  jag valt precis rätt! 

• Birgitta2

Du kan ha vanlig klänning/kjol eller snygga långbyxor. Gärna snygga lågskor till det. Hade det stått smoking så gäller aftonklänning oftast. Men inte vitt! Det förbehålles bruden.

• sassus
    Birgitta2 skrev 2010-08-19 13:59:03 följande:
    Du kan ha vanlig klänning/kjol eller snygga långbyxor. Gärna snygga lågskor till det. Hade det stått smoking så gäller aftonklänning oftast. Men inte vitt! Det förbehålles bruden.
    Ja, en vanlig klänning hade jag tänkt. Ska bara hitta en först? Vad menas med lågskor? Inte converse antar jag?
  • Maggis

Ska på bröllop i september och ska ha en snygg aftontunika i olika blå & grå nyanser. Till det ett par snygga grå byxor och ett par taxklackade, lite gammaldags skor i benvitt (går igen lite i halsen på tunikan) . Blir nog bra så.

//Maggis
  • sassus
    sassus skrev 2010-08-19 14:02:27 följande:
    Ja, en vanlig klänning hade jag tänkt. Ska bara hitta en först? Vad menas med lågskor? Inte converse antar jag?
    Blev visst ett frågetecken för myclet där
  • sassus
    Maggis skrev 2010-08-19 14:02:53 följande:
    Ska på bröllop i september och ska ha en snygg aftontunika i olika blå & grå nyanser. Till det ett par snygga grå byxor och ett par taxklackade, lite gammaldags skor i benvitt (går igen lite i halsen på tunikan) . Blir nog bra så.
    Vad är taxklackat?
  • cloudberry79

Jag var på ett nyss, men det var mitt eget, så jag hade ju då brudklänning. I princip alla kvinnliga gäster hade knälånga klänningar och antingen typ ballerinaskor (de som inte gillar högklackat) eller sandaletter.

If you love me - please don't feed me!
  • Maggis
    sassus skrev 2010-08-19 14:03:24 följande:
    Vad är taxklackat?
    Kort, lite svängd klack. På de skorna jag ska ha handlar det om en höjd på kanske 3-4 cm. Är inte heller någon högklackstjej men det funkar för mig. Om du googlar på taxklack så kanske du kan hitta bilder.
    //Maggis
  • lilla snöflingan

Det går nog bra med vilken finare klänning som helst. Helst knälång. En enkel sådan här går säkert bra. www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=215448&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= Eller en finare kanske sådan här www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=245808&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= Eller denna www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=256148&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=  Det beror ju på vad du har för stil och vad du själv tycker om. Du kan också ha finare byxor om du hellre vill ha det. Som skor skulle jag föreslå ballerina, de är bekväma men ändå fina. www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=253085&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= (jag gjorde det enkelt för mig och gjorde alla länkar till ellos du får ju såklart köpa grejerna var du vill)

• Birgitta2
    sassus skrev 2010-08-19 14:02:27 följande:
    Converse har jag för mig är såna där basketskor som vi hade när jag var ung, typ gympadojor med höga skaft (eller har jag helt fel????). Nä, inga gympadojor på bröllop. Jag själv skulle nog se det som en lätt förolämpning om nån kom med sånt på mitt bröllop . Det finns massor med snygga lågklackade skor på Skopunkten, Din sko, osv.
  • Baronessan

Jag har bara varit på "kavaj"-bröllop och haft på mig allt från hemmsydd långklänning och jeanskjol (ursäktar mig med att jag var höggravid) till lite snyggare/dyrare klänningar.

Vad gäller skor så har jag gått på bröllop i allt från "ful" Eccosandal (hade brytit benet) till högklackat.

Ta på dig nåt du trivs i så är du mycket snyggare än om du tvingar dig i nåt du hatar.

• sassus
    Birgitta2 skrev 2010-08-19 14:17:45 följande:
    Converse har jag för mig är såna där basketskor som vi hade när jag var ung, typ gympadojor med höga skaft (eller har jag helt fel????). Nä, inga gympadojor på bröllop. Jag själv skulle nog se det som en lätt förolämpning om nån kom med sånt på mitt bröllop . Det finns massor med snygga lågklackade skor på Skopunkten, Din sko, osv.
    Haha, ja det är såna. Och jag var lite ironisk, skulle aldrig ta på mig ett par såna på bröllop
  • sassus

Tack för alla svar. Ballerinskor kan man alltså ha? Tack för det tipset. Hade glömt bort såna skor. Kanske ska försöka hitta ett par fina redan nu, trots att bröllopet är senare i höst.

• lilla snöflingan
    sassus skrev 2010-08-19 14:22:11 följande:
    Haha, ja det är såna. Och jag var lite ironisk, skulle aldrig ta på mig ett par såna på bröllop
    Jag vet en som gifte sig i sådana, det är lite coolt om man går det på "rätt sätt". Typ som Anna Bergendahl såg ut i melodifestivalen, så hade jag kunnat klä mig på ett bröllop.
  • Baronessan
    lilla snöflingan skrev 2010-08-19 14:32:34 följande:
    Jag vet en som gifte sig i sådana, det är lite coolt om man går det på "rätt sätt". Typ som Anna Bergendahl såg ut i melodifestivalen, så hade jag kunnat klä mig på ett bröllop.
    Jag tänkte skriva precis det samma! Jag hade inte tagit det som en förolämpning att nån kom i Converse eller gympadojjor på mitt bröllop (iofs så gifte jag ju mig i Birkenstockaktiga sandaler). Jag tyckte det var viktigare att folk kom än hur de klädde sig!
  • La Lola

Så här såg jag ut för typ 3-4 veckor sen när vi var på bröllop.

På väg till bröllopsfest men först en glasspaus. 24/7-10
    (klickbar)

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sassus
    lilla snöflingan skrev 2010-08-19 14:32:34 följande:
    Ja, hade tyckt det va ashäftigt att gifta mig i ett par converse. För då är det ju mitt bröllop, och jag kunde få göra/ha på mig vad som helst På en annans bröllop (speciellt då jag inte känner dem så bra) hade jag nog inte vågat... Fast å andra sidan... Det är väldigt snyggt med vita... Och jag vill gärna ha ett par nya... Kanske ska slå två flugor i en smäll?
  • Maggis
    La Lola skrev 2010-08-19 14:45:57 följande:
    Så här såg jag ut för typ 3-4 veckor sen när vi var på bröllop.

På väg till bröllopsfest men först en glasspaus. 24/7-10
    (klickbar)
    Tjusigt!
    //Maggis
  • La Lola
    Maggis skrev 2010-08-19 14:54:55 följande:
    Tjusigt!
    Ja jag kände mig fin iaf. 
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Tjej? Har du varit på bröllop nyligen med klädkod kavaj? Vad hade du på dig?