• töööt

Hur vanligt med toxoplasmos?

Orsaken att jag frågar är att jag under min förra graviditet var så fruktansvärt rädd för toxoplasmos att jag knappt vågade äta. Typ sallad m.m. ute på stan. Jag testade mig då och var inte immun, hade inte haft det alltså, och under mitt tidigare liv har vi alltid haft katter (utekatter), ätit rå köttfärs många ggr + rostbiff, parmaskinka, + att min mamma ALDRIG sköljer grönsaker och frukter. Och ändå hade jag inte haft det!!

Nu har jag denna graviditet försökt ta det lugnt, undvika det BM sade, (opastöriserade ostar, rått kött och fisk) men annars äta helt som normalt på stan t.ex. Ibland funderar jag dock om jag borde vara mer försiktig. Hur vanligt är det alltså att gravida får toxoplasmos? Finns det ngn hemsida med statistik?

• Svar på tråden Hur vanligt med toxoplasmos?
  • Lilla Anna

Detta skulle jag också vilja veta! Jag känner jätteväl igen mig i hur du beskriver din första graviditet - jag är otroligt rädd och känner olust för att äta sallad på stan etc (trodde jag var ensam!). Hoppas någon vet... (man blir ju så himla hämmad av att vara så rädd).

• Skytten

I förra veckan råkade jag få i mitt kallrökt kalkon och fick panik. Nu har jag lugnat ner mig något. Det är väldigt ovanligt med toxoplasmos.
    Jag letade information på nätet och man blir inte direkt lugnare av det för man får ju oftast tag i skräckscenarior.
    Men här har du i alla fall adressen till en sida som var informativ och bra, MEN skrämmande. Så tänk dig noga för innan du läser den.

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/allinfo.asp

• töööt

Tack för den sidan... Finns det fler som vet statistik?

• Lilla Anna

Det är ju ändå inte speciellt ovanligt om 14-26 procent har haft det i Sverige.

• Skytten

Det går att hitta massor av sidor om toxoplasmos genom att gå in på google och välja avancerad sökning och knappa in toxoplasmos och gravid. Tyvärr minns jag inte om någon innehöll exakt statistik men det borde finnas.

Hoppas att ni slipper oroa er så mycket och kan njuta mer av graviditeten. Lycka till!

• biedronka

Jag är också supernojig vad gäller toxoplasmos. Har ibland ätit sallad på stan under graviditeten, men har ångest efteråt. Vet inte riktigt hur försiktig man ska vara, har funderat på att helt undvika sallad/frukt/bär som jag inte sköljt själv....

Äter ni andra ofta sallad och dylikt på stan. Jag tycker att det låter mycket att 50-100 gravida smittas årligen...:(

• Naia

Det kan nog stämma, ca 30 barn föddes med toxoplasmosrelaterade men förra året, året innan var det 23 tror jag. Läste det i en läkartidning för inte så länge sedan.

Kommersiellt odlad sallad är väldigt sällan smittad med toxoplasma men jag sköljer alltid ändå och har helt skippat hemodlad sallad. Kött äter jag väl genomstekt och knivar och skärbrädor som kommit i kontakt med jord eller rått kött diskar jag noga för hand och kör dessutom i diskmaskinen, precis som med allt som haft med rå kyckling att göra (fast då är det ju för att undvika campylobakter och salmonella i första hand...).

Katter och deras lådor undviker jag helt och hållet, tvättar händerna noga när jag grävt i trädgården. Visst är det lite hysteriskt men jag lider inte nämnvärt av de här försiktighetsåtgärderna och jag vet att jag var seronegativ (ej immun) i början av grav så jag ser ingen anledning att chansa.

• gabby

Om man ska följa alla rekommendationer blir det väldigt svårt att äta under dagarna om man inte är hemma.

Man ska undvika färdiga smörgåsar, sallader mm. Dessutom är det inte bra att äta i personalmatsalen eftersom maten kanske inte har rätt temperatur.

Om jag nu skulle försöka följa dessa rekommendationer skulle jag alltså inte kunna äta alls under dagtid...

Jag tror på att använda sitt sunda förnuft och försöka att inte oroa sig.

• nilam

Jag läste på netdoktor.se att det föds 2-3 barn per år i Sverige som på ett eller annat sätt är påverkade av att mamman haft det under graviditeten!

Jag är också supernojig, men jag har börjat lugna ned mig. Det lönar sig inte att vara rädd. Pratade med bm om det där och sa att det finns så mycket mer som man inte kan göra något åt som är farligare. Men trots alla faror som finns i mat, luft mm föds i princip alla barn friska!

Kram

• Naia

Visst är det så som flera av er skriver, ska man följa alla råd man får under en graviditet går det inte att leva ett ens tirllnärmelsevis normalt liv, allt är ju mer eller mindre farligt oavsett om det gäller mat eller att hänga tvätt eller att motionera respektive inte motionera.

Att skaffa sig lite kött på benen (från pålitliga källor) om riskerna i sin omgivning och sen tolka det hela med sunt förnuft och leva därefter är väl det enda rätta, tror jag!

• Themis

Som sagt, man behöver inte sluta leva för att man är gravid och bakterier och virus finns ändå överallt i omgivningen. Låt förnuftet råda över nojorna, det är trots allt väldigt liten risk att drabbas.

2-3 barn som har toxoplasmossymptom av 100 000 födda per år tänker inte jag ligga sömnlös över i alla fall!

• zol

Min mamma fick toxoplasmos när hon väntade min lilla syster och min syster fick fel på synen så jag själv är försiktig med vad jag äter.
    Man gör ju som man vill men man kan ju försöka undvika tex kattskit och så.....

• Kaka

Hups. Jag äter sallad till lunchen dagligen. Ett bra sätt för bäbisen att få nyttiga vitaminer. Hoppas verkligen inte att det är den vanligaste smittovägarna. Har ingen katt och har handskar på mig när jag påtar i jorden och genomsteker allt. Tycker de där med vad man skall och inte skall under graviditeten har gått nära nog till absurdum. Helst skall man nog ligga hemma i ett välventilerat, dammfritt och garanterat mögel fritt hus och äta kokt fisk/kött varje dag och på sin höjd gå på yoga. Leva verkar ju livsfarligt.....

• töööt

Bra sagt Kaka!
    Tack för alla era svar. Jag tänker nog fortsätta äta sallad m.m. på stan. Som Kaka säger så behöver man ju faktiskt vitaminer och grönsaker!!! Jag skall förstås undvika rått kött och inte äta sand och mull (!). Min förra graviditeten vågade jag ju inte äta ngt annat än soppa, gröt m.m. och var stressad hela tiden. Dessutom kollade jag alla skräcksidor på internet, så tönker jag inte göra nu!! Min son föddes i v.33. och jag tror det berodde på min ångest. Nu mår han prima dock.

Men att jag inte är immun mot toxoplasmos är verkligen underligt med tanke på hur jag levt i 30 år!!! (Med kattskit, oskjöljda grönsaker direkt från landet, rå köttfärs m.m.)

Svar på tråden Hur vanligt med toxoplasmos?